Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Vydanie publikácie Alternatívna slovenská grafika
Publikácia bola propagovaná prostredníctvom verejného podujatia krstu a prezentácie publikácie.
nasledne je publikácia distribuovaná prostredníctvom slovart a Art Books Coffee.
text k podujatiu.
Termín: 24. 01. 2020
Pozývame Vás na krst knihy Alternatívna slovenská grafika.
Ide o prvé vydanie umenovednej publikácie historičky umenia PhDr. Aleny Vrbanovej, PhD. o vývine alternatívnych foriem a umeleckých stratégií (modelov) v tvorbe umeleckej grafiky od polovice 20. storočia s presahmi do 21. storočia. Predstavuje nový pohľad na vývin a prínos slovenskej umeleckej grafiky z pozície netradičných, experimentálnych a autorských počinov 49 slovenských umelkýň a umelcov. Autorka sa problematike venuje dlhodobo. V roku 1997 autorsky pripravila prvú celoslovenskú výstavu a rovnomenný katalóg. Do unikátnej zbierky súčasnej grafiky Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici získala početnú kolekciu tejto neklasickej grafiky. V roku 2011 realizovala výstavu Alternatívna slovenská grafika na pôde Galérie Cypriána Majerníka v Bratislave, pričom výskum rozšírila o historické kontexty média.
Monografia sa zoberá históriou, typológiou, analýzou a interpretáciou alternatívnych foriem umeleckej grafiky v slovenskom umení. Dáva ho do súvisu s nástupom informelu (štrukturálna grafika, aktívna grafika, monotýpia a presahy grafiky a iných médií), cez umelecky mimoriadne podnetné obdobie 60. rokov, ktoré vníma ako kľúčové pre vznik nielen experimentálnych, ale najmä konceptuálnych základov grafiky a snahu o maximálne rozšírenie hraníc média. Obdobie normalizácie publikácia zachytáva tvorbou avantgardných a konceptuálne orientovaných tvorcov a osobitnú pozornosť venuje vzniku, etablovaniu sa a rozšíreniu počítačovej grafiky (od roku 1973). Popri týchto dnes už historických obdobiach sa autorka venuje vývinu neklasických a autorských polôh grafického média po roku 1990, ktoré reprezentujú prienik zamlčanej tradície a nových technológií (najmä digitálneho spracovania matrice, simulácie tradičných techník pomocou softvérov, ako aj presahy grafiky a iných médií). Umelecko-historický kontext a vývinové súvislosti alternatívnej grafiky dopĺňa ich analýza a interpretácia z pohľadu ich estetickej zámernosti a výrazovej osobitosti formy a jazyka.
Publikácia prináša bohatú obrazovú časť – 230 reprodukcií diel od 49 autoriek a autorov, ako aj odkazy na pramenné zdroje.
Vydanie publikácie z verejných zdrojov podporil https://www.facebook.com/fondnapodporuumenia/" rel="noreferrer noopener" style="color: rgb(0, 0, 0); text-decoration: underline;">Fond na podporu umenia.
Roman Fecik Gallery
Celkový rozpočet:
8 700,00 €
Výška podpory:
4 000,00 €