Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Košice Artist in Residence 2022

Krátky opis
Výstavný projekt The rule of two walls prináša výsledok dvojmesačnej práce našich aktuálnych rezidenčných umelkýň Nastyi Didenko a Valeriie Mirhorodchenko. Výstava spája mediálne odlišné, no ideovo veľmi príbuzné projekty, v ktorých sa autorky intenzívne zaoberajú témou vojny v ich rodnej Ukrajine.
Fotogaléria
Názov podujatia
The rule of two walls

Miesto konania / kraj
Košice / Košice I,Košice II,Košice III,Košice IV

Termín konania
18.08.2022

Popis projektu

Prednáška Nastyi Didenko - Stolen by Moskovia: 18.8. o 18.00

Otvorenie výstavy: 18.8. o 19.00

Trvanie výstavy: 19.8. – 27.8.2022 , STR - PIA 15.00 – 18.00, SOB 13.00 – 18.00

 

Výstavný projekt The rule of two walls prináša výsledok dvojmesačnej práce našich aktuálnych rezidenčných umelkýň Nastyi Didenko a Valeriie Mirhorodchenko. Výstava spája mediálne odlišné, no ideovo veľmi príbuzné projekty, v ktorých sa autorky intenzívne zaoberajú témou vojny v ich rodnej Ukrajine.

 

Projekt Nastyi Didenko je denníkom vojny na Ukrajine.

Prostredníctvom osobnej skúsenosti života pod výbuchmi a zvukom sirén, čítaním správ o zverstvách okupantov sa v umelcoch a umelkyniach  rodí snaha reagovať na dianie okolo seba. Pri bombardovaní sa za najbezpečnejšiu časť budovy považuje priestor, v ktorom sú medzi človekom a ulicou aspoň dve steny bez okien. Toto sa nazýva „pravidlo dvoch stien“. Nastyine maľby ilustrujú najmä obraz „domova“, lineárne znázornené budovy na abstraktnom krajinnom pozadí, ktoré zároveň pripomínajú „duchov“ už neexistujúcich budov či detskú kresbu. Zrejme každý z nás kedysi nakreslil dom vytvorený z niekoľkých čiar. Štvorec, trojuholníková strecha, okno, plochý, bezperspektívny tvar, ktorý je rozpoznateľný pre každého. Teraz sa tento obraz pretransformoval. Odkedy sa pre mnohých Ukrajincov ich domovy zmenili na smrteľné pasce alebo ich navždy stratili, je jeho vnímanie desivé. Nastya zobrazuje siluety domov a ponecháva ich trochu naivné, pretože žiadne vizuálne prostriedky nedokážu sprostredkovať skutočnú neúprosnú realitu. Tvorba diel sa objavuje vo forme denníka, ktorého cieľom je nielen sprostredkovať fakty o udalostiach, ale aj sebareflexiu a sebaterapiu, keďže s týmito skúsenosťami a procesmi nie je možné zostať sám. Nastya rovnako vytvára objekty-budovy vnímané ako živé bytosti, telová škála farieb je odkazom na ľudské telo - hoci domy si zachovali svoju monolitickú podobu, sú zranené a krvácajú. Rany, ktoré zostanú aj po víťazstve a nikdy sa nezahoja, tak ako sa nevrátia tisíce stratených životov.

 

Projekt Valeriie Mirhorodchenko s podtitulom “Peklo prvého mesiaca vojny” predstavuje jej projekciu a sublimáciu emocionálnych a fyzických stavov v období prvých mesiacov začiatku vojny. Pretože vojna je agresia, agresia je akcia a akt agresie vedie k ničeniu, zraneniam, úmrtiam a bolesti, po ktorých sa z hlbokých rán stávajú bolestivé jazvy na celom tele a srdci. Požieravé peklo vojny im vzalo oblohu a prinieslo do ukrajinskej krajiny hordu diablov, ktorí ako kobylky pohltili kus ich zeme a s ňou aj detstvo, mladosť a život. Zároveň každý stratil nielen niečo osobné, ale aj niečo spoločenské a srdce nestačí na prežitie tohto smútku a všetkých týchto emócií – smútok, zúfalstvo, nenávisť, bolesť, súcit, bezmocnosť, strach. Valeriia spracováva túto tému prepájaním fotografickej koláže a tkanej tapisérie. V tapisérii, plnej žiarivých farieb, spracovala výjav iba jednej z mnohých desivých vojnových situácií. Pracovala na nej niekoľko mesiacov a svojím spôsobom tvorila osobný denník úvah a myšlienok o téme vojny, kde každé nové vlákno je vpísané slovo. Vo fotografickej koláži ale pracuje spôsobom opačným, a to nahustením a kumuláciou mnohých prchavých osobných príbehov, ktoré sa odohrali na pozadí tejto veľkej vojny.

 

V prednáške Stolen by Moscovia nám Nastya Didenko na príklade umelcov posledných storočí predstaví umenie, osobnosti a ich príbehy, ktoré boli z Ukrajiny ( ukradnuté) privlastnené Ruskom. 

 

Nastya Didenko (*1994) je ukrajinská umelkyňa žijúca a tvoriaca v Kyjeve. Vo svojej umeleckej praxi sa venuje témam postavenia umelcov v spoločnosti, prehodnocovania postsovietskych traum a neistoty. Tieto tézy vyjadruje prostredníctvom média maľby, inštalácie a fotografie.

 

Valeriia Mirhorodchenko (*1999) je vizuálna umelkyňa pochádzajúca z Mykolajiva. Vo svojej tvorbe sa zameriava na telesnosť a reflexiu vnútorných zážitkov a ich mnohotvárnosť. Kombinuje rôzne typy médií, od digitálnych formátov až po dekoratívne umenie. Valeriia študovala na Vysokej škole kultúry a umenia v Mykolajive na Fakulte umení a remesiel (2014 – 2018). V roku 2020 začala študovať ďalší umelecký odbor – fotografiu – na škole MYPH ukrajinského konceptového fotografa S. Melnichenka.


Názov prímateľa
KAIR

Celkový rozpočet:
54 620,00 €

Výška podpory:
40 000,00 €