Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Košická moderna a Východoslovenské múzeum (medzivojnová plagátová tvorba)
Výstavný projekt pod názvom „Polákovo múzeum – motor košickej moderny (výstavy-plagáty)“ je výsledkom výskumného projektu FPU a podporeného výstavného projektu "Košická moderna a Východoslovenské múzeum" prináša nový pohľad na silnú kapitolu činnosti Východoslovenského múzea v Košiciach a hlavne jeho riaditeľa Jozefa Poláka v medzivojnovom období (1919-38). On svojou intenzívnou aktivitou vytváral nebývalé zázemie pre rozvoj košickej výtvarnej scény v stredoeurópskom kontexte.
Výstava sa sústreďuje na výstavnú a podpornú činnosť múzea v 20. rokoch minulého storočia s prevahou domácej tvorby (účinkovanie Eugéna Króna a jeho kresliarskej a grafickej školy, vybrané diela z realizovaných výstav na základe dobových fotografií – K. Bauera, G. Schillera, A. Bortnyika, J. Hálu) a prvýkrát prezentuje aj rozsiahlu činnosť v 30. rokoch, kde sa ukazuje výnimočný projekt „Súčasnej európskej grafiky“ v rokoch 1933-38. Ide o nebývalých 21 pokračovaní, kde vtedy vystavovali také mená ako A. Derain, P. Picasso, H. Matisse, M. Chagall, či G. Giacometti, J. Ensor, E. Munch, E. Schiele, G. Klimt, O. Kokoschka atď. Jadro výstavy tak tvorí prepojenie výstavnej činnosti a plagátovej tvorby, ktorú preferoval sám riaditeľ múzea J. Polák. Výstava prináša ucelenú autorskú kolekciu výstavných plagátov nielen košickej moderny (E. Krón, K. Bauer, F. Reichentál, J. Jakoby, A. Groszová) a špičkových predstaviteľov slovenskej scény (M. Benka, Ľ. Fulla, J. Bauerfreund, J. Hála), ale aj reprezentatívnu vzorku autorov medzinárodnej scény ( A. Bortnyik, M. Katz, A. Hoffmeister, W. Skoczylas, či C. Rabus). Osobitne výskumom bolo novo určené autorstvo mnohých dobových plagátov, predovšetkým z projektu európskej grafiky (Ernst Hansen (Dánsko); Harold E. Nelson (Anglicko); Adomas Galdikas (Litva); Gregorij Ečejstov-Andrej Gončarov (ZSSR); Edmund Bartlomiejczyk (Poľsko), Karel Vik, Jozef Grus (Česko) atď).
Na základe autorských plagátov tak výstava ukazuje nielen nebývalo bohatú výstavnú činnosť múzea, ale vo vybraných dobových dokumentoch prináša aj pohľad na osobnú zaangažovanosť samotného riaditeľa Jozefa Poláka, ktorý bol „ motorom“ košickej moderny. V priebehu dvoch desaťročí kreoval množstvo ďalších aktivít, ktoré vytvárali nebývalú platformu pre formovanie moderného umenia v Košiciach (Krónova kresliarska škola, vydávanie katalógov a úvodníky k nim, tlač plagátov, pravidelné koncerty reprodukovanej hudby, prvé aukcie umeleckých diel, osobná zainteresovanie na nákupe obrazov domácich autorov, programová nákupná politika zahraničných autorov z realizovaných výstav a pod.).
Vladimír Beskid
Celkový rozpočet:
4 670,00 €
Výška podpory:
4 000,00 €