Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2025

Krátky opis
M.Schneider-Trnavský - Prelúdium a fughetta op.85 F.Chopin Nocturno Des dur op.27 č.2 Mazurka b mol op.24 č.4 Mazurka gis mol op.33 č.1 Phantasie Impromptu cis mol op.66 E.H.Grieg - Sonáta pre husle a klavír č.3 c mol op.45 N.Bodnár - Hommage à Béla Bartók M.Ravel - Tzigane
Fotogaléria
Názov podujatia
Bratislavské komorné duo, Ján Timčák - husle, Zuzana Zamborská - klavír

Miesto konania / kraj
Dunajská Streda / Dunajská Streda

Termín konania
29.09.2025

Popis projektu

M.Sch.-Trnavský sa právom radí k priekopníkom slovenskej hudby. Prelúdium a fugetta je malou ukážkou skladateľovej tvorby a súčasťou jeho albumu Pestrý rad skladieb op.85. Autor zvolil pre túto skladbu neobarokovú formu, avšak i cez prísnu doktrínu bohatej práce s jednotlivými hlasmi nepopierateľne presakuje Trnavského typická piesňová melodika v romantickom štýle, čo dodáva skladbe jedinečnú príchuť. 

 

F.Chopin podobne ako Mozart v klasicizme, predstavuje romantickú hudbu v jej najrýdzejšej podobe a to cez klavírnu tvorbu, ktorej zasvätil takmer celé svoje dielo. Nocturno Des dur op.27 č.2 patrí medzi najobľúbenejšie skvosty Chopinovej hudby. Intímna poloha mazuriek odkrýva poslucháčovi veľmi osobitú polohu chopinovskej poetiky. Cez svoj špecifický poľský ráz sú tieto klenoty akýmsi skladateľovým vyznaním lásky k domovine. Chopinovi bolo cudzie predvádzanie virtuozity v koncertných salónoch, virtuozita vždy slúžila k umocneniu hĺbky obsahového zámeru diela, tak ako môżme počuť i v známom Fantasy- Impromptu op.66.

 

E.H.Grieg, predstaviteľ nórskej národnej hudby, napísal svoju 3. husľovú sonátu (1887) v tónine c mol. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda s lyrickými pasážami. Hudba evokuje veľkoleposť severskej prírody s množstvom fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú časť otvára hrdinská téma, po ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele počujeme chromatické postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2. časti vystrieda scherzo, inšpirované nórskym folklórom. 3. časť je temperamentným tancom, pripomínajúcim mýtické dávne časy.

Skladba Hommage à Béla Bartók z pera N.Bodnára vznikla v roku 2008. Dielo bolo úspešne predvedené aj v Maďarsku. Keďže je to pocta veľkému skladateľovi 20. storočia B.Bartókovi, nájdeme tu niečo z jeho melodiky, tiež jeho obľúbenú bitonalitu a kontrapunkt. Toto modálne dielo nie je „zaťažené“ preferenciou disonantných postupov a stretlo sa medzi interpretmi a poslucháčmi s dobrým ohlasom.

Inšpiráciou M.Ravela ku skomponovaniu Tzigane (1924) bola maďarská huslistka Jelly d’Arányi, neter slávneho Josepha Joachima. Rapsódia Tzigane, koncipovaná ako jeden diel s vnútornými tempovými a agogickými zmenami, nie je len ódou na husle a temperament cigánskej hudby, ale aj veľkolepou poctou virtuóznemu štýlu, ktorý stelesňovali majstri ako Niccolò Paganini či Pablo de Sarasate.

 

 

Názov prímateľa
Bratislavské komorné duo

Celkový rozpočet:
5 600,00 EUR

Výška podpory:
4 500,00 EUR