Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Emöke Vargová: Padla (2003), akvizícia Považskej galérie umenia v Žiline
Pre diela Emöke Vargovej je
typická esenciálna feminita. Je zakódovaná vo výbere materiálov - ide o mäkké, nesochárske a
transparentné ako vosk, textil, plast, papier. Ďalším znakom jej tvorby je uvažovanie nad
funkcionalitou vecí a hranicou medzi umením a funkčnosťou – realizovala viacero objektov/nábytkov, ktoré niesli výrazný prvok
personifikácie – napr. séria lavíc z parafínu či nábytkov „obliekaných“ do
šiat.
Realizácia Padla (2003) je
v podobe konceptu/návodu na vytvorenie diela, doloženej príslušnou
obrazovou dokumentáciou, sprevádzanej fyzicky prítomným artefaktom – vŕtačkou,
ktorá je hmotným ťažiskom diela. Inštaláciu, ktorá je v súvislosti
s realizáciou priestoru site-specific dielom a s časom, na ktorý
odkazuje, tiež context-specific dielom, definuje autorkino uvažovanie o možnosti/nemožnosti
vzniku tzv. „univerzálnosti“ ľudského jedinca, merateľného fyzickými manuálnymi
zručnosťami. V kontexte autorkinej tvorby je toto viditeľné v niekoľkých
site-specific inštaláciách vytváraných na základe spomínaných zručností, ktoré
bývajú rodovo stereotypne pripisované predovšetkým tzv. „silnejšiemu“
(mužskému) pohlaviu. Jednou z nich je Padla, ktorej prvú verziu realizovala pre
výstavu Valenčné sféry I. v roku 2003 v GJK Trnava. Akcentovala ňou,
že vníma nevyhnutnosť ich ovládania aj u seba samej, ako u ženy –
výtvarníčky, no všeobecne aj u ďalších. Pri rozvinutí tejto úvahy by sme
mohli hovoriť o ďalších skutočnostiach: napr. delenie výtvarných disciplín
podľa fyzickej náročnosti (napr. klasické sochárstvo - v minulosti výlučne
mužská doména), i z pozície
inštitucionálnej kritiky – namierenej na fakt, že autori (a tiež autorky)
v pomerne veľkom množstve prípadov ešte v nedávnej minulosti inštalovali
svoje diela/predovšetkým inštalácie v prostredí slovenských galérií sami
a bohužiaľ i svojpomocne. Inštaláciou autorka tiež ironizuje aj vlažný
vzťah k manuálnej práci, ktorý má v našom prostredí korene v časoch
socializmu.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
5 000,00 €
Výška podpory:
4 000,00 €