Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Otvorený depozit - Fraňo Štefunko
Ak by sme sa prešli v roku 1978 po starej Kohútovej ulici v Martine,
natrafili by sme na starý opustený ateliér po sochárovi Fraňovi Štefunkovi
(1903 - 1974). V jeho vnútri by sme aj štyri roky od úmrtia autora našli
sadrové modely sôch, súťažné návrhy na monumentálne súsošia, formy pre množstvo známych búst, medailí a reliéfov. Archív autora, ktorý celý
svoj život zasvätil umeniu vo verejnom
priestore, tu zostal ležať nedotknutý. Keď sa rozhodlo o zbúraní ateliéru z
dôvodu novej výstavby, v priebehu niekoľkých dní musela rodina autora
presťahovať celý archív do provizórnych priestorov. 11. augusta 1994 sa archív
dostal ako dar do majetku Turčianskej galérie. Nákupnou komisiou na tvorbu
zbierok v tom čase prešlo iba niekoľko zachovalých sôch. Sadrové plastiky a
formy zostali iba ako súčasť archívu v postupne chátrajúcich priestoroch hospodárskeho dvora pri galérii.
Zámerom výskumného projektu - Otvorený archív Fraňa Štefunku, je opätovná
revízia obsahu archívu. Prehodnotiť dokumentačný alebo umelecko-historický
význam jednotlivých artefaktov, a podľa stanovených kritérií zaradiť diela do
dokumentačného alebo zbierkového fondu galérie, prípadne navrhnúť ich vyradenie
z evidencie. Otvorený archív tiež vnímame aj ako dočasnú platformu pre
voľnejšie narábanie s jeho obsahom, ktorý môže inšpirovať k vzniku nových diel.
V tejto súvislosti bude počas trvania
výstavy prebiehať malá sochárska rezidencia sochára a intermediálneho autora
Juraja Gábora. Otvorený archív sa stal tiež príležitosťou pre výskum v
oblasti digitalizovania artefaktov (objektov a foriem)
prostredníctvom nových 3D technológií. Výstava zahŕňa vôbec prvý 3D odliatok
sochárskej formy - busty chlapca, ktorá doposiaľ nie je evidovaná v žiadnej zbierke.
Výstava archívu je teda skôr procesuálnym dielom autorov a kurátorov, ktoré
sa v priebehu trvania môže meniť. Otvára príležitosť nazrieť do ateliéru
sochára, bez úplných popisov, datovania či umelecko-historického zaradenia
diel. Úložný regál pre diela je zatiaľ jediným rámcom, ktorý ich dáva do
vzájomných vzťahov, čím vytvára jedinečné a náhodné situácie nezaťažené
dobovými kontextami.
Fraňo Štefunko
(1903 -1974) - sochár, publicista, profesor na Vysokej škole výtvarných umení
v Bratislave (1949-1971). Študoval na Umelecko-priemyselnej škole
v Prahe (1925-1930, prof. Š. Zálešák, K. Štipl, J. Mařatka). V roku
1932 sa natrvalo usadil v Martine. Bol sochárom tradicionalistickej,
realistickej orientácie: ranné žánrové práce 30. rokov boli ovplyvnené optikou
českého sociálneho civilizmu. Je autorom mnohých pomníkov a sôch vo
verejnom priestore: pamätník Turčianskych dobrovoľníkov, Zbojnícka fontána,
Pamätník SNP v Priekope, ale aj medailí, reliéfov a náhrobných
kameňov na Národnom cintoríne v Martine. V roku 1968 bol ocenený titulom
Národný umelec.
Juraj Gábor (1985) - vizuálny umelec , sochár - absolvent Katedry
intermédií a multimédií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave(2011). Po
skončení školy strávil dôležitý rok v priestore Banská Stanica Contemporary
(2011-2012). Tu v rámci úvodnej mesačnej rezidencie Aklimatizácia naplno
započal témy pozorujúceho a vnímajúceho ľudského tela v krajine ktoré tvorivo
rozpracúva do dnes. V roku 2012 získal cenu Igora Kalného udeľovanú mladému
autorovi v rámci VI. Zlínskeho salónu mladých. Medzi rokmi 2011-2019 absolvoval
niekoľko zahraničných a domácich rezidencií (Kórea, Česká republika,
Slovensko). V rokoch 2014-2016 pôsobil vo Viedni v kamenárskej firme ako
reprodukčný kamenosochár. V roku 2016 sa stal finalistom Ceny Oskára Čepana. V
2017 a neskôr v roku 2021 získal cenu Nadácie Tatra Banky v kategóriách Mladý
tvorca a neskôr v hlavnej kategórii - Výtvarné umenie. V rokoch 2017-2022
pôsobil ako pedagóg Výtvarky na Stanici Žiliny-Záriečie a sprostredkovateľ
výtvarného umenia v Novej Synagóge. Rovnako sa tu produkčne podieľal na
zabezpečovaní kultúrneho programu a priebežne pracoval na diele Completing the
Sphere, za ktorého koncepciu a realizáciu s tímom OZ Truc sphérique a
spoluprácu s umelcami a kurátormi získal cenu Biela kocka od poroty Rady
galérií a múzeí Slovenska. V čase písania tohto textu žije a tvorí ako slobodný
umelec neďaleko Banskej Bystrice.
Turčianska galéria v Martine
Celkový rozpočet:
6 000,00 €
Výška podpory:
5 000,00 €