Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

M.Sch.-Trnavský sa právom radí k priekopníkom slovenskej
hudby. Prelúdium a fugetta je
malou ukážkou skladateľovej tvorby a súčasťou jeho albumu Pestrý rad skladieb
op.85. Autor zvolil pre túto skladbu neobarokovú formu, avšak i cez prísnu
doktrínu bohatej práce s jednotlivými hlasmi nepopierateľne presakuje
Trnavského typická piesňová melodika v romantickom štýle, čo dodáva skladbe
jedinečnú príchuť.
F.Chopin podobne ako Mozart v klasicizme, predstavuje
romantickú hudbu v jej najrýdzejšej podobe a to cez klavírnu tvorbu, ktorej
zasvätil takmer celé svoje dielo. Nocturno Des dur op.27 č.2 patrí
medzi najobľúbenejšie skvosty Chopinovej hudby. Intímna poloha mazuriek
odkrýva poslucháčovi veľmi osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj
špecifický poľský ráz sú tieto klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k
domovine. Chopinovi bolo cudzie predvádzanie virtuozity v koncertných salónoch,
virtuozita vždy slúžila k umocneniu hĺbky obsahového zámeru diela, tak ako
môżme počuť i v známom Fantasy- Impromptu op.66.
E.H.Grieg, predstaviteľ nórskej národnej hudby, napísal svoju 3. husľovú
sonátu (1887) v tónine c mol. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda
s lyrickými pasážami. Hudba evokuje veľkoleposť severskej prírody
s množstvom fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú
časť otvára hrdinská téma, po
ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele počujeme chromatické
postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2. časti vystrieda scherzo,
inšpirované nórskym folklórom. 3.
časť je temperamentným tancom, pripomínajúcim mýtické dávne časy.
Skladba Hommage à Béla
Bartók z pera N.Bodnára vznikla v roku 2008. Dielo
bolo úspešne predvedené aj v Maďarsku. Keďže je to pocta veľkému
skladateľovi 20. storočia B.Bartókovi, nájdeme tu niečo z jeho melodiky,
tiež jeho obľúbenú bitonalitu a kontrapunkt. Toto modálne dielo nie je
„zaťažené“ preferenciou disonantných postupov a stretlo sa medzi
interpretmi a poslucháčmi s dobrým ohlasom.
Inšpiráciou M.Ravela ku
skomponovaniu Tzigane (1924) bola maďarská huslistka Jelly d’Arányi, neter
slávneho Josepha Joachima. Rapsódia Tzigane, koncipovaná ako jeden diel s
vnútornými tempovými a agogickými zmenami, nie je len ódou na husle a
temperament cigánskej hudby, ale aj veľkolepou poctou virtuóznemu štýlu, ktorý
stelesňovali majstri ako Niccolò Paganini či Pablo de Sarasate.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR
Výška podpory:
4 500,00 EUR