Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Akvizícia PGU v Žiline 2021/2 - Peter Meluzin: Afterparty, 2012
Akvizičný program PGU v
Žiline v roku 2021 spočíva v získaní dôležitých diel intermediálneho a
mediálneho umenia, v tomto prípade - videoinštalácií zásadného autora prvej
generácie slovenského videoartu a intermediálneho umenia. Dielo je jedným z
posledných videodiel umelca. Jeho špecifikum spočíva aj v tom, že ide o
autonómne video - v kontexte jeho mediálnej tvorby sú diela tohto typu skôr
ojedinelé. Patrí však do kategórie diel mediálneho charakteru, ktoré je možné
získať, a opätovne prezentovať. Prioritou PGU v Žiline - v zmysle jej
akvizičnej stratégie v najbližšom období, je postupne získať tieto diela do
zbierkového fondu a zachovať ich - majú nespochybniteľnú možnosť opätovných
prezentácií v budúcnosti, a sú kľúčovými dielami videoumenia po roku 1989.
Peter Meluzin
Afterparty, 2012
video, farba, zvuk, 7´ 6´´,
slučka
Autonómne video výtvarníka
zachytáva prázdne priestory, kde patinu času verne demonštrujú závoje hustých
pavučín s pavúkmi povievajúce vo vánku za zvukov meditatívnej hudby. Je
dominantnou zložkou videa popri obrazovej časti, v ktorej sa striedajú zábery
na celky i detaily. Autor zachytil podzemné priestory na Konventnej ulici č. 14
v Bratislave, kde sa na jar 1989 uskutočnila neoficiálna výstava Suterén. Bola
zavŕšením akčných podujatí Terény (1982 – 1985), kolektívnou in-situ akciou s
výstupmi do inštalácie a objektu. Ak aj bolo Meluzinom koncipované ako
podvratná reakcia na vtedajšiu hegemóniu neoexpresionistickej maľby, popri
anticipácii nových médií, nalinkovala konanie ďalších podujatí, najmä výstav
Elektráreň T. a ON/OFF, ktoré prvý krát prezentovali práve videomédiá. Kontext
udalostí zviazaných s priestorom, kde video vzniklo, formátuje jeho
interpretáciu: môže byť archeológiu priestoru, pripomenutím jeho genia loci
prostredníctvom obrazu - sugestívneho vo výraze. Po prvý raz naozaj stíšený tón
narácie diela autora má svojej opodstatnenie: expresívne tvaroslovie k úvahe
nad uplynulou periódou v umení a udalosťami, ktoré jeho obraz od roku 1989
zmenili, nie je potrebné. Navyše, slovami autora, čiže vizuálnym jazykom videa:
priestory Suterénu aj tak stále zostávajú alternatívnymi.
Získanie videa doplní
zbierku intermédií a mediálneho umenia - jej budovanie je súčasťou výskumných
aktivít PGU venovaných videoumeniu a intermédiám. Výskum ovplyvnila i predčasná
smrť autora v roku 2019 - PGU momentálne pracuje i na získaní umelcovho archívu
do svojej správy s cieľom zachrániť ho. Tak podobne získanie uvedenej akvizície
sleduje cieľ uchovať tvorbu umelca - ide o prakticky jednu z posledných
existujúcich video diel autora. Získanie diela prináša možnosť ho ďalej vedecky
spracovať – vystavením, textovým prehodnotením. Jeho prezentácia alebo
zapožičanie na iné prehliadky umenia bude pozitívnou referenciou o tomto úseku
akvizičnej činnosti PGU pre odbornú, ale aj širšiu kultúrnu verejnosť.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
3 750,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €