Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Sapere Aude – Odvážiť sa vedieť – Dare To Know

Krátky opis
17. apríl – 30. jún 2024 Vernisáž: 17. apríl 2024 Komentované prehliadky pre verejnosť: 23. apríl 2024 a 14. máj 2024 o 17:00
Fotogaléria
Názov podujatia
Sapere Aude - Odvážiť sa vedieť

Miesto konania / kraj
Banská Bystrica / Banská Bystrica

Termín konania
17.04.2024 - 30.06.2024

Popis projektu


Kurátorka |  Ivana Moncoľová || Námet | Dramaturgia:  Ján Triaška

Umelci a umelkyne | Artists: Tereza Antolová, Silvia Balážová, Dávid Bátora, Jana Čepa, Nicol Hochholzerová, Alžbeta Hrnčiarová, Monika Hurajová, Anastasiia Kovalová, Jakub Mlynarčík | Jędrzej Bieńko, Lubosław Pirjankow (alias Allen Mack), Maja Salamończyk, Katarzyna Sporn, Bartłomiej Wawer | Vivien Antal, Laura Lentovits, Hanna Szabó-Sáfrány, Ádám Szabó, Ödön Szécsi | Viktoria Semi, Mirjana Milovanović, Filip Baloš


Katedra maľby Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici pozýva na výstavu študentov a študentiek zo štyroch európskych univerzít s názvom SAPERE AUDE (Odvážiť sa vedieť). Výstava predstavuje tvorbu dvadsiatich dvoch študentov a študentiek z Fakulty výtvarných umení v Banskej Bystrici, Katedry maľby Akadémie krásnych umení vo Varšave (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Poľsko), Katedry maľby Maďarskej univerzity výtvarných umení v Budapešti (Magyar Képzőművészeti Egyetem Budapest, Maďarsko), Akadémia umení v Novom Sade (Akademija umentnosti Novi Sad, Srbsko).

 

Idea a námet spoločnej stredoeurópskej výstavy Sapere Aude vznikla počas druhej vlny epidémie korony, snaha bola prepojiť spoluprácu a prezentáciu štyroch európskych univerzít a najmä jej študentov, ktorí v tom čase tvorili doma. Hoci umelecké výtvarné vzdelávanie je založené najmä na individuálnych výstupoch, pre tvorbu jednotlivcov sú kľúčové podnety zo spoločenskej socializácie, vzdelávania, trávenia spoločného času pri tvorbe svojich diel v ateliéroch. Selekcia diel sa zameriava na sprítomnenie tém umeleckých diel a malieb verejnosti, ktoré si študenti a študentky rešeršujú sami, vyplývajú z fantázie, ako aj z vecnosti reálneho života. Výstavu sme rozdelili do niekoľkých tém, ktoré sa zrkadlia v jednotlivých miestnostiach galérie.
Téma sebaportrétovania je spoločensky prítomná cez sociálne siete a od vzniku smartfónov, v dejinách umenia sa umelci vkladali do malieb na pozadie, alebo sa maľovali v odraze zrkadla, lebo boli sebe samým najbližším modelom. Vo výbere tejto výstavy je autoportrét v symbolických rovinách a rozpráva skôr o vzťahu k sebe samému, alebo o vzťahu k iným (blízkym) ľuďom. Reflektuje viac spoločenské vzťahy.
Téme telesnosti, krehkosti tela (a duše) je venovaná ďalšia miestnosť, kde nájdeme reflexiu starnúceho ženského tela a jeho limitov, tému krehkosti tela v súvislosti s vojnou, ako aj smerovanie k autorskej introspekcii. Na výstave prezentujeme maľbu, sochu, objekt, inštaláciu, digitálnu maľbu a animáciu.
Krajina a abstrakcia, ekológia a sublimácia autorského ja v krajine, je silnou témou pre domácu Fakultu výtvarných umení. Ide o pozorovanie prírody, práca s abstrakciou pomocou autorskej techniky, či používanie technológií kresby pomocou plotra pri tvorbe obrazu.
Ako dôležitá sa vynára téma osamotenia, ktorá rezonovala v čase lockdownov, pohyb po nočných vyprázdnených uliciach, alebo len v prípade venčenia psa. Opustenosť a osamelosť korelujú s úzkosťou a stratou sociálnych kontaktov.
Ostatná téma je témou tvárí a tvarovania, snahy študentov o nové podoby obrazu cez rôzne prístupy štylizácie tvaru: od kresby verzus maľby ako spôsob psychologického portrétu, cez inšpiráciu digitálnym prostredím, až po štylizáciu ulice cez skratkovité používanie piktogramov. Možno niekto si myslí, že preživšiu svetovú pandémiu netreba reflektovať. Áno, ako ľudia sme ju pochopiteľne vytlačili z pamäti. Ale ako sa ukázalo, niektoré objavené prekrývanie tém medzi študentami, malo v priestore strednej Európy rovnaký základ. Či už ide o osobné prežívanie, alebo o globálne dianie. Samotný názov výstavy Sapere Aude (Odvážiť sa vedieť) odkazuje na schopnosť ponárania sa do tém, a artikulovania osobných, ako aj verejných problémov v umení. Výstava artikuluje autorský pohľad umelcov, ako vidia svet a atomizované témy v ňom, ako vidia samých seba.

Dimidium facti, qui bene coepit, habet, sapere aude, incipe! Je fráza z od poeta Horácia v Epistuale (20 roky pred n.l.), často sa používa v kontexte akademického vzdelávania. Emanuel Kant ju použil ako symbolické označenie veku osvietenstva. V preklade znamená „Polovica práce je za tým, kto dobre začal, maj [tak] odvahu vedieť [a] začni.“ Ďakujeme študentom umenia, že majú odvahu vydať sa do neznámych miest. 

Názov prímateľa
Akadémia umení v Banskej Bystrici

Celkový rozpočet:
17 400,00 €

Výška podpory:
3 000,00 €