Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla.
Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Nové kresby... nové obsahy. Realizácia nových sérií kresieb a inštalácie.
Krátky opis
Site specific inštalácia nadväzuje na doterajšiu tvorbu Márie Čorejovej, v ktorej rozvíja svoju reakciu na súčasné spoločenské a politické témy prostredníctvom kresby, grafiky a in-termediálnych presahov. Ústredným motívom je ambivalentný vzťah človeka k prírode – na jednej strane poetická oslava jej sily a krásy, na druhej ostrá reflexia a kritika skazy, ktorú jej spôsobujeme vlastnou činnosťou.
Fotogaléria
Názov podujatia
Nekonečný priebeh.
Miesto konania / kraj
Šamorín / Dunajská Streda
Termín konania
24.05.2025 - 18.07.2025
Popis projektu
Site specific inštalácia nadväzuje na doterajšiu tvorbu Márie Čorejovej, v ktorej rozvíja svoju reakciu na súčasné spoločenské a politické témy prostredníctvom kresby, grafiky a in-termediálnych presahov. Ústredným motívom je ambivalentný vzťah človeka k prírode – na jednej strane poetická oslava jej sily a krásy, na druhej ostrá reflexia a kritika skazy, ktorú jej spôsobujeme vlastnou činnosťou.
Inštalácia Neverending Ending rozvíja dlhoročné uvažovanie Márie Čorejovej o telesnosti, premenlivosti a očiste. V šamorínskej synagóge autorka vytvorila site-specific inštaláciu Ľadovec: viac než šesťsto tušom kreslených čiernobielych „dlaždíc“, ktoré sú rozložené v priestore v rôznych vertikálnych výškach, a ktoré sa do čitateľného celku sa spoja až v okamihu, keď divák vyhľadá správny vizuálny uhol. Dlaždice vytvárajú trojrozmernú ilúziu ľadovcovej masy, ktorá sa rozpúšťa v mikve, špeciálnom bazéne, ktorý v judaistickej tradícii slúži na na rituálne očistné kúpele. (Mikve je miesto, kde sa podľa židovského zákona ženy po menštruácii alebo pôrode ponárajú, aby sa rituálne očistili.) Je to zároveň miesto ticha, zrkadlenia a premeny. Proces rozpúšťania podčiarkuje aj samotný materiál – papier, ktorého krehkosť pripomína dočasnosť ľadovcov v dobe klimatickej krízy. Význam sa však naplno odhalí až pri pohľade z galérie, balkóna – jediného miesta odkiaľ možno skutočne porozumieť celej ilúzii a jediného miesta, kam mali v synagóge prístup ženy. Autorka tým prepája historické obmedzenia ženského tela s aktuálnymi limitmi, ktoré kladieme telu Zeme.
Výstavu dopĺňa séria menších kresieb z cyklu Podľa…, kde Čorejová rozkladá známe sochy, architektonické motívy či kultúrne symboly na elementárne tvary. Kresba sa stáva nástrojom ich dekonštrukcie a redefinície. Tieto krehké fragmenty vizualizujú rozpad kultúrneho dedičstva rovnako neúprosne, ako hlavný Ľadovec poukazuje na ekologický rozvrat.
Zuzana Novotová Godálová, kurátorka výstavy
Názov prímateľa
Mária Čorejová
Celkový rozpočet:
0,00 EUR
Výška podpory:
3 912,00 EUR