Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
(Apex Guilt) Škvrny salamandry
Prechádzanie po lese s puškou, hľadanie, výstrel a zatajený
dych – loviaci a lovený. Výstrel nie ako zranenie, ale minutie, zachovanie
statusu quo, pričom však zmena zostáva stále v hre. Pátranie po čiernej labuti,
nositeľke nečakaných, až takmer nepredstaviteľných zmien, preto pokračuje.
Intermediálny umelec Anton Čierny na výstave Apex Guilt -
Škvrny Salamandry v banskom múzeu v Rožňave predstavuje videoinštaláciu, ktorá
sa v troch dejstvách a scénograficky cizelovanej symbolike podobá na fiktívny
príbeh či bájku, ktorá však má základ v tristnej realite slovenského
reedukačného systému mládeže. V dvoch súbežne sa dopĺňajúcich videokanáloch sa
pritom rozvíja rozprávanie o vine, obetiach, nachádzaní vlastnej slobody, ako
aj zodpovednosti za stav, ktorý v slovenskej spoločnosti spôsobil to, že
problém reedukačných centier bol dlhodobo prehliadaný a neviditeľný. Metafora
strieľajúceho lovca v kontraste so zraniteľne pôsobiacou skupinkou mladých
ľudí, takmer mimovoľne implikuje násilie, ohrozenie ale aj túžbu po
ochrane. Anton Čierny si pritom na pomoc
berie poučenia z teórie hier, z ktorých kreuje lovenú korisť – a tou je
paradoxne práve nádej na zmenu.
Filmový jazyk stroho striedajú konštatovania generálnej
prokuratúry, ktoré nás usádzajú do reality. Apex guilt (vrcholová vina), ktorú
pociťujeme ako ľudský druh na vrchole svojho vývoja, sa tu metaforicky prenáša
z obáv o náš ekosystém na našu spoločnosť. V nej sme ako hýbatelia štátu súčasťou
problému, ale aj riešenia, ktorého základom je naša spolupatričnosť.
Jana Babušiaková
Anton Čierny
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
9 688,00 €