Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Flash Art Czech and Slovak Edition 2021, 2022, 2023
V roku 2023 vyšli štyri čísla časopisu:
67 /2023 QUEERING A NEBINÁRNA SPOLOČNOSŤ
Ako píše L. Jackson vo svojom príspevku o queer priestoroch, queer
perspektíva v umeleckej tvorbe a v čítaní umenia minulosti a súčasnosti vrátane
formulovania kurátorských koncepcií nie je ničím novým. Keď sa však pokúšame
pomenovať, čo je queer umenie, aké sú jeho kvality a ako ho rozpoznať,
zisťujeme, že je to problematické. Pohľadov je mnoho, v tomto jarnom čísle
Flash Artu sme sa zamerali len na niektoré z nich. H. Janečková sa sústredila
na priblíženie nastupujúcej queer generácie umelcov, L. Štěpánková priblížila
publikáciu Radicalizing Care – Feminist and Queer Activism in Curating. Umelci*kyne ako M. Spružinová, Zai Xu, A. Orlan,
L. Essender, Ľ. Kotlár odkrývali v rozhovoroch svoju queer skúsenosť.
68 /2023 GARDENING
Letné číslo Flash Artu priblížilo rozličné spôsoby nazerania na
mestské záhradníčenie, najmä v súvislosti s participatívnymi umeleckými
stratégiami a site-specific projektmi. Záhrada je špecifickým priestorom na
pomedzí verejného a súkromného, miestom vyjednávania medzi ľudským zámerom a
neľudskými aktérmi. Sledovali sme tu rozmanité prístupy umelcov k
záhradníčeniu, od činorodej aktívnej kultivácie spustnutých mestských pozemkov,
po zámery presadzovať čo najmenej zásahov. Záhradníčenie je terapeutická,
meditatívna činnosť. Záhrada je však i politikum, čo tu zdôraznili najmä M. a R.
Fowkes, ktorí nazerajú na záhradníčenie ako na vyjadrenie politického postoja,
pojednávajúc o dielach U. Orlowa, K. Aliinyk a iných umelcov, ktorí sa venujú
politickému záhradníčeniu ako pestovaniu odolnosti, odporu a obnovy životného
prostredia. Polemický, práve z hľadiska politického apelu, bol pohľad H. Sládkovej
na výstavu Seno, sláma, skláda, ktorá odkazuje na ikonickú výstavu Někde něco.
Redaktorka Flash Artu T. Záchová analyzovala tvorbu K. Šrubařovej a N. Brabcovej,
ktoré založili platformu Prototyp pre umelecké, kurátorské, rezidenčné či
pedagogické spolupráce, kde sa zaoberajú témami súvisiacimi predovšetkým s
pôdou. Nad Evolučnou záhradou
fínsko-talianskej umelkyne E. Oddo sa zamýšľala S. Vepsä, J. Árva zas nad
Plávajúcimi záhradami I. Németh
Číslo 69 /2023 GAMING
Pre mnohých je hranie hier vstupom do sveta počítačov, u iných
zasa prebúdza túžbu po zážitkoch, vytváraní alternatívnej reality alebo
rozprávaní príbehov. Hry sa objavujú
nielen na hranici umenia, ale aj veľmi rôznorodých zámerov, sú nástrojom
dizajnovaným napríklad pre vzdelávanie, vedecký výskum či mestské plánovanie.
Do konca roku 2023 bolo možné v Düsseldorfe
vidieť výstavu WORLDBUILDING: Gaming and Art in the Digital, ktorej kurátorom
je H. U. Obrist. Zameriava sa na vzťah počítačových hier a umenia a skúma,
akým spôsobom umelci interagovali s videohrami a vytvárali z nich umelecké
formy. Ako upozorňuje v tomto čísle Flash Artu zameranom na prelínanie sa
a vzťahy hernej kultúry a súčasného umenia vo svojom príspevku M. Kučerák,
sám Obrist uvádza, že videohry sú pre 21. storočie tým, čím bol film pre 20.
storočie a román pre 19. storočie. Mnohí umelci vo svojej tvorbe uplatňujú
vizuálny jazyk počítačových hier, pracujú s rôznymi stratégiami reagujúcim na
hernú kultúru. Hacknuté hracie pole je dnes vcelku bežnou umeleckou stratégiou.
Niektorí umelci posúvajú hranice herného umenia ďalej a uplatňujú oveľa
komplexnejšie a interdisciplinárnejšie postupy, ktoré stierajú hranice
virtuálneho a fyzického priestoru. Avšak, ako napísal O. Trhoň, medzi umením a hrami
stále cítiť určitý rozkol. To, čo je považované za avantgardné a inovatívne v
hernom diskurze, môže pôsobiť úsmevne a naivne v tom umeleckom, a naopak.
Deliace linky môžu byť estetické, hodnotové či obsahové. Gamifikácia má aj
svoje tienisté stránky, našla svoje pevné miesto v korporátnych rozhraniach,
hráčska kultúra sa stala objektom a zdrojom určeným k maximálnej extrakcii
pre účely ekonomiky pozornosti.
Číslo 70 / 2023 CLUBBING
Hudobný klub je experimentálnym priestorom, v ktorom každá
generácia definovala jedinečný vzťah medzi kultúrou, telom a komunitou. Podobne
ako vizuálne umenie, aj hudobný klub sa podieľal na vynájdení nových identít a komunít
v nových aspektoch chápania spoločnosti. Viacerí českí a slovenskí vizuálni
umelci experimentujú s hudbou nielen vo vnútri galérie, ale aj naopak.
Klubová scéna tak zamestnáva množstvo umelcov a kurátorov pôsobiacich v tomto
svete. V zimnom čísle Flash Artu 2023 sme sa venovali fenoménom ako Creepy
Teepee, umelcom ako A. Imhof, K. Ralis, či P. Barényi, s ktorým pripraví rozhovor
kurátor/dj M. Stolárik, A. Sobotková mapuje mladú českú, J. Rapaić mladú
slovenskú a G. Muskovics mladú maďarskú klubovú scénu s presahmi do
vizuálneho umenia.
Viac na www.flashart.cz
PILOT
Celkový rozpočet:
53 410,00 €
Výška podpory:
28 000,00 €