Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Hĺbka fotografie/Depth of photography

Krátky opis
Pozývame vás na vernisáž výstavy fotografky Emy Lančaričovej do galérie na treťom do Arty v Piešťanoch. Projekt Hĺbka fotografie / Depth of Photography sa zaoberá súčasným stavom média fotografie.
Fotogaléria
Názov podujatia
Vernisáž výstavy: Ema Lančaričová / Hĺbka Fotografie

Miesto konania / kraj
Piešťany / Piešťany

Termín konania
25.08.2023 - 16.09.2023

Popis projektu

Vystavujúca autorka: Ema Lančaričová 

Kurátorka: Dominika Chrzanová

Miesto: ARTA, Piešťany  

Trvanie výstavy: 26. 8. – 16. 9. 2023 

Vernisáž: 25. 8. 2023 o 19.00 hod. 

Otvorené: ŠTV/PIA/SO 10:00-17:00

______________________________________

 

Výstava s názvom Hĺbka fotografie prezentuje aktuálnu tvorbu fotografky a vizuálnej umelkyne Emy Lančaričovej, ktorá sa programovo venuje skúmaniu zmien média fotografie v súčasnosti. Jej autorský prístup je založený na skúmaní analógovej a digitálnej fotografie skrz ich vzájomné presahy, experimentovaním so stieraním hraníc medzi nimi a najmä hľadaním odpovedí na otázky, čím je médium fotografie dnes? 

 

Podstatnou charakterovou črtou média fotografie je dnes skutočnosť, že ju už nemožno rozdeliť do tradičných kategórií – analóg a digitál, ale že sa jej podoba mení a prestupuje vo fluidné médium, zahrňujúc v sebe napríklad aj rozšírenú realitu, pričom tak vznikajú jej nové, hybridné formy. Zmena nastáva v samotnej koncepcii vzniku fotografie, ako aj v dizajne fotografických prístrojov. Dôležitejšiu zložku pri vytváraní fotografií tvorí softvér, tzn. program, ktorý beží na pozadí. Je neviditeľný a fotografiu dokáže doplniť, pretvoriť či dopočítať. Tým pádom už nie je podstatný hardvér, teda telo fotoaparátu, ako tomu bolo v minulosti. 

 

Maximálna digitalizácia a jednoduchý prístup pre kohokoľvek na svete k tvorbe nových fotografií / obrazov, spustili masívny tok nekonečných obrazových dát. Hoci sa nástupom digitálu fotografia ako médium dematerializovala a prestala byť fyzicky uchopiteľnou, objem, ktorý predstavuje v dátovom systéme je obrovský a vo výsledku predsa len materializovaný. Denný prílev triliónov obrázkov po celom svete sa ukladá do externých dátových zariadení, hardiskov alebo na tzv. cloud. Cloud (slov. oblak) už svojim názvom trochu zavádza a v prvom rade mýtizuje miesto, kde sa tento materiál archivuje. Ako oblak sa neustále zväčšuje, avšak jeho fyzická pozícia je nemenná a ostáva v statickej podobe práve na Zemi. 


S neustálymi technologickými zmenami do našich každodenných životov aktuálne prichádza fenomén umelej inteligencie, ktorý môžeme sledovať aj vo sfére fotografie. Strojové učenie tak postupne preberá pôvodnú pozíciu človeka (toho, ktorý tvorí) v rámci jej vzniku a zásadne mení naše chápanie obrazu a fotografie. Autorka si vo výstavnom projekte kladie niekoľko otázok, medzi nimi aj tieto: „Ak by sme nakreslili časovú os vývoja fotografie, môžeme považovať výpočtovú fotografiu za jej priameho pokračovateľa?“, „Čím je fotografia v zmysle digitálnych dát a aká je jej podstata?“. 


Názov výstavy tiež priamo odkazuje na procesy vzniku fotografie, čiže na to, ako fungujú stroje/ aparáty ktoré ju vytvárajú v pozadí, takpovediac v jej technickej a technologickej hĺbke. Predstavuje aj slovný „oxymoron“ (protirečenie) nakoľko je toto médium dvojrozmerné a tak v ňom nemožno hľadať tretí rozmer – hĺbku. Ema Lančaričová na výstave prezentuje súbor diel s názvom Depth maps,   ktoré prostredníctvom softvéru umožňujú nielen zachytenie plošného obrazu, ale aj priestorové rozmiestnenie jednotlivých bodov v obraze, t.j. umožňujú uvidieť hĺbku fotografie, čo je posilnené realizáciou vo forme lentikulárnej tlače. 

Dominika Chrzanová


Výstavu z verejných zdrojov podporil formou štipendia Fond na podporu umenia.

Názov prímateľa
Ema Gejdoš Lančaričová

Celkový rozpočet:
0,00 €

Výška podpory:
2 900,00 €