Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Flash Art Czech and Slovak Edition 2021, 2022, 2023

Krátky opis
Časopis je v súčasnosti jediným spoločným tlačeným periodikom v Čechách a na Slovensku, ktoré kontinuálne a pravidelne informuje o domácom súčasnom výtvarnom umení s dôrazom na jeho nadnárodnú pôsobnosť. Od jeho založenia v roku 2006 ubehlo už ubehlo mnoho rokov a celý ten čas odrážal časopis potreby oboch fungujúcich umeleckých scén. Časopis, ktorý vychádza ako štvrťročník, sa dlhodobo sústreďuje predovšetkým na mapovanie miestneho umeleckého myslenia a umeleckých pozícií.
Fotogaléria
Názov podujatia
časopis o súčasnom vizuálnom umení

Miesto konania / kraj
Bratislava / Bratislava I,Bratislava II,Bratislava III,Bratislava IV,Bratislava V

Termín konania
01.01.2023 - 31.12.2023

Popis projektu

V roku 2023 vyšli štyri čísla časopisu: 

67 /2023 QUEERING A NEBINÁRNA SPOLOČNOSŤ

Ako píše L. Jackson vo svojom príspevku o queer priestoroch, queer perspektíva v umeleckej tvorbe a v čítaní umenia minulosti a súčasnosti vrátane formulovania kurátorských koncepcií nie je ničím novým. Keď sa však pokúšame pomenovať, čo je queer umenie, aké sú jeho kvality a ako ho rozpoznať, zisťujeme, že je to problematické. Pohľadov je mnoho, v tomto jarnom čísle Flash Artu sme sa zamerali len na niektoré z nich. H. Janečková sa sústredila na priblíženie nastupujúcej queer generácie umelcov, L. Štěpánková priblížila publikáciu Radicalizing Care – Feminist and Queer Activism in Curating.  Umelci*kyne ako M. Spružinová, Zai Xu, A. Orlan, L. Essender, Ľ. Kotlár odkrývali v rozhovoroch svoju queer skúsenosť.

68 /2023 GARDENING

Letné číslo Flash Artu priblížilo rozličné spôsoby nazerania na mestské záhradníčenie, najmä v súvislosti s participatívnymi umeleckými stratégiami a site-specific projektmi. Záhrada je špecifickým priestorom na pomedzí verejného a súkromného, miestom vyjednávania medzi ľudským zámerom a neľudskými aktérmi. Sledovali sme tu rozmanité prístupy umelcov k záhradníčeniu, od činorodej aktívnej kultivácie spustnutých mestských pozemkov, po zámery presadzovať čo najmenej zásahov. Záhradníčenie je terapeutická, meditatívna činnosť. Záhrada je však i politikum, čo tu zdôraznili najmä M. a R. Fowkes, ktorí nazerajú na záhradníčenie ako na vyjadrenie politického postoja, pojednávajúc o dielach U. Orlowa, K. Aliinyk a iných umelcov, ktorí sa venujú politickému záhradníčeniu ako pestovaniu odolnosti, odporu a obnovy životného prostredia. Polemický, práve z hľadiska politického apelu, bol pohľad H. Sládkovej na výstavu Seno, sláma, skláda, ktorá odkazuje na ikonickú výstavu Někde něco. Redaktorka Flash Artu T. Záchová analyzovala tvorbu K. Šrubařovej a N. Brabcovej, ktoré založili platformu Prototyp pre umelecké, kurátorské, rezidenčné či pedagogické spolupráce, kde sa zaoberajú témami súvisiacimi predovšetkým s pôdou.  Nad Evolučnou záhradou fínsko-talianskej umelkyne E. Oddo sa zamýšľala S. Vepsä, J. Árva zas nad Plávajúcimi záhradami I. Németh

 

Číslo 69 /2023 GAMING

Pre mnohých je hranie hier vstupom do sveta počítačov, u iných zasa prebúdza túžbu po zážitkoch, vytváraní alternatívnej reality alebo rozprávaní príbehov.  Hry sa objavujú nielen na hranici umenia, ale aj veľmi rôznorodých zámerov, sú nástrojom dizajnovaným napríklad pre vzdelávanie, vedecký výskum či mestské plánovanie. Do konca roku 2023 bolo  možné v Düsseldorfe vidieť výstavu WORLDBUILDING: Gaming and Art in the Digital, ktorej kurátorom je H. U. Obrist. Zameriava sa na vzťah počítačových hier a umenia a skúma, akým spôsobom umelci interagovali s videohrami a vytvárali z nich umelecké formy. Ako upozorňuje v tomto čísle Flash Artu zameranom na prelínanie sa a vzťahy hernej kultúry a súčasného umenia vo svojom príspevku M. Kučerák, sám Obrist uvádza, že videohry sú pre 21. storočie tým, čím bol film pre 20. storočie a román pre 19. storočie. Mnohí umelci vo svojej tvorbe uplatňujú vizuálny jazyk počítačových hier, pracujú s rôznymi stratégiami reagujúcim na hernú kultúru. Hacknuté hracie pole je dnes vcelku bežnou umeleckou stratégiou. Niektorí umelci posúvajú hranice herného umenia ďalej a uplatňujú oveľa komplexnejšie a interdisciplinárnejšie postupy, ktoré stierajú hranice virtuálneho a fyzického priestoru. Avšak, ako napísal O. Trhoň, medzi umením a hrami stále cítiť určitý rozkol. To, čo je považované za avantgardné a inovatívne v hernom diskurze, môže pôsobiť úsmevne a naivne v tom umeleckom, a naopak. Deliace linky môžu byť estetické, hodnotové či obsahové. Gamifikácia má aj svoje tienisté stránky, našla svoje pevné miesto v korporátnych rozhraniach, hráčska kultúra sa stala objektom a zdrojom určeným k maximálnej extrakcii pre účely ekonomiky pozornosti.

Číslo 70 / 2023 CLUBBING

Hudobný klub je experimentálnym priestorom, v ktorom každá generácia definovala jedinečný vzťah medzi kultúrou, telom a komunitou. Podobne ako vizuálne umenie, aj hudobný klub sa podieľal na vynájdení nových identít a komunít v nových aspektoch chápania spoločnosti. Viacerí českí a slovenskí vizuálni umelci experimentujú s hudbou nielen vo vnútri galérie, ale aj naopak. Klubová scéna tak zamestnáva množstvo umelcov a kurátorov pôsobiacich v tomto svete. V zimnom čísle Flash Artu 2023 sme sa venovali fenoménom ako Creepy Teepee, umelcom ako A. Imhof, K. Ralis, či P. Barényi, s ktorým pripraví rozhovor kurátor/dj M. Stolárik, A. Sobotková mapuje mladú českú, J. Rapaić mladú slovenskú a G. Muskovics mladú maďarskú klubovú scénu s presahmi do vizuálneho umenia.

Viac na www.flashart.cz

Názov prímateľa
PILOT

Celkový rozpočet:
53 410,00 €

Výška podpory:
28 000,00 €