Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
XII. Trienále malého objektu a kresby
#OK
XII. TRIENÁLE MALÉHO OBJEKTU A KRESBY
Vystavujúci autori: Hynek Alt, Jana
Bernartová, František Demeter, Barbora Fastrová & Johana Pošová, Matej
Gavula, Juraj Gábor, Ján Gašparovič, Julia Gryboś & Barbora Zentková,
Vladimír Havrilla, Dominik Hlinka, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová,
Ladislav Jezbera, Kristína Kandriková, Dorota Kenderová & Jaro Varga,
Jaroslav Kyša, Denisa Lehocká, Stano Masár, Lucie Mičíková, Svätopluk Mikyta,
Juraj Mydla, Jaromír Novotný, Slavomíra Ondrušová, Jan Pfeiffer, Jan Poupě,
Juraj Rattaj, Jakub Roček, Anna Ročňová, Tomáš Roubal, Tereza Příhodová, Milan
Tittel, Dana Tomečková, Martin Vongrej
Kurátori: Mária Janušová & Erik Vilím
Architekt výstavy: Jakub Kopec
Vizuálna identita výstavy: pinchof_
Miesto konania: Galéria Jozefa Kollára, Nám. Sv. Trojice 8, 969 01 Banská Štiavnica
Vernisáž výstavy: piatok, 22. júna 2018, 18:00 hod.
Výstava potrvá do 16.9.2018
Súčasná ekologická
kríza, globálne otepľovanie, zmena klímy, vymieranie celých ekosystémov, hromadenie
odpadu a znečisťovanie planéty, to všetko v posledných rokoch
vzbudilo kritické uvažovanie o ľudskej prítomnosti na Zemi. Nastala
celková premena sveta, ktorá so sebou priniesla nevyhnutnú potrebu definovať
nové geologické obdobie - antropocén, reflektujúci deštruktívne zásahy človeka
do prírody. Kritika týchto ľudských aktivít, negatívne ovplyvňujúcich
biologické procesy, podnietila vznik súdobých filozofických konceptov, ktoré
prehodnocujú doterajšiu pozíciu človeka ako meradla všetkých vecí
a stredobodu kozmu. Tieto tézy súvisia s technologickým pokrokom; sú
dôsledkom akcelerovaného vývoja digitálnych technológií, kedy sa stroj, počítač
či robot postupne stáva samostatnou (mysliacou) entitou. Operácie nových médií
sa tak stávajú čoraz autonómnejšími nástrojmi súčasného kapitalizmu.
Podľa teórie
špekulatívneho realizmu a objektovo orientovanej ontológie by sme sa mali pokúsiť
skúmať svet bez nás, bez ľudí, mimo
antropocentrickej perspektívy a vnímať ho ako komplexný celok, zložený
z množstva vzájomne prepojených objektov. Všetko je len objekt. Nové filozofické hnutia zároveň ohlasujú
zmenu estetickej paradigmy - subjekt vs. objekt nahrádza objekt vs. objekt.
Objekt žije vlastným životom - v určitom vzťahu k iným objektom, avšak
nezávisle od ľudskej percepcie či interpretácie.
Koncepcia Trienále malého objektu a kresby premieta
uvedené nové spôsoby uvažovania o svete do súčasného umenia. Špekulatívne
myslenie v nás determinuje nutnosť klásť si základné ontologické otázky, na
ktoré sa usilujeme odpovedať prostredníctvom výstavnej prezentácie: Čo všetko
môžeme považovať za objekt? Existuje objekt nezávisle od svojej lineárnej
ontológie - existencie? Ako k nám objekty v súčasnosti prehovárajú? Aký je
vzťah identity objektu a materiálu? Ako dokáže materiál komunikovať
o čase, pohybe, priestore, zvuku? Je možné aj živý organizmus chápať ako
objekt? Je digitálne médium a virtuálna realita takisto objektom? Kedy sa ním
stáva kresba? Ako sa v dnešnej dobe zmenila pozícia média kresby - tradičného
remesla, ktorého brilantné ovládanie sa v dejinách umenia vyžadovalo od každého
umelca? Je ešte vôbec možné striktne diferencovať hranice medzi jednotlivými
médiami?
Predkladaný
kurátorský projekt má dve roviny. Vo všeobecnejšom zmysle chápeme koncepciu
výstavy vo význame prehliadky salónneho typu. Z dôvodu takéhoto výstavného
formátu a s cieľom vytvoriť istý rozmanitý komplex sme vybrali vyše tridsať súčasných
vizuálnych umelcov, pôsobiacich na Slovensku i v Česku. Ťažisko pritom kladieme
najmä na mladšiu a strednú generáciu autorov. Výber diel odzrkadľuje našu
intenciu prezentovať publiku nie príliš známe polohy tvorby jednotlivých
predstaviteľov, ako aj ambíciu predstaviť mladých autorov, ktorí doposiaľ
neboli etablovaní na umeleckej scéne. V druhom, bližšie vymedzenom rámci ide
o kurátorský projekt, skúmajúci špecifickú problematiku. Naša koncepcia sa
odvíja od najsúčasnejších filozofických hnutí, ktorými sú špekulatívny realizmus
a objektovo orientovaná ontológia. Výstava si dáva za cieľ aplikovať tézy
uvedených filozofických prúdov na aktuálne vizuálne prejavy z domácej
a českej umeleckej produkcie.
XII. Trienále
malého objektu a kresby nadväzuje na intenciu predchádzajúceho ročníka
(kurátori Zuzana Bodnárová & Svätopluk Mikyta), kedy sa trienále
v minulosti chápané ako prehliadka tvorby lokálnych autorov aktualizovalo
na prezentáciu výrazných predstaviteľov súčasného vizuálneho umenia. Názov výstavy
#OK tvoria začiatočné písmená oboch
médií, na ktoré je projekt cielený a zároveň sa jedná azda o najrozšírenejšiu
komunikačnú skratku na svete. Symbol hashtag v titule používame zámerne,
a to v zmysle poukázania na súčasný jazyk sociálnych sietí a heslovitú
komunikáciu virtuálneho prostredia.
Mária Janušová
& Erik Vilím
Mária Janušová
Celkový rozpočet:
9 355,00 €
Výška podpory:
8 000,00 €