Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Martin Piaček: SAD. Stručný archív daru.
Martin Piaček
Sad. Stručný archív daru
Samostatná výstava a site specific inštalácia
Kurátorka: Lýdia Pribišová
Vernisáž:
24.2.2024, 18.00 - 21.00
Výstava trvá do 24.4.2024
Otváracie hodiny: streda, štvrtok, piatok 15.00 – 19.00
AlbumArte, Via Flaminia, 122 Rím
Martin
Piaček je známy predovšetkým ako sochár pracujúci s témami dejín, hrdinov,
premenlivých národných identít, s protikladmi historických naratívov.
Prostredníctvom týchto veľkých tém konfrontuje kolektívnu
pamäť so svojou osobnou. Na výstave v AlbumArte sa však zameral na inú
výraznú líniu vo svojej tvorbe, spätú s jeho dlhodobým záujmom o záhradníctvo
a krajinotvorbu.
V roku 2017 založil Martin Piaček v obci
Rajka sad, ktorý vníma ako
„odlišný“ priestor, ako produktívnu metaforu pre interakcie človeka s časom,
a ako aj nástroj pre kreatívne stretnutia medzi ľuďmi, prírodou a umením.
Sad chápe ako existenciálnu, estetickú a politickú aktivitu (vytvárania)
rozdielu. Sad ho zaujíma ako „heterotopia“ schopná
spojiť množstvo protichodných snáh. Je to miesto, ktoré kombinuje výrobu s
voľným časom, úžitok s krásou, prácu s rozjímaním, krajinotvorbu s donorstvom, fyzické
úsilie s estetickým potešením, parazity s úrodou, medziľudské prepojenia; ako
aj prepojenia ľudí s inými, mimo-ľudskými formami života. Sad vytvára sieť dynamických
životných situácií, ktoré sa odohrávajú v reálnom čase. Je to priestor
dočasností a dlhodobostí, priepustnosti a toku, plánovaného a neurčitého. Čas rastlín je
však iný ako ľudský čas. Stromy rastú pomaly, dlhoveký orech začína rodiť po 10
– 15 rokoch. Od toho sa odvíja aj umelcova melanchólia, pocit nemožnosti
dosiahnutia vytúženého cieľa: sad bude plne funkčný až v jeho starobe. Na základe týchto rozporov je sad
plný mikrokozmického potenciálu a postupne
sa stáva analytickým miestom, ktoré predstavuje nielen iné vnímanie vegetačného či vlastného času,
ale je aj barometer meniaceho sa sociálneho a kultúrneho
prostredia krajiny. Tým ponúka úrodné pole
na predstavovanie si alternatívnych skutočností.
Sad v Rajke je
modelovou štúdiou, ktorú umelec preniesol
do priestoru galérie. Dlho uvažoval nad jeho štruktúrou, vznikli k nemu rôzne
kresby, ktoré pracujú s jeho pôdorysom a morfológiou. Časť sadu je figová,
podľa umelcových slov symbolicky zmyslová, vyžadujúca rýchle spracovanie
a konzumáciu. Figy sú dionýzovské ovocie - majú vysoký obsah vody a
sú bohaté na cukor, ktorý sa v našom tela mení na intenzívnu rýchlu
energiu apelujúcu na emócie a inštinkty. Figy sú teplomilné stromy a ich
výsadba je reakciou na globálne otepľovanie, na to, že sa juh posúva na sever.
Druhá časť sadu je orechová, vytvára trvalejší, stabilnejší apolónsky protipól.
Orech je ušľachtilý strom a pre dobrú produkciu a úrodu vlašských orechov je
nevyhnutná dlhá chladná zima. Plody orecha predstavujú zásoby, sú vysoko
výživné a dobre sa uskladňujú. Konzumácia vlašských orechov podporuje
činnosť v oblasti pamäti a kognitívnych procesov a tradične sa považovala za liek
na šialenstvo. Táto dialektika je jadrom sadu ako intímne útočisko, ktoré
imaginatívne zrkadlí a transformuje vonkajší svet.
Ovocie,
ktoré býva v sade zdrojom príjmu, ho zaujíma skôr z hľadiska
nefinančných prístupov, ako energia, reťazenie, ako spoločensko-kultúrna mena. Zároveň sad predstavuje malú vzorku ekosystému, ktorú umelec systematicky podriaďuje
multidisciplinárnemu výskumu. Piaček oslovil k spolupráci umelcov, kurátorov, botanikov,
pedológov, entomológov a geológov, ktorí skúmajú charakter a biotop tohto odľahlého a ohraničeného miesta. Materiál, ktorý postupne
hromadí, mu slúži pre zblíženie a pochopenie krajiny na jednej strane a ako
podklad pre ďalšie umelecké spracovanie na strane druhej. Utilitárny potenciál
krajiny je tak doplnený o úprimný pokus dosiahnuť holistickejší vzťah k
prírode, zosúladiť sa s radikálnym priestorom prírodného sveta a prekonať
dualizmus príroda – kultúra. V dnešnej dobe, ktorú
charakterizujú zásadné zmeny podnebia a migračné toky, je možné uvažovať o
sade (a o krajine všeobecne) ako
o mieste raja a exilu, ktoré odráža v rámci svojich hraníc naliehavé témy, ako
je antropocén, politika semien, invazívnosť vegetácie a hmyzu, extraktívna
ekonómia a vlastníctvo zeme. Pre Martina Piačeka je sad ohraničené miesto túžby, transformačná energia, tvoriaca platforma, zdroj optimizmu a regenerácie, priestor pre starostlivosť, transfer a
výmenu.
Umelec sa o tradície ovocinárstva a o ekologické aspekty využívania
krajiny zaujíma dlhodobo. Ako hovorí, doba podobné projekty potrebuje. Sme odcudzení prírodnému svetu
a vnímame ho ako niečo, čo by sme si mali podrobiť a využívať. Projekt sadu
vyzýva k prehodnoteniu nášho vzťahu k prírode a zodpovednosti voči nej s
dôrazom na cykly života a konzumácie. Z inej perspektívy ide o dlhodobé
rozpúšťanie hraníc medzi realitou a reprezentáciou, o výzvu premýšľať o úlohe
umenia pri obnove súčasného priestoru a času.
PILOT
Celkový rozpočet:
6 430,00 €
Výška podpory:
5 000,00 €