Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Factoryland/ LandSKaping/ Catcher zone (re-paint,, re-size, re-format, re-cycle, over-paint)

Krátky opis
Rasťo Sedlačík: ZA maľbou / Behind the Painting (collateral damage) FactoryLand / LandSKaping / Catcher Zone (re— paint, re— size, re— format, re— cycle, over— paint) Venue: Považská galéria umenia v Žiline Exhibition Duration: 27. 5. — 9. 7. 2022 Curators: Mira Sikorová-Putišová, Noro Lacko Graphic design and co-architect: Marcel Benčík Mapping a Digital support: Samuel Chovanec Digital support assistance: David Cartwright https://www.ra100sedlacik.sk/za-malbou-behind-the-painting-
Fotogaléria
Názov podujatia
Rasťo Sedlačík: ZA maľbou / Behind the Painting (collateral damage) FactoryLand / LandSKaping / Catcher Zone (re— paint, re— size, re— format, re— cycle, over— paint)

Miesto konania / kraj
Žilina / Žilina

Termín konania
27.05.2022 - 09.07.2022

Popis projektu

Časť z kurátorského textu Norberta Lacka k výstave:

"Postupom času sa v Sedlačíkovej výtvarnej práci stávala stále viac dôležitou vizuálna i technologická kolízia naplánovaného a náhodného, paradoxný systém random order. A tu sa odkrýva nateraz posledné a tiež fatálne osudové Ohnisko gravitácie Sedlačíkovej výtvarnej práce: pohrávanie sa a zahrávanie si s nepredvídateľným, náhodným, nevypočítateľným, neplánovaným, neovládnutým. Teda s vpádom reálneho. Pokúšaním chaosu. Aj ono má svoju námetovo-tematickú, ale aj technologicko-artistickú dimenziu, a je teda aj tým, čo je na obraze, aj tým, čím, alebo ako je obraz vytváraný. Zahrávanie sa s nepredvídateľným a náhodným, plán deštruujúcim, cudzím, ktoré svojvoľne pretvára moje zámery, alebo dokonca pôsobí ako autonómna, nikým a ničím nekontrolovateľná kreatívna sila, postupne rozširovalo Sedlačíkov mediálny záber. Mohol sa uvoľniť a čoraz viac oddávať hre s náhodou, ktorá prekazí, alebo nahradí plán: okamihom nápadu, druhotným využívaním ateliérového odpadu a momentom vtipu ako predlžením línie úniku pred pravidlom či zákazom. Bavil sa a uhýbal disciplíne maľby vymýšľaním (ne)možných autorských techník. 

Ale možno to bolo zároveň stúpanie Chaosu bosou nohou na chvost. Princíp random order zapracoval svojou spätnou väzbou. Náhoda zaiskrila v podobe nehody. Celý alebo takmer celý výtvarný archív Rastislava Sedlačíka v marci 2022 nečakane do tla vyhorel. Realita sa rázne a jasne zjavila ako neartikulovaná, ale intenzívna zmäť ruín obrazov, z ktorých je potrebné vytvoriť niečo nové. Aktuálna výstava ZA maľbou je teda overovaním možností Obrazov-krajinných konštruktov, výpravou do sveta expandovanej maľby, takej, ktorá z maľby vychádza, odchádza od nej, aby sa k nej opäť vracala bohatšia a vnímavejšia. Ale aktuálna výstava ZA maľbou je aj v doslovnom zmysle prehrabávaním sa v troskách a popole, ktorý ostal po obrazoch. Možno je aj projektom Fénix. Ale určite je dôležitým pripomenutím, že sú životné situácie, najťažšie a najdôležitejšie zároveň, keď si uprostred trosiek a popola obrazov dôverne známeho sveta, hrôzostrašne a bolestivo, ale práve preto veľmi príčetne a triezvo uvedomíme, že to, čo sme považovali za skutočnosť, boli len obrazy medzi obrazmi, že to neboli pravé obrazy, ale práve len obrazy, aj keď jediné obrazy, ktorých sme boli schopní. Ale tu a teraz tieto obrazy skolabovali. Stratili platnosť. Náhle prestali jestvovať. A čokoľvek povedať je už možné len v minulom alebo budúcom čase. V zúfalých, čiastočne zbytočných a čiastočne poučných pokusoch o sanačné rekonštrukcie alebo v skusmom, slepo ohmatávajúcom projektovaní niečoho, o čom ani netušíme, ako to bude a aké to bude."


Noro Lacko

Názov prímateľa
Rastislav Sedlačík

Celkový rozpočet:
0,00 €

Výška podpory:
9 064,00 €