Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
MALIAR, KONŠTRUKTÉR A UFONISTA PAVEL MAŇKA
1.. DIGITALIZÁCIA diela fotograficky a skenovaním viac ako 150 diel bolo odborne fotografovaných (ambícia bola 122 diel), viac ako 328 skíc, návrhov, grafík, kresieb, monotypii, ilustrácii, listov, dokumentov, príprav pre diela a 271 stranová kronika bola naskenovaná. Do budúcna ostáva spracovať materiál post produkčne a obsahovo.
2. KATALOGIZÁCIA naskenované a nafotené diela boli roztriedené podľa tém a médií. Diela, písomnosti, fotografie, doklady boli fyzicky roztriedené a uložené do krabíc a tak pripravené na ďalší výskum. Napríklad je zachovaná dokumentácia medzi Dielom a autorom ohľadom najmenej dvanástich diel v architektúre, ktoré Pavel Maňka realizoval po Slovensku. Listy s slovenským historikom Pohribným, ktorý emigroval a žil v Nemecku, kronika matky umelca, ktorá zachytáva dianie na Slovensku od roku okolo 1870 až do roku 1968 a mnoho ďalších zaujímavostí. Do budúcna ostáva mnoho podkladov na spracovanie publikácie.
3. ZDOKUMENTOVANIE formou filmu:
Zaznamenali sme ateliér a dom Akad. mal. Pavla Maňku na dokumentárnom filmovom zázname, podarilo sa zachytiť autentický priestor autora, v ktorom žil od roku 1945 až do svojej smrti v roku 2015. Spomínaný dokumentárny záznam obsahuje aj odborný monológ historičky umenia Mgr. Ľ. Belohradskej, ktorá rozoberá dielo Pavla Maňku v širšom kontexte, ale aj v slovenských súvislostiach. Nesmierne cenný je pohľad odborníčky, ktorá osobne žila v dobe diania slovenského moderného umenia a osobne poznala Pavla Maňku aj prostredie. Rozoberá aj jednotlivé diela autora a dotkne sa aj jeho osoby ako ho vnímala. V druhej časti Pavlov Maňkov synovec Peter Maňka komentuje tvorbu modelov lietadiel, vznášadiel a mono-krídla v rámci nie len svetového kontextu. Spomína a popisuje tvorbu P. Maňku ako očitý svedok. Spolupracovali spolu na tvorbe viacerých modelov. Pri tom sú v záberoch modely lietadiel P. Maňku. V posledná časť je koncipovaná ako rozhovor medzi teoretičkou Batou Jablonskou (ktorá v rámci svojho štipendia viedla výskum diela Pavla Maňku) a neterou umelca Soňou Sadilkovou (ktorá je autorkou koncepcie a triedi diela umelca a koordinuje projekt). Dotýkajú sa širších kontextov umelca a celistvosti jeho myslenia, napriek zdanlivého rozdrobenia do mnohých médii, pri čom sa ukázalo, že autor žil súčasne v mnohých odvetviach ale on vnímal celú svoju tvorbu ako jeden celok, navzájom sa prirodzene ovplivňujúci a podporujúci. Dokumentárny záznan má 2 hodiny 33 minút (z toho 1 hodinu a 30 minút monológ o diele PM Mgr.Ľuba Belohradská, 30 minút Peter Maňka o lietadlách a 30 minút Mgr. Beata Jablonská v rozhovore s Soňou Sadilkovou) Do budúcna sa dá materiál zostrihať do kratších verzii a použiť aj pre TV.
comp ART s.r.o.
Celkový rozpočet:
12 500,00 €
Výška podpory:
10 000,00 €