Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Sapere Aude – Odvážiť sa vedieť – Dare To Know
Kurátorka | Ivana Moncoľová || Námet | Dramaturgia: Ján Triaška
Umelci a umelkyne | Artists: Tereza Antolová, Silvia Balážová, Dávid Bátora, Jana Čepa, Nicol Hochholzerová, Alžbeta Hrnčiarová, Monika Hurajová, Anastasiia Kovalová, Jakub Mlynarčík | Jędrzej Bieńko, Lubosław Pirjankow (alias Allen Mack), Maja Salamończyk, Katarzyna Sporn, Bartłomiej Wawer | Vivien Antal, Laura Lentovits, Hanna Szabó-Sáfrány, Ádám Szabó, Ödön Szécsi | Viktoria Semi, Mirjana Milovanović, Filip Baloš
Katedra
maľby Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici pozýva na
výstavu študentov a študentiek zo štyroch európskych univerzít s názvom
SAPERE AUDE (Odvážiť sa vedieť). Výstava predstavuje tvorbu dvadsiatich dvoch
študentov a študentiek z Fakulty výtvarných umení v Banskej
Bystrici, Katedry maľby Akadémie krásnych umení vo Varšave (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie,
Poľsko), Katedry maľby Maďarskej univerzity výtvarných umení v Budapešti
(Magyar Képzőművészeti Egyetem Budapest, Maďarsko), Akadémia umení v Novom
Sade (Akademija umentnosti Novi Sad, Srbsko).
Idea
a námet spoločnej stredoeurópskej výstavy Sapere Aude vznikla počas druhej
vlny epidémie korony, snaha bola prepojiť spoluprácu a prezentáciu štyroch
európskych univerzít a najmä jej študentov, ktorí v tom čase tvorili
doma. Hoci umelecké výtvarné vzdelávanie je založené najmä na individuálnych
výstupoch, pre tvorbu jednotlivcov sú kľúčové podnety zo spoločenskej
socializácie, vzdelávania, trávenia spoločného času pri tvorbe svojich diel
v ateliéroch. Selekcia diel sa zameriava na sprítomnenie tém umeleckých
diel a malieb verejnosti, ktoré si študenti a študentky rešeršujú
sami, vyplývajú z fantázie, ako aj z vecnosti reálneho života.
Výstavu sme rozdelili do niekoľkých tém, ktoré sa zrkadlia v jednotlivých
miestnostiach galérie.
Téma sebaportrétovania je spoločensky prítomná cez sociálne siete a od
vzniku smartfónov, v dejinách umenia sa umelci vkladali do malieb na
pozadie, alebo sa maľovali v odraze zrkadla, lebo boli sebe samým
najbližším modelom. Vo výbere tejto výstavy je autoportrét v symbolických
rovinách a rozpráva skôr o vzťahu k sebe samému, alebo
o vzťahu k iným (blízkym) ľuďom. Reflektuje viac spoločenské vzťahy.
Téme telesnosti, krehkosti tela (a duše) je venovaná ďalšia miestnosť, kde
nájdeme reflexiu starnúceho ženského tela a jeho limitov, tému krehkosti
tela v súvislosti s vojnou, ako aj smerovanie k autorskej
introspekcii. Na výstave prezentujeme maľbu, sochu, objekt, inštaláciu,
digitálnu maľbu a animáciu.
Krajina a abstrakcia, ekológia a sublimácia autorského ja
v krajine, je silnou témou pre domácu Fakultu výtvarných umení. Ide
o pozorovanie prírody, práca s abstrakciou pomocou autorskej
techniky, či používanie technológií kresby pomocou plotra pri tvorbe obrazu.
Ako dôležitá sa vynára téma osamotenia, ktorá rezonovala v čase
lockdownov, pohyb po nočných vyprázdnených uliciach, alebo len v prípade
venčenia psa. Opustenosť a osamelosť korelujú s úzkosťou
a stratou sociálnych kontaktov.
Ostatná téma je témou tvárí a tvarovania, snahy študentov o nové
podoby obrazu cez rôzne prístupy štylizácie tvaru: od kresby verzus maľby ako
spôsob psychologického portrétu, cez inšpiráciu digitálnym prostredím, až po
štylizáciu ulice cez skratkovité používanie piktogramov. Možno niekto si myslí,
že preživšiu svetovú pandémiu netreba reflektovať. Áno, ako ľudia sme ju
pochopiteľne vytlačili z pamäti. Ale ako sa ukázalo, niektoré objavené
prekrývanie tém medzi študentami, malo v priestore strednej Európy rovnaký
základ. Či už ide o osobné prežívanie, alebo o globálne dianie.
Samotný názov výstavy Sapere Aude (Odvážiť sa vedieť) odkazuje na schopnosť
ponárania sa do tém, a artikulovania osobných, ako aj verejných problémov
v umení. Výstava artikuluje autorský pohľad umelcov, ako vidia svet
a atomizované témy v ňom, ako vidia samých seba.
Dimidium
facti, qui bene coepit, habet, sapere aude, incipe! Je fráza z od poeta Horácia v Epistuale
(20 roky pred n.l.), často sa používa v kontexte akademického vzdelávania.
Emanuel Kant ju použil ako symbolické označenie veku osvietenstva. V preklade znamená
„Polovica práce je za tým, kto dobre začal, maj [tak] odvahu vedieť [a] začni.“
Ďakujeme študentom umenia, že majú odvahu vydať sa do neznámych miest.
Akadémia umení v Banskej Bystrici
Celkový rozpočet:
17 400,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €