Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2024
Ľudovít Rajter vyštudoval kompozíciu a dirigovanie vo Viedni a v Budapešti, v rokoch
1933 - 1944 bol dirigentom Maďarského rozhlasu a pedagógom na Vysokej škole F.
Liszta v Budapešti. Po 2. svetovej vojne stál pri obnovení činnosti
bratislavského rozhlasového orchestra ako aj pri zrode Slovenskej filharmónie a
Vysokej školy múzických umení. Ako dirigent premiéroval, pravidelne uvádzal a
nahrával diela slovenských skladateľov. V jeho skladateľskej tvorbe sú
zastúpené diela javiskové, orchestrálne, vokálne (zbory, piesne) i komorné.
Romantické rondo pre
husle a klavír As dur je kompozičnou miniatúrou
20-ročného autora, študenta kompozície, dirigovania a hry na violončele vo
Viedni. Poetika a kompozičný štýl tejto juvenílie odrážajú viac svet raných piesní
Richarda Straussa, než vplyv Rajterových pedagógov, Josepha Marxa a
bratislavského rodáka Franza Schmidta.
Termín a interpret
premiéry Romantického ronda nie sú známe. Podľa informácie z dobového katalógu
hudobných diel zaznelo Rondo do r. 1941 vo Viedni, Budapešti, Helsinkách,
Varšave a v Paríži. Prvé doložené predvedenie sa uskutočnilo 2. marca 1937 vo
vysielaní Maďarského rozhlasu, interpretom bol Ferenc Albert (1918-1999),
nositeľ Hubayovej ceny pre najlepšieho študenta hry na husliach Vysokej školy
F. Liszta v Budapešti z r. 1937. S vynikajúcim študentom E. Zathureczkého sa
Rajter opakovane stretol v štúdiu aj pri rozhlasových koncertoch, na ktorých
spoločne uviedli diela L. van Beethovena, F. Mendelssohna a W. A. Mozarta.
O viac než 40 rokov neskôr,
počas nečakanej návštevy v Bratislave v lete r. 1987, si Ferenc Albert (v
medzinárodných kontextoch známy viac ako Francois d´Albert) vyžiadal od
Ľudovíta Rajtera skladbu pre sólové husle pre svoj recitálový program. Vzhľadom
na blízky termín plánovaného koncertu sa Rajter rozhodol upraviť pre husle
svoju 1. suitu pre sólové violončelo (z roku 1978). Transformácia violončelovej
suity do suity husľovej netrvala dlhý čas (v notách je uvedení dátovanie
IX.1987). Vznikla tak Suita pre sólové husle, jediné dielo
svojho druhu v tvorbe Ľudovíta Rajtera. Hudobný priebeh oboch verzii je
identický, v husľovej pridal skladateľ na začiatku časti Intermezzo sextový
krok a - f , pripomínajúci iniciály
jej iniciátora. Ferenc Albert však zrejme nakoniec Suitu sám nikdy nehral.
Premiérovo ju uviedol Juraj Čižmarovič na festivale Nová slovenská hudba, 28.
novembra 1992 v Bratislave, neskôr ju hral a nahrával Milan Paľa, ako aj
koncertný majster Slovenskej filharmónie Jozef Horváth.
(Adrian Rajter)
Slovenský skladateľ Juraj Filas
sa narodil v Košiciach, hudobné
vzdelanie získal v Prahe, kde sa aj natrvalo usadil. Je autorom viac ako
100 hudobných opusov. Jeho skladby sú inšpirované vierou
v silu hudby, ktorá môže liečiť, otvárať srdcia a spájať národy. Sám autor hovorí: ,,Mojimi hudobnými
prioritami sú melodickosť, harmónia,
výstavba formy a zdielnosť. Les adieux pre husle a klavír
znamená v preklade zbohom. Český huslista Ivan Ženatý, ktorému je skladba
venovaná, ju interpretoval s veľkým
úspechom aj v Carnegie Hall v New Yorku.
Edvard Hagerup Grieg - predstaviteľ nórskej národnej hudby,
napísal svoju 3. husľovú sonátu v tónine c mol, pričom neostal nič dlžný osudovému
charakteru tóniny. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda s lyrickými
pasážami. Hudba môže evokovať veľkoleposť severskej prírody s množstvom
fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú časť otvára
hrdinská, technicky náročná téma,
po ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele počujeme chromatické
postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2. časti vystrieda scherzo,
inšpirované nórskym folklórom. 3. časť
je temperamentným tancom, pripomínajúcim mýtické dávne časy.
Bratislavské komorné duo
Celkový rozpočet:
2 850,00 €
Výška podpory:
2 250,00 €