Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2024

Krátky opis
Ľ.Rajter - Suita pre sólové husle J.Filas - Les Adieux L.van Beethoven - Sonáta pre klavír a husle F dur Jarná op.24 C.Saint-Saëns - Introdukcia a Rondo capriccioso Rajterova suita pre sólové husle z roku 1987 reflektuje atmosféru doby a umeleckú zrelosť skladateľa. Dielo vyniká náročným sólovým partom, ktorý vyžaduje citlivý prístup a hlboké pochopenie. Skladba „Les Adieux“ od Juraja Filasa vyniká vrúcnou melodikou a emotívnou hĺbkou, typickou pre tohto skladateľa.
Fotogaléria
Názov podujatia
Komorné duo, Ján Timčák - husle, Zuzana Zamborská - klavír, 8.12.2024, 17.00 hod, Dom Albrechtovcov, Kapitulská 1, Bratislava

Miesto konania / kraj
Bratislava / Bratislava I,Bratislava II,Bratislava III,Bratislava IV,Bratislava V

Termín konania
08.12.2024

Popis projektu


Ľudovít Rajter (1906 – 2000) vyštudoval kompozíciu a dirigovanie vo Viedni a Budapešti. V rokoch 1933 – 1944 pôsobil ako dirigent Maďarského rozhlasu a pedagóg na Vysokej škole F. Liszta v Budapešti. Po druhej svetovej vojne sa podieľal na obnove činnosti bratislavského rozhlasového orchestra a zohral významnú úlohu pri vzniku Slovenskej filharmónie a Vysokej školy múzických umení. Ako dirigent premiéroval, pravidelne uvádzal a nahrával diela slovenských skladateľov. Jeho vlastná skladateľská tvorba zahŕňa javiskové, orchestrálne, vokálne (zbory, piesne) i komorné diela. Iniciátorom vzniku Suity pre sólové husle bol Ferenc Albert (1918 – 1999), nositeľ Hubayovej ceny pre najlepšieho študenta hry na husliach Vysokej školy F. Liszta v Budapešti v roku 1937. Maďarský huslista na medzinárodných pódiách vystupoval pod umeleckým menom François d’Albert a v 60. rokoch pôsobil ako riaditeľ konzervatória v Chicagu. Ľudovíta Rajtera, s ktorým spolupracoval už v medzivojnovom období, navštívil v Bratislave koncom leta 1987. Pri tejto príležitosti požiadal Rajtera o kompozíciu pre svoj sólový recitálový program. Vzhľadom na blízky termín plánovaného koncertu sa skladateľ rozhodol upraviť svoju 1. suitu pre sólové violončelo (z roku 1978) pre husle. Transformácia do novej podoby bola rýchla; na konci rukopisu Suity pre sólové husle je uvedený dátum „IX.1987“. Hudobný priebeh violončelového originálu a husľovej verzie je identický, no na začiatku časti Intermezzo autor pridal sextový krok a – f1, pripomínajúci iniciály jej iniciátora. Ferenc Albert však skladbu zrejme nikdy nehral a nie je ani isté, či sa mu notový materiál vôbec dostal do rúk. Premiéra Suity pre sólové husle sa uskutočnila až 28. novembra 1992 na festivale Nová slovenská hudba v Bratislave, kde ju predniesol Juraj Čižmarovič. Neskôr ju interpretovali a nahrávali Milan Paľa a koncertný majster Slovenskej filharmónie Jozef Horváth.

Juraj Filas, slovenský skladateľ pochádzajúci z Košíc, získal hudobné vzdelanie v Prahe, kde sa aj natrvalo usadil a rozvíjal svoju tvorbu. Filas je autorom viac ako 100 hudobných opusov, pričom jeho diela sú inšpirované vierou v liečivú a zjednocujúcu silu hudby. O svojej tvorbe hovorí: „Mojimi hudobnými prioritami sú melodickosť, harmónia, výstavba formy a zdieľnosť.“ Kompozícia Les Adieux pre husle a klavír je venovaná českému huslistovi Ivanovi Ženatému, ktorý ju s veľkým úspechom interpretoval v prestížnej Carnegie Hall v New Yorku.

Sonáta pre klavír a husle F dur op. 24, známa pod názvom Jarná, vznikla v rokoch 1800-1801, keď bol Ludwig van Beethoven už uznávaným skladateľom a klavírnym virtuózom. Názov Jarná nezvolil sám autor, ale odráža radostný charakter celej kompozície, hoci zhoršujúca choroba sluchu prudko zasiahla Beethovenov osobný život. Dátum premiéry nie je známy, avšak dielo získalo rýchlo obľubu. Renomované noviny z Lipska, Allgemeine musikalische Zeitung, rok po vzniku skladby uverejnili recenziu: „Táto sonáta patrí k tomu najlepšiemu, čo Beethoven napísal, vlastne je to jedno z najlepších diel, ktoré sú teraz vôbec komponované. Originálny, ohnivý a odvážny duch tohto skladateľa sa prejavuje stále jasnejšie.“

Introdukcia a Rondo capriccioso spája vášnivý španielsky temperament s jemnou eleganciou francúzskeho salónu. Camille Saint-Saëns ju venoval legendárnemu španielskemu huslistovi Pablovi Sarasatemu. Skladba vznikla v roku 1863 a známa je v orchestrálnej verzii. Táto brilantná kompozícia, plná kontrastov a technických výziev, umožňuje huslistovi naplno prejaviť svoje majstrovstvo.

Názov prímateľa
Bratislavské komorné duo

Celkový rozpočet:
2 850,00 €

Výška podpory:
2 250,00 €