Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Ateliér.EM výstavy + sympózium 15 SEM
Pražský maliar
Igor Šalamoun spoznáva bratislavský výtvarný život už takmer 15 rokov počas
pobytov v dome a ateliéri Erny Masarovičovej. Nie je tu len hosťom, ale v
súlade so svojou profesiou aj pozorovateľom dynamického sympoziálneho diania. V
priebehu času integroval tie najlepšie vizuálne zážitky aj to niekoľkých
svojich plátien. V roku 2016 bol aktívny účastník sympózia prispel tvorbou
počítačových grafík.
Rodák
z Prahy zažil útle detstvo v Severočeskom Liberci, kde jeho otec - hudobník
pôsobil v divadelnom prostredí. Laborec bol miestom búrlivých protestov
tamojších obyvateľov proti vojenský intervencii v auguste 1968. Priamym
dôsledkom sovietskej okupácie bola politická doktrína tzv. Normalizácia, ktorá
sa cielene zamerala na potláčanie protestujúcich príslušníkov umeleckých
profesií. Rodina so štvorročným synom Igorom musel opustiť Liberec, ďalšie nové
pôsobisko sa podarilo vytvoriť v Ostrave. Mala poznámka: riaditeľku na ten
čas veľmi progresívnej Severočeskej galérie, Hanu Seifertovu vypovedali
z Liberca. Paradoxne útočisko našla v Prahe, priamo v národnej
galérii.
Ďalej
stigma politických odporcov normalizačného režimu dopadla veľmi často aj na ich
potomkov. Výtvarné nadaný Igor Šalamoun márne túžil po vzdelaní na odborných
umeleckých školách, ich brány zostali preňho nedostupné....
Východiskom
zo situácie bola výuka v kamennom sochárskom remesle, ktorá mu zabezpečila
prácu pri rekonštrukciách a reštaurovaní historických objektov.
Od
polovice 80 rokov venoval Igor Šalamoun stále viac tvorivej fyzickej energie
maľbe. Keďže neprešiel úradne usmerňovaným umeleckým školením obdobia
normalizácie, mohol podľa vlastného slobodného rozhodnutia čerpať tvorivé
podnety z bohatého výtvarného odkazu jednak domácej maliarskej tradície, či zo
svetového diania.
Maliara
podľa výsledkov jeho tvorby vnímam ako prostredníka medzi jeho bohato navrstveným
vnútorným svetom a divákom. Nechýbajú v ňom polohy skúmania
existencionálnych istôt človeka, mravolične zacielené kritické postoje,
ironizácia každodennosti, vyskladanej z banalít, ako aj sila preniknúť za
hranice poznateľnosti súčasného sveta. Jeho obrazový svet smeruje skôr ku
abstrakcii, semifiguratívne-enigmatické chiméry sugerujú nadzmyslové zážitky na
zmyslov, ktoré sú rámované zlomkami reálneho sveta.
Na
obrazoch Igora Šalamouna ma upútala ich kompozičná výstavba, ktorá je dôsledné racionálne
rozvrhnutá a efektívne prispieva k plnosti vnímania spracovaného námetu.
Pozornosť si zaslúži aj práca s médiom farby. Tu, zdá sa, že maliar plne
využíva laborovanie a experimentovanie s akrylom, ktorý sme zvyčajne
nevnímali ako prostriedok na získanie hladkej monochrómnej plochy s jednoznačne
plošne-dekoratívnym účinkom. Jeho narábanie s akrylom je diametrálne rozdielne-dokáže
plochu obrazu rozpracovať do jemných farebných prechodov, závojovito transparentných
lazúr, či reliéfne zrnitých vystupujúcich detailov z obrazovej plochy.
Odstupňovaná svetelnosť i zatmie vanie tak vstupuje do dialógu s maliarskym
odkazom historických epoch a posúva obrazové posolstvo Igora Šalamouna do
zaujímavého medzipriestoru medzi minulosťou a súčasnosťou.
Na záver si
dovolím upriamiť pozornosť návštevníkov na názory obrazov Igora Šalamouna - kódujú
medzipriestor medzi umeleckou predstavou autora a našimi zmyslami - a
ponechávajú dostatok miesta aj pre predstavivosť pozorovateľa.
Ľuba Belohradská
Ateliér.EM
Celkový rozpočet:
24 600,00 €
Výška podpory:
22 000,00 €