Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

Krátky opis
Mikuláš Schneider-Trnavský - Prelúdium a fughetta op.85 Vladimír Bokes - Prelúdium a fúga gis mol op.53 č.2 - Malá suita z Detského cyklu op.13 Fryderyk Chopin Nocturno Des dur op.27 č.2 Mazurka gis mol op.33 č.1 Phantasie Impromptu cis mol op.66 Edward Hagerup Grieg - Sonáta pre husle a klavír č.3 c mol op.45 Norbert Bodnár - Hommage à Béla Bartók Maurice Ravel - Tzigane
Fotogaléria
Názov podujatia
Bratislavské komorné duo, Ján Timčák - husle, Zuzana Zamborská - klavír

Miesto konania / kraj
Košice / Košice I,Košice II,Košice III,Košice IV

Termín konania
08.10.2025

Popis projektu

M.Sch.-Trnavský sa právom radí k priekopníkom slovenskej hudby. Prelúdium a fugetta je malou ukážkou skladateľovej tvorby a súčasťou jeho albumu Pestrý rad skladieb op.85. Autor zvolil pre túto skladbu neobarokovú formu, avšak i cez prísnu doktrínu bohatej práce s jednotlivými hlasmi nepopierateľne presakuje Trnavského typická piesňová melodika v romantickom štýle, čo dodáva skladbe jedinečnú príchuť. 

 

Prelúdium a fúga č.2 gis mol od V.Bokesa je malou ukážkou z rozmerného diela Bokesových Trinásť prelúdií a fúg  op.53. Prelúdiá a fúgy vznikali v osemdesiatych rokoch, keď autor písal takpovediac "do šuflíka" a overoval si svoje schopnosti kompozičného remesla, ktoré boli režimom a kritikou spochybňované. Malá suita je vyvrcholením Detského cyklu op.13. V.Bokes dokladá svoj vzťah k inštruktívnej tvorbe nasledovnými slovami:"...pre skladateľa má význam prinajmenšom v tom, že si tu môže uvedomiť najelementárnejšie prvky svojho vlastného prejavu a na druhej strane si môže vytvoriť rebrík siahajúci až k vlastnému štýlu."

 

F.Chopin podobne ako Mozart v klasicizme, predstavuje romantickú hudbu v jej najrýdzejšej podobe a to cez klavírnu tvorbu, ktorej zasvätil takmer celé svoje dielo. Nocturno Des dur op.27 č.2 patrií medzi najobľúbenejšie skvosty Chopinovej hudby. Intímna poloha mazuriek odkrýva poslucháčovi veľmi osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj špecifický poľský ráz sú tieto klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k domovine. Chopinovým dielam  nemožno odoprieť   dávku klavírnej romantickej virtuozity, tá však slúži k umocneniu hĺbky obsahového zámeru diela, tak ako môżme počuť i v známom Fantasy- Impromptu op.66.

 

E.H.Grieg - predstaviteľ nórskej národnej hudby, napísal svoju 3. husľovú sonátu (1887) v tónine c mol. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda s lyrickými pasážami. Hudba evokuje veľkoleposť severskej prírody s množstvom fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú časť otvára hrdinská, technicky náročná téma, po ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele počujeme chromatické postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2.časti vystrieda scherzo, inšpirované nórskym folklórom. 3.časť je temperamentným tancom, pripomínajúcim mýtické dávne časy.

Skladba Hommage à Béla Bartók z pera N.Bodnára vznikla v roku 2008. Keďže je to pocta veľkému skladateľovi 20. storočia B. Bartókovi, nájdeme tu niečo z jeho melodiky, tiež jeho obľúbenú bitonalitu, kontrapunkt. Toto modálne dielo nie je „zaťažené“ preferenciou disonantných postupov a stretlo sa medzi interpretmi a poslucháčmi s dobrým ohlasom.

Inšpiráciou M.Ravela ku skomponovaniu Tzigane (1924) bola maďarská huslistka Jelly d’Arányi, neter slávneho Josepha Joachima. Rapsódia Tzigane, koncipovaná ako jeden diel s vnútornými tempovými a agogickými zmenami, nie je len ódou na husle a temperament rómskej hudby, ale aj veľkolepou poctou  virtuóznemu štýlu, ktorý stelesňovali majstri ako Niccolò Paganini či Pablo de Sarasate.

 

 

Názov prímateľa
Bratislavské komorné duo

Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR

Výška podpory:
4 500,00 EUR