Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2024
Franz Schubert píše svoju romantickú husľovú sonátu A dur
v lete roku 1817. Má 20 rokov
a vďaka podpore priateľov sa môže
sa venovať tomu, čo má najradšej, celé dni komponuje. Husľová sonáta A dur
pozostáva netypicky zo štyroch častí. 1.časť nastoľuje melódiu, ktorá pripomína
Schubertove prekrásne piesne. Temperamentné Scherzo je inšpirované viedenským folklórom, tancom
ländler. Nasleduje Andantino plné citu a efektnú bodku celej skladby dáva
Allegro vivace.
Profesijná dráha Tibora Freša bola úzko
spojená s operou SND, kde bol 33 rokov dirigentom. V súčasnosti je
známy hlavne ako autor veľmi úspešného baletu Narodil sa chrobáčik. Jeho Romanca pre husle a klavír je malé čarovné dielko, plné podmanivej poetiky.
Peter Machajdík je významný
súčasný slovenský skladateľ. Pre jeho časť tvorby sú typické striedania
kontrastných zvukových plôch, pričom samotný zvuk (príp. nástrojový
dozvuk) môže byť nadradený hudobnej myšlienke. Tak je tomu i v diele Obrazy meniacej sa zmyselnosti, kde
vnímame konflikt medzi nežnou melanchóliou a divokými vpádmi opačného
charakteru. Počuť tu malú hudobnú drámu bez slov, príbeh krehkosti,
nehy, vášne, zloby a zmierenia.
Edvard Hagerup Grieg - predstaviteľ nórskej
národnej hudby, napísal svoju 3. husľovú sonátu v tónine c mol, pričom neostal nič dlžný osudovému
charakteru tóniny. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda s lyrickými
pasážami. Hudba môže evokovať veľkoleposť severskej prírody s množstvom
fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú časť otvára
hrdinská, technicky náročná téma,
po ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele počujeme chromatické
postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2. časti vystrieda scherzo,
inšpirované nórskym folklórom. 3.
časť je temperamentným tancom, pripomínajúcim mýtické dávne časy.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
2 850,00 €
Výška podpory:
2 250,00 €