Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Umenie na námestí RS - Umenie miesta II.

Krátky opis
Umenie miesta II. Daniela Krajčová, Erika Szőke, Miroslav Trubač Umenie miesta je projektom umenia vo verejnom prostredí. Projekt nadväzuje na Sochu na námestí 2000 – 2003, ktorý MG RS zrealizovala v troch ročníkoch, ale z dôvodu chýbajúcich personálnych a finančných kapacít v projekte nepokračovala.
Fotogaléria
Názov podujatia
Umenie miesta II. Daniela Krajčová, Erika Szőke, Miroslav Trubač

Miesto konania / kraj
Rimavská Sobota / Rimavská Sobota

Termín konania
03.05.2024 - 31.08.2024

Popis projektu

Daniela Krajčová (1983, Žilina). Projekt Pod stromami vychádza z  predošlej spolupráce autorky s Mestskou galériou. Výstava Daniely Krajčovej v roku 2021 (kurátorka: Janka Babušiaková) bola výnimočná tým, že bola tematicky zameraná na naše mesto. Daniela Krajčová bola v Mestskej galérii v roku 2020 na niekoľkotýždňovom rezidenčnom pobyte, počas ktorého sledovala, zažívala a mapovala verejný priestor Rimavskej Soboty. Spolu so svojimi tromi deťmi sa po meste a jeho okolí pohybovala a dokumentovala tie miesta, na ktorých sa hrali. Neboli to len ihriská, teda miesta určené na hru detí, ale aj rôzne zákutia nášho mesta, oddychové zóny, ale aj utilitárne priestory, čím upozornila na to, akým spôsobom je verejný priestor mesta užívaný, a teda aj na jeho problémy a nedostatky z hľadiska používateľskej vhodnosti. Výstava prezentuje videozáznam a tiež veľkoformátové kresby z prostredia mesta, do ktorých najmä  detskí návštevníci dokreslili svoje návrhy ako zmeniť, vylepšiť, doplniť verejný priestor Rimavskej Soboty.

Daniela Krajčová (1983, Žilina) v roku 2008 vyštudovala VŠVU (Katedra intermédií a multimédií) a  v roku 2010 animovaný film na VŠMU v Bratislave. V roku 2014 ukončila doktorandské štúdium na VŠVU. Zaujíma sa o sociálne ladené umelecké projekty. V tvorivom procese využíva experimentálne dokumentárne stratégie, animáciu, kresbu, maľbu, inštaláciu. 

Erika Szőke (1977), je fotografka a intermediálna umelkyňa. Študovala v ateliéri Karola Barona na Katedre výtvarnej tvorby a výchovy na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Venuje sa najmä médiu fotografie, s ktorým radikálne experimentuje, prekračuje tradičné fotografické prístupy a s dôrazom na ekologicky šetrné postupy objavuje nové technologické možnosti. Žije a tvorí vo Veľkom Kýre.

Erika Szőke, Nezabudni na vesmír / No te olvides del cosmos, 2023

„Mojím úmyslom je pripomenúť dva neprebádané svety, pod našimi nohami nekonečne sa ťahajúce mycélium (podhubie) a nad našimi hlavami sa rozprestierajúci tajomný vesmír. Prírodná energia získaná z mycélia poháňa starý diaprojektor, ktoré fungujú ako transformačná stanica.

Projekt s názvom Mŕtva rieka nadväzuje na skúmanie témy prírodných zdrojov energie. Je reflexiou ľudskej ľahostajnosti a nevšímavosti vo vzťahu k ekologickým katastrofám, ktorá sa stala aj na rieke Slaná. Snažím sa na tieto naliehavé problémy symbolicky upozorniť. Ako prírodný zdroj energie využívam energiu získanú z kvásku, ktorý sa vyrába zo zmesi múky a vody. Po piatich dňoch kŕmenia, kvások dokáže dodávať energiu starému diaprojektoru, ktorý tak pri vhodnej starostlivosti môže fungovať nepretržite.

Video: AI smeti, AI ovzdušie – fotografie boli vytvorené umelou inteligenciou zobrazuje obrovské množstvo odpadu vyhodených do prírody a nasledujúci obrázok zobrazuje priemyselné znečistenie ovzdušia.  V oboch prípadoch sa vápenatka mnohohlavá pomocou svojej prirodzenej inteligencie vydáva na objavnú cestu za potravou – ovsené vločky, pričom vytvorí nádherné plazmódium a zanechá stopu, ktorá úplne zmení pôvodný obrázok.

Miroslav Trubač (1986), Ruky nomádske, sociologické laboratórium, 2011, premiéra na festivale Pohoda, (kurátor: M. Štofa).

Dielo je vystavené vo verejnom prostredí mesta na Hlavnom námestí. Slúži ako miesto-platforma na sedenie, či ako podstavec, ktorý umožňuje vytvárať väzby na miesto, na ktorom je umiestené, na verejný priestor námestia a umožňuje ho ľuďom zažívať ako živú sochu-objekt v tzv. expandovanom poli.

Dielo vzniklo generovaním a modelovaním v 3D priestore a následnou produkciou cez 3D tlač alebo CNC frézu a potom úpravou epoxidovými živicami na spôsob umelého kameňa.

Miroslav Trubač študoval v rokoch 2016-2021 na VŠVU v Bratislave (doktorandské štúdium, u Doc. Jána Hoffstädtera, akad. soch.) 2005-2011, VŠVU Bratislava, Slovensko (Prof. Mgr. art. Patrik Kovačovský), 2007 -  stáž ASP Poznań, Poľsko (Prof. Jan Berdyszak), 2001-2005 ŠUV Josefa Vydru Bratislava, Slovensko, odbor: kameňosochárstvo.

Názov prímateľa
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota

Celkový rozpočet:
3 100,00 €

Výška podpory:
2 600,00 €