Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Július Koreszka

Vo februári
t. r. uplynulo 130 rokov od narodenia maliara Júliusa Koreszku, umelca, ktorého
dielo tvorí trvalú súčasť slovenského výtvarného umenia 1. polovice 20.
storočia. Koreszka bol súputnikom zakladateľskej generácie, nestotožnil sa však
s dobovým úsilím Martina Benku o monumentalizovaný výraz, ale vydal
sa osobitou, lyrickejšou cestou, ktorá viac korešpondovala s českou
krajinárskou tradíciou. Jeho tvorba je v podstatnej miere fixovaná na
rovinatú krajinu v regióne severného Záhoria, ktorú v harmonickej
syntéze citových väzieb a secesno-impresívnej maliarskej reči, v prieniku
plenérových skúseností a ateliérového komponovania prebásnil do
intímnejšej, poetickej podoby. Tento autentický program, ktorého sa pevne
pridŕžal počas celého vyše tridsaťročného tvorivého obdobia, nemal v danej
dobe na domácej scéne adekvátnu paralelu.
Július
Koreszka sa narodil 24. februára 1895 v obci Dojč neďaleko Senice.
V roku 1909 sa rodina presťahovala do Skalice. Po gymnaziálnych štúdiách
začal v roku 1914 navštevovať Akadémiu výtvarných umení v Budapešti,
ale vzápätí odišiel na front. Ako priamy účastník 1. svetovej vojny bol svedkom
udalostí, ktoré ho poznačili na celý život. Vlastné výtvarné
štúdiá absolvoval až po vzniku I. ČSR v rokoch 1919 – 1924 na
pražskej Akadémii vo figurálnom ateliéri profesora Maximilána Pirnera. Po
odchode z Prahy sa usadil v Bratislave, kde žil do roku 1936, kedy sa
po smrti prvej manželky presťahoval k rodičom do Skalice. Tu,
v milovanom meste, sa znovu oženil a v ústraní a skromnosti
strávil potom vyše dvadsať rokov až do svojej predčasnej smrti 1. decembra
1958.
Individuálny
maliarsky program v jadre ohlásil už počas pražských štúdií
a v plynulej kontinuite sa ho pridŕžal počas celej ďalšej tvorby.
Napriek figurálnemu školeniu sa zameral na konvenčnejšie monitorovanú
krajinársku problematiku, v ktorej okrem súdobej českej scény zúročil
i živú uprkovskú tradíciu, rezonujúcu v blízkom hodonínskom spolku
SVUM (Stanislav Lolek), kde býval častým hosťom. Moderna, aktuálne pohyby
súčasného európskeho umenia, ako o tom sám rozpráva vo svojom životopise,
mu zostali vzdialené. Trvalo reflektoval komorné, meditatívne hodnoty krajiny,
s výnimkou krátkeho intermezza aj bez výraznejšej epickej zložky
a jednoznačne bez akejkoľvek sociálnej či politickej angažovanosti.
Počínajúc 30. rokmi objavil Koreszka i žánrový pôvab zátišia,
v súlade so svojou poľovníckou vášňou najprv zátišia loveckého
a postupne i predmetového a kvetinového. Koreszkova krajina nie
je heroická ani patetická, psychologická či expresívna. Je to sofistikovaná
óda, lyrická maliarska reflexia na margo skalického genia loci, ktorá
dokonale monitoruje osobnosť svojho tvorcu – jednoznačne intímna, nekonfliktná,
ale náročne formulovaná, viacnásobne verifikovaná a dôsledne artikulovaná
v každom centimetri obrazovej plochy.
Dielo Júliusa
Koreszku je zastúpené vo viacerých verejných zbierkach (predovšetkým Slovenskej
národnej galérie a Galérie mesta Bratislavy); veľký počet jeho
obrazov sa nachádza i v súkromnom majetku. Najpočetnejšiu kolekciu
však predstavuje súbor maľby a kresby z umelcovej pozostalosti
v zbierkovom fonde Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici.
Podstatnú časť z neho získalo začiatkom 70. rokov minulého storočia
Záhorské múzeum v Skalici jednorazovým nákupom od manželky Františky
Koreszkovej pre pripravovanú Záhorskú galériu v Senici. Po jej vzniku
v r. 1984 bolo Koreszkove dielo prevedené do galerijných zbierok.
Novovzniknutá galéria aj neskôr, po zahájení svojej činnosti priebežne
pokračovala v rozširovaní autorskej kolekcie v okruhu maľby, ktorá sa
rozšírila až na súčasných 94 umelcových obrazov. Spoločne s početnou
autorovou kresbou (1570 ks) komplexne ilustrujú Koreszkovu maliarsku cestu,
jednotlivé tvorivé intervaly kontinuálne budovaného a predčasne uzavretého
diela. Okrem ďalších nákupov galéria venuje pozornosť umelcovým obrazom aj po
technickej stránke a postupne realizuje ich odborné reštaurátorské ošetrenie.
Pri
príležitosti nedávneho Koreszkovho jubilea ZGJM pripravila výstavu
z výberu jeho maliarskeho diela zo svojho zbierkového fondu. Okrem
pôvodnej kolekcie z umelcovej pozostalosti budú vo výstavných
priestoroch galérie prezentované i obrazy, ktoré galéria zakúpila po roku
1985 od rôznych súkromných zberateľov. Súčasťou projektu je i publikácia,
ktorá približuje zbierku umelcových diel v ZGJM.
Božena
Juríčková
kurátorka ZGJM
Publikáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Celkový rozpočet:
3 370,00 EUR
Výška podpory:
3 000,00 EUR