Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Husle a klavír v dielach známych aj neznámych 2024

Krátky opis
Ludwig van Beethoven-Sonáta F dur Jarná Peter Machajdík-Obrazy meniacej sa zmyselnosti Edvard Hagerup Grieg-Sonáta c mol C.Saint-Saëns-Introdukcia a rondo capriccioso Jedna z najznámejších husľových skladieb L.van Beethovena Jarná sonáta,dostala pomenovanie podľa svojho radostného charakteru.V diele Obrazy meniacej sa zmyselnosti Petera Machajdíka počuť malú hudobnú drámu bez slov.Dramatická Sonáta c mol E.H.Griega inšpirovaná nórskym folklórom zachytáva veľkoleposť severskej prírody.
Fotogaléria
Názov podujatia
Komorné duo, Ján Timčák - husle, Zuzana Zamborská - klavír, HUDBA U FULLU Sobota 21.9.2024 o 18:00 h Synagóga Panská 3, Ružomberok

Miesto konania / kraj
Ružomberok / Ružomberok

Termín konania
21.09.2024

Popis projektu

,,Pýtate sa ma, odkiaľ beriem svoje myšlienky? Nemôžem to s určitosťou povedať. Prichádzajú nevolané, nepriamo aj bezprostredne, mohol by som ich uchopiť do rúk vo voľnej prírode, v lese,  na prechádzkach, v tichu noci, za skorého rána, podnietené náladami, ktoré sa u básnika  premenia v slová a u mňa v tóny, ktoré znejú, šumia, burácajú, až konečne stoja v notách predo mnou. ,,

                                                                                                                                        L.van Beethoven

Ludwig van Beethoven skomponoval  5. husľovú sonátu v roku 1800, kedy bol už uznávaný skladateľ a klavírny virtuóz. V tomto období cestoval častejšie aj na Slovensko, do kaštieľa v Dolnej Krupej. Romain Rolland napísal: „Beethoven sa nikdy nestretol s priateľstvom takým živým, takým verným, takým skutočne bratským ako v rodine Brunswikovcov” z Dolnej Krupej. Pre Beethovena to však nebolo len šťastné obdobie. Zhoršovala sa mu jeho choroba sluchu, no napriek tomu sa nevzdával a veľmi intenzívne komponoval. Sonáta č.5 dostala  pomenovanie Jarná až neskôr, podľa radostného charakteru celej skladby. Autor v nej rozširuje klasický trojčasťový model sonáty na symfonický, pozostávajúci zo štyroch častí.

Peter Machajdík je významný súčasný slovenský skladateľ. Pre jeho časť  tvorby sú typické striedania kontrastných zvukových plôch, pričom samotný zvuk ( príp. nástrojový dozvuk)  môže byť nadradený hudobnej myšlienke. Tak je tomu i v diele Obrazy zmyselnosti, kde vnímame konflikt medzi nežnou melanchóliou a  divokými vpádmi opačného charakteru. 

Edvard Hagerup Grieg - predstaviteľ nórskej národnej hudby, napísal svoju 3.husľovú sonátu v tónine     c mol, pričom neostal nič dlžný osudovému charakteru tóniny. Bohatá dramatičnosť diela sa strieda s lyrickými pasážami. Hudba nám evokuje veľkoleposť severskej prírody s množstvom fantazíjnych prvkov, zahalených do mystického výrazu. Prvú časť otvára hrdinská, technicky náročná téma, po ktorej zaznie nežná melódia. V strednom diele počujeme chromatické postupy, navodzujúce mystický výraz. Sladkú tému 2.časti vystrieda scherzo, inšpirované nórskym folklórom. 3.časť je temperamentným tancom, pripomínajúcim dávne časy vikingov.

V Introdukcii a ronde capriccioso Camila Saint-Saënsa  sa snúbi španielsky temperament s eleganciou francúzskeho salónu. Vyniká technickou náročnosťou sólového partu. Skladba je venovaná huslistovi Pablovi Sarasatemu a je známa aj v orchestrálnej verzii.

 

Názov prímateľa
Bratislavské komorné duo

Celkový rozpočet:
2 850,00 €

Výška podpory:
2 250,00 €