Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Hudba u Fullu 2023
Program:
Franz Schubert (1797 – 1828)
Zimná
cesta / Winterreise (24
piesní na básne Wilhelma Müllera)
D. 911, Op.89 –
výber
5. Der Lindenbaum
15. Die Krähe
21. Das Wirtshaus
22. Mut!
24. Der Leiermann
Klavírne trio Es dur, D. 929, Op. 100
I. Allegro
II. Andante con moto
III. Scherzo: Allegro moderato
IV. Allegro moderato
účinkujú :
Hana Muchová – klavír
Pavol Mucha – spev/ violončelo
Juraj Tomka – husle
Schubert
komponoval
piesne počas celého svojho aktívneho skladateľského života a
predstavovali preňho akýsi ,,osobný denník“, zachytávajúc I
tie najvnútornejšie pocity, a zároveň odhaľujúc jeho hlboký
vzťah k poezii. Piesňový cyklus Zimná
cesta / Winterreise (24 piesní na básne Wilhelma Müllera)
vznikal v rôznych obdobiach počas roka 1827, kedy Schuberta
sprevádzala pochmúrna a stiesnená nálada, prameniaca zo
zhoršujúceho sa zdravotného stavu a odchodu niekoľkých blízkych
priateľov. Podobne, ako jeho predchádzajúci piesňový cyklus
Krásna mlynárka, aj Zimná cesta zachytáva pocity citlivého
mladého muža nešťastného v láske, ktorý sa túla po zamrznutej
krajine. Nádherné, spontánne melódie Krásnej mlynárky sú v
Zimnej ceste z veľkej časti nahradené deklamačnými replikami.
Skracujúci sa rozsah piesní a opakujúce sa rytmy podčiarkujú
bezútešnú, ponáhľajúcu sa a osamelú povahu zimnej krajiny ako
metaforu cesty duše ústrednej postavy. Naproti tomu leto a jeseň
toho istého roku priniesli žiarivé a pozoruhodné Klavírne
trio Es dur.
Toto vysoko dramatické dielo obrovských, takmer symfonických
rozmerov je zhudobnením Schubertových najvnútornejších
skladateľských ambícií a schopností, ktoré nadobudol v
tridsiatichdvoch rokoch svojho života. Trio sa stalo symbolom
Schubertovej pocty Beethovenovi na najvýznamnejšom koncerte v jeho
živote, ktorý sa mu podarilo s veľkou námahou zrealizovať na
prvé výročie Beethovenovho úmrtia. Pomalá časť Tria cituje
marcia funebre z Beethovenovej Tretej Symfónie („Eroica“) a
uzatvára ju citácia zo švédskej ľudovej piesne „Se sole
sjunker“ (Slnko zapadá) od Isaka Alberta Berga, spočiatku
prezentovanej violončelom s oktávovým skokom v melódii, ktorý
dopadá na slová v piesni „Rozlúčka, rozlúčka“. Schubert sa
publikovaného Tria nakoniec nedočkal – prvé kópie prišli do
Viedne až 11. decembra, t.j. dvadsaťdva dní po jeho úmrtí. Na
titulnej strane sa neobjavilo ani venovanie, ktoré Schubert odkázal
v liste vydavateľovi: „Toto dielo venujem každému, kto v ňom
nájde zaľúbenie“. Po Schubertovej smrti sa piesňový
cyklus Zimná cesta a Klavírne trio Es dur stali symbolom jeho
posledného obdobia tvorby, nakoľko ich kontrastná nálada sleduje
vonkajšie okolnosti Schubertovho života a zdravia, smútok a neskôr
útechu a nadšenie – dva paralelné svety, z ktorých vyrástla
hĺbka jeho hudby.
Simach Art
Celkový rozpočet:
5 535,00 €
Výška podpory:
4 500,00 €