Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Línie /Textil Františka Benčaťová a keramika Paula Benčaťová
FRANTIŠKA
BENČAŤOVÁ
Textílie - žakáry projekt
Basketlike, výšivka projekt Playfullness
BASKET-LIKE, BASKET-WHAT,
BASKET-WHY… (2023)
Projekt Basketlike skúma symbolický,
kultúrny a umelecký význam košíku. Vďaka pseudovedeckému prístupu špekuluje o
možnostiach mimikrujúceho textilu. Myšlienka je demonštrovaná cez objekt košíka
pre jeho archetypálny textilný charakter a odkaz na pôvod vzniku textilných
techník. Autorka mu prepožičiava naratív z biologického sveta, čím vytvára
vymyslený pojem textilné mimikry. Vychádza z bádania košíkových štruktúr v
archíve ÚĽUV. Sleduje napodobňovanie košíka cez štruktúru a vzor, konkrétne sa
zameriava tkané textúry a vzťahy horizontálneho a vertikálneho previazania.
Manipuluje a násobí priestorovú a plošnú ilúziu, dekonštruuje do troch
náhľadov, ktoré poukazujú na mnohosť vnímania obyčajného predmetu a jeho pohľad
cez optiku textilných vrstiev.
Od gradientového vzoru vytvárajúceho
priestorovú košíkovú ilúziu cez manipuláciu s priestorovými efektmi priamo na
žakárovom stroji vrcholí projekt v objekte spájajúcom oba tieto princípy, čím
sa stáva subjektívnym prekladom košíkových princípov do textilných žakárových
väzieb a prelína minulosť a remeslo s budúcnosťou a digitalizáciou.
Objekty sú archívom náhľadov na košík.
Subjektívnou analytickou mnohopohľadovosťou konkrétneho predmetu posúva autorka
hranice žakárového tkania a upozorňuje na nuancie v textilnom prístupe.
Textílie sú jedinečnými výstupmi, ktoré kombinujú vlastné navrhnuté vazby,
pointilistický prístup synergie farieb a ručné zásahy. Autorka celý proces
vníma ako textilnú hru v oblasti dizajnu, technológie a konceptu, ako to jemne
naznačuje názov projektu. Textílie vznikli ako výskum v FTI-labe v
Gente(BE) a Textil Labe v Tilburgu (NL).
Projekt získal viacero ocenení vrátane
Ceny rektora za pozoruhodný diplomový projekt, Cenu za Exceletný študentský
dizajn, Cenu riaditeľky Uměleckoprumyslového muzea v Praze alebo druhé miesto v
kategórii Objav roku Czech Grand Design.
Projekt bol prezentovaný na London Design Festivale 2024 Získal tiež
prestížnu cenu Vogue CS Talent 2024.
PLAYFULLNESS
(2019)
Experimentálne variácie v modernej
digitálnej výšivke inšpirované výtvarnými prístupmi nemeckej školy Bauhaus.
Autorka skúma jednoduchú čiaru, líniu ako základný vyjadrovací a grafický
nástroj. Experimentálne grafické cvičenia na papieri prevádza do média
digitálnej výšivky a sleduje ich transformáciu a materiálovú manipuláciu.
Základné farby červenú, modrú, žltú a ich odtiene sa priraďuje ku konkrétnym
motívom línií a hľadá vzťahy medzi farbou a tvarom čiary.
Experimentálny prístup podčiarkuje
testovanie možností digitálnej výšivky a oprostenie média výšivky na samostatný
vyjadrovací element bez podkladového materiálu. Autorka preto používa
voderozpustný podkladový materiál na báze škrobu, na ktorý vyšíva zvolené
motívy. Tie potom rozpúšťa vo vode pričom zostáva len samotná výšivka. Napriek
technickým limitom stroja vzniká veľká plocha výšivky, ktorá funguje vďaka
opakujúcim sa motívom. Tie autorka zmenšuje a zväčšuje. Je možné ich
donekonečna pridávať k vyšitým častiam, čo umožňuje vytvoriť nekonečný
neopakujúci sa vzor.
PAULA
BENČAŤOVÁ
Keramika
-Tvorba Pauly Benčaťovej
prináša hĺbavý pohľad k témam identity, psychológie a emócii človeka v kontexte
osobných i spoločenských premien. Prostredníctvom keramického materiálu skúma
procesy transformácie, ktoré ovplyvňujú vnútorný svet jednotlivca. ,,Fascinujú ma diferenciálne fázy života a to, ako tieto
premeny formujú a ovplyvňujú náš vnútorný svet – ako nás posúvajú a
premieňajú. Tento dynamický proces intenzívne
vnímam v práci s keramickým materiálom, ktorý je tvárny a zanecháva hmatateľnú
stopu po rukodielnom spracovaní. Samotná tvorba, od prvotnej myšlienky po
finálne dielo, prechádza viacerými fázami. Moje práce reflektujú
komplexnosť ľudských emócií – často nelineárnych, ale premenlivých,
sinusových, niekedy až deštruktívnych, ktoré vedú k novým začiatkom."
Keramické objekty Pauly nie sú len materiálom, ale stávajú sa priamym zrkadlom
jej vlastných vnútorných pocitov a prežitkov. Sú krehké, odvážne a zároveň
citlivo skúmajú limity svojej formy. Jej práca pozýva diváka k vedomému
spomaleniu, k vnímaniu prítomného okamihu a k návratu k hlbokej sebareflexii.
Psychológia je pre ňu neoddeliteľnou súčasťou tvorby a keramika sa stáva
prostriedkom, ktorým prenáša intímne prežívanie na hmatateľné objekty. Premeny
a jemné nuansy zachytené v mäkkom materiáli odrážajú silu transformácie, ktorú
Paula vkladá do každého diela. Dialóg medzi krehkosťou a stabilitou
materiálu predstavuje balans medzi neistotou a stabilitou človeka. Témy ako
čas, jeho plynutie a prchavé okamihy sú pre Paulu kľúčové. Tvarmi a farbami,
ktoré používa vo svojej práci, zachytáva samotný proces plynutia času a
premieňa ho do umeleckého jazyka, ktorý rozpráva príbeh o našom bytí a jeho
(ne)stálosti.
OZ Galéria X
Celkový rozpočet:
2 920,00 €
Výška podpory:
2 620,00 €