Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Nie som tu, som v Arkádii
Kurátorka:
Mária Janušová
Architektúra
výstavy: Jakub Kopec
Vizuálna
identita výstavy: Aurélia Garová & Tereza Maco
Vystavujúci
autori: Peter Bartoš, Maria Bartuszová, András Cséfalvay, Tivadar K. Csontváry,
Ľubomír Ďurček, Stano Filko, Edmund Gwerk, Bohdan Hostiňák, Anetta Mona Chişa
& Lucia Tkáčová, Anton Jasusch, Michal Kern, Július Koller, Klaudia
Kosziba, Dezider Milly, Katarína Poliačiková, Ervín Semian, Arnold Peter Weisz -
Kubínčan
Výstavný projekt sa zameriava na predstavenie
vnútorných, imaginárnych svetov v slovenskom vizuálnom umení v priereze
od začiatku 20. storočia po súčasnosť. Koncepcia výstavy primárne pracuje so širšou interpretáciou dvoch pojmových
rámcov – „utópiou“ ako predstavou o ideálnom usporiadaní vecí a „arkádiou“,
termínom z gréckej mytológie, ktorý sa používal na označenie vízie idylickej,
pastorálnej, nedosiahnuteľnej krajiny. Výstava sa pritom orientuje na vybraných
autorov moderny, neoavantgardy a súčasného umenia, ktorí sa buď na
Slovensku narodili alebo na domácej scéne dlhodobo pôsobili / pôsobia. Projekt
skúma osobitý autorský program jednotlivých umelcov, ktorý sa profiloval /
profiluje ako poetizácia sveta a skutočnosti. Tvorba predstavených autorov
sa častokrát vyvíjala ako reakcia na ich dobu, spoločnosť, politický režim,
vlastné traumatické zážitky alebo dystopickú budúcnosť. Prostredníctvom umenia
si mohli realitu svojvoľne ohýbať, úplne pretvárať alebo sa pred ňou ukryť do
vlastného, vnútorného priestoru.
Prezentované diela sú typické
svojou lyrickou naráciou a subtílnym výrazom. Jedná sa o veľmi subjektívne
výpovede s charakteristickým nadhľadom, humorom, iróniou, zároveň v nich možno
badať pocity samoty, melanchólie či celkovej skľúčenosti z danej dobovej situácie
alebo osobného rozpoloženia. Napriek tomu, že na výstave prevažujú zachytenia
krajiny, nedemonštruje sa tu premietnutie vizuálnej podoby či krásy prírodnej
scenérie, ale hlbšie posolstvo diela, koncept či strategická filozofia autora.
Práve poukázanie na autentický umelecký program v slovenskom umení najmä
druhej polovice 20. storočia a zdôraznenie potreby autenticity pre súčasnú
umeleckú produkciu, ktorá ho výrazne postráda, je jedným z cieľov výstavného
projektu.
Architektonickým zásahom Jakuba
Kopca sa narušila centrálna os výstavného priestoru, ktorú predstavovala chodba.
Tá pôvodne slúžila ako spojovací bod medzi dvomi postrannými sledmi expozičných
miestností. Prečlenením ústrednej chodby prostredníctvom deliacich priečok sa stratila
jej dominancia i funkcia. Priestor Reprezentačných sál Nitrianskej galérie
sa výstavbou umelých stien zároveň rozšíril o ďalšie miestnosti. Tým nové
architektonické členenie pripomína labyrint - návštevník je nútený
k neustálemu pohybu po expozičnej ploche, k hľadaniu ciest smerom von či
ďalej dovnútra, do hĺbky výstavy. Symbolika labyrintu pritom priamo súvisí
s koncepciou výstavného projektu, ktorá v mnohom čerpá z antickej
filozofie a mytológie.
Predstavené diela nie sú radené
klasickým spôsobom podľa chronológie či autorstva, ale sú zoskupené do piatich tematických
okruhov: Putovanie krajinou, Harmónia
kozmu, Osobná mytológia a vizionárstvo,
Zo skutočnosti naspäť do sna a Od
utópie po transcendenciu. Keďže architektúra výstavného priestoru pracuje s
motívom labyrintu - divák putuje, blúdi naprieč jednotlivými miestnosťami - rozhodli
sme sa tento aspekt podporiť i samotným usporiadaním diel. Jednotlivé
tematické kategórie a k nim príslušné diela nie sú koncentrované na
jednom mieste v rámci výstavnej plochy, ale rozprestierajú sa po celej
expozícii. Každá téma využíva špecifický
grafický symbol, ktorým je taktiež označené dielo, patriace do daného cyklu. Nasledovaním
konkrétnej značky môže divák v priestore odsledovať a svojím pohybom
taktiež udávať tematickú trasu. Mnohé diela súčasne spadajú do viacerých
skupín, čím sa ich tematické cesty rôznorodo prelínajú a kombinujú. Tým sa
zároveň poukazuje na nemožnosť úplného vymedzenia a „zaškatuľkovania“ prezentovaných
diel do určitej témy, keďže nie je pri nich možné zaujať totálnu univerzálnu
interpretáciu. Nakoniec, jedným z paralelných zámerov expozície je
ponúknuť nový, iný pohľad na už prevažne známe diela z dejín slovenského
vizuálneho umenia, ako aj na tvorbu našich najvýraznejších umeleckých osobností
20. storočia. Transhistorické prepájanie vybraných vizuálnych prejavov od
začiatku 20. storočia po súčasnosť má taktiež za cieľ predostrieť istú
kontinuálnu nadväznosť slovenského umenia a takisto predložiť pestrú škálu
variácií prístupov v rámci určitej tematickej orientácie.
Nitrianska galéria
Celkový rozpočet:
7 793,00 €
Výška podpory:
7 000,00 €