Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Peter Rónai, Miroslav Nicz, Roman Galovský, Peter Pisár - Camera Slovaka (1996) akvizícia Považskej galérie umenia v Žiline
Spoločný projekt Camera Slovaka (1996) v Múzeu moderného umenia rodiny Warholovcov v Medzilaborciach (dnes Múzeum moderného umenia Andyho Warhola) sa dotýkal problematiky reflexie videoumenia odborníkmi/teoretikmi umenia v druhej polovici 90. rokov, keď už bolo na slovenskej výtvarnej scéne etablované, vznikali v ňom osobité diela, no stále bolo kritikmi a teoretikmi – až na pár výnimiek, opomínané. Projekt pozostával z rozmernej projekcie textu kurátora výstavy Radislava Matuštíka - v tom čase výnimočne projektovanej pomerne ťažko dostupným projektorom. Týkal sa tejto situácie v umení videa a jeho kritike a reflexie v druhej polovici 90. rokov. Iniciátorom tejto časti projektu - premietaného textu kurátora, je Peter Rónai a autorsky ju označuje ako R.M.U.D.R.V.M.M.U.R.W. (Radislav Matuštík Umenie Deväťdesiatych Rokov V Múzeu Umenia Rodiny Warholovcov). Druhou časťou bolo paralelné premietanie videoanimácie v televízore – v nej sa tváre jednotlivých autorov projektu kontinuálne menili z jednej na druhú. Tento efekt bol dosiahnutý technikou morfingu, umožňujúcou plynulé a opakované prelínanie jedného obrazu do druhého. V danom čase bolo možné morfing realizovať iba tzv. vektorovou technikou, ktorá spočívala v manuálne (a časovo veľmi náročnej) vytváranej animácii v programe, ktorý nebol bežne dostupný – podobne ako nevyhnutne nutný hardvér. Zázemie na realizáciu morfingu autori (priamo ho realizovali M. Nicz a P. Rónai) získali v Ateliéri intermediálnej tvorby na Katedre výtvarnej tvorby Pedagogickej fakulty v Nitre, kde v tom čase obaja pôsobili – ateliér bol vybavený počítačom, ktorý realizáciu morfingu umožnil. Projektom autori a kurátor vyjadrili postoj k takmer nulovej inštitucionálnej podpore videoumenia a vtedajšiemu preferovaniu klasických foriem umenia galériami. Morfing bol narážkou na teóriu autorstva, nielen tým, že vzniklo ako spoločný produkt, ale svojou mediálnou povahou poukazovalo aj na to, že prostredníctvom nových technológií je dnes možné simulovať akékoľvek umelecké dielo.
Nadobudnutie danej akvizície podporil Fond na podporu umenia.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
4 000,00 €
Výška podpory:
3 200,00 €