Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

M.Sch.-Trnavský
sa právom radí k
priekopníkom slovenskej hudby. Prelúdium
a fugetta je malou ukážkou skladateľovej tvorby a súčasťou jeho
albumu Pestrý rad skladieb op.85. Autor zvolil pre túto skladbu neobarokovú
formu, avšak i cez prísnu doktrínu bohatej práce s jednotlivými hlasmi
nepopierateľne presakuje Trnavského typická piesňová melodika v romantickom
štýle, čo dodáva skladbe jedinečnú príchuť.
Prelúdium a fúga č.2 gis mol od V.Bokesa je malou ukážkou z rozmerného diela Bokesových Trinásť prelúdií
a fúg op.53. Prelúdiá a fúgy vznikali v osemdesiatych rokoch, keď autor
písal takpovediac "do šuflíka" a overoval si svoje schopnosti
kompozičného remesla, ktoré boli režimom a kritikou spochybňované. Malá suita je
vyvrcholením Detského cyklu op.13. V.Bokes
dokladá svoj vzťah k inštruktívnej tvorbe nasledovnými slovami:"...pre
skladateľa má význam prinajmenšom v tom, že si tu môže uvedomiť
najelementárnejšie prvky svojho vlastného prejavu a na druhej strane si môže
vytvoriť rebrík siahajúci až k vlastnému štýlu."
F.Chopin
podobne ako
Mozart v klasicizme, predstavuje romantickú hudbu v jej najrýdzejšej podobe a
to cez klavírnu tvorbu, ktorej zasvätil takmer celé svoje dielo.
Nocturno Des dur op.27 č.2 patrií medzi najobľúbenejšie skvosty
Chopinovej hudby. Intímna poloha mazuriek odkrýva poslucháčovi veľmi
osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj špecifický poľský ráz sú tieto
klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k domovine. Chopinovým dielam
nemožno odoprieť dávku klavírnej
romantickej virtuozity, tá však slúži k umocneniu hĺbky obsahového zámeru
diela, tak ako môżme počuť i v známom Fantasy- Impromptu op.66.
E.H.Grieg - predstaviteľ nórskej
národnej hudby, napísal svoju 3. husľovú sonátu (1887)
v tónine c mol. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda s lyrickými
pasážami. Hudba evokuje veľkoleposť severskej prírody s množstvom
fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú časť otvára
hrdinská, technicky náročná téma,
po ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele počujeme chromatické
postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2.časti vystrieda scherzo,
inšpirované nórskym folklórom. 3.časť
je temperamentným tancom, pripomínajúcim mýtické dávne časy.
Skladba Hommage à Béla Bartók z pera N.Bodnára vznikla v roku 2008. Keďže je to pocta veľkému
skladateľovi 20. storočia B. Bartókovi, nájdeme tu niečo z jeho melodiky,
tiež jeho obľúbenú bitonalitu, kontrapunkt. Toto modálne dielo nie je
„zaťažené“ preferenciou disonantných postupov a stretlo sa medzi
interpretmi a poslucháčmi s dobrým ohlasom.
Inšpiráciou M.Ravela
ku skomponovaniu Tzigane (1924) bola maďarská huslistka Jelly d’Arányi, neter
slávneho Josepha Joachima. Rapsódia Tzigane, koncipovaná ako jeden diel s
vnútornými tempovými a agogickými zmenami, nie je len ódou na husle a
temperament rómskej hudby, ale aj veľkolepou poctou virtuóznemu štýlu, ktorý stelesňovali majstri
ako Niccolò Paganini či Pablo de Sarasate.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR
Výška podpory:
4 500,00 EUR