Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

(Apex Guilt) Škvrny salamandry

Krátky opis
Intermediálny umelec Anton Čierny na výstave Apex Guilt - Škvrny Salamandry v banskom múzeu v Rožňave predstavuje videoinštaláciu, ktorá sa v troch dejstvách a scénograficky cizelovanej symbolike podobá na fiktívny príbeh či bájku, ktorá však má základ v tristnej realite slovenského reedukačného systému mládeže.
Fotogaléria
Názov podujatia
(Apex Guilt) Škvrny salamandry

Miesto konania / kraj
Rožňava / Rožňava

Termín konania
21.11.2024 - 30.11.2024

Popis projektu

Prechádzanie po lese s puškou, hľadanie, výstrel a zatajený dych – loviaci a lovený. Výstrel nie ako zranenie, ale minutie, zachovanie statusu quo, pričom však zmena zostáva stále v hre. Pátranie po čiernej labuti, nositeľke nečakaných, až takmer nepredstaviteľných zmien, preto pokračuje.

 

Intermediálny umelec Anton Čierny na výstave Apex Guilt - Škvrny Salamandry v banskom múzeu v Rožňave predstavuje videoinštaláciu, ktorá sa v troch dejstvách a scénograficky cizelovanej symbolike podobá na fiktívny príbeh či bájku, ktorá však má základ v tristnej realite slovenského reedukačného systému mládeže. V dvoch súbežne sa dopĺňajúcich videokanáloch sa pritom rozvíja rozprávanie o vine, obetiach, nachádzaní vlastnej slobody, ako aj zodpovednosti za stav, ktorý v slovenskej spoločnosti spôsobil to, že problém reedukačných centier bol dlhodobo prehliadaný a neviditeľný. Metafora strieľajúceho lovca v kontraste so zraniteľne pôsobiacou skupinkou mladých ľudí, takmer mimovoľne implikuje násilie, ohrozenie ale aj túžbu po ochrane.  Anton Čierny si pritom na pomoc berie poučenia z teórie hier, z ktorých kreuje lovenú korisť – a tou je paradoxne práve nádej na zmenu.

 

Filmový jazyk stroho striedajú konštatovania generálnej prokuratúry, ktoré nás usádzajú do reality. Apex guilt (vrcholová vina), ktorú pociťujeme ako ľudský druh na vrchole svojho vývoja, sa tu metaforicky prenáša z obáv o náš ekosystém na našu spoločnosť. V nej sme ako hýbatelia štátu súčasťou problému, ale aj riešenia, ktorého základom je naša spolupatričnosť.

 

 

Jana Babušiaková

Názov prímateľa
Anton Čierny

Celkový rozpočet:
0,00 €

Výška podpory:
9 688,00 €