Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Akvizícia PGU 2021/3 - Ladislav Čarný: Vysávanie pre mužov, 2001
Ladislav Čarný : Vysávanie pre mužov (z cyklu
Domáce práce pre mužov), 2001, interaktívna inštalácia
vysávač, ultrafialové svietidlo v hubici, koberec
(400 x 150 cm) s textom napísaným fosforovou farbou
Dielo vzniklo ako súčasť
cyklu Domáce práce pre mužov (Vysávanie pre mužov, Žehlenie pre mužov), ktorý
reflektuje a súčasne spochybňuje tradičné ponímanie rolí pri starostlivosti o
domácnosť. Pri vysávaní sa na koberci zviditeľnia časti textu. Ide o
feministický text Meret Oppenheimovej, ktorý bol súčasťou je ďakovnej reči pri
preberaní ocenenia mesta Bazilej v januári 1975. Ak by sme na túto sériu, resp.
dvojicu prác, - z ktorej dielo Žehlenie pre mužov (2004), je už v zbierke PGU,
nazerali optikou feminizmu, tvorí ojedinelú kategóriu diel, v ktorej autor – z
pozície muža – reflektuje na problematiku delenia rodových rolí a im
prislúchajúcich činností vykonávaných ženami a mužmi. Z hľadiska formy diela –
interaktívna inštalácia, je pokračovaním skupiny diel umelca, v ktorých pracuje
s textom: týka sa jeho významu, problematickosti spojenej s jeho vnímaním, no
tiež výkladu a nemožnosti ho uchopiť – čo autor demonštroval tým, že pri
interakcii s inštaláciou (vysávaním) nebolo možné ho odčítať celý – pod UV
svetlom v trubici vysávača sa na koberci objavila vždy len príslušná časť, bol
vytvorený fosforeskujúcou farbou. Práca so svetlom v rôznych formách:
zrkadlenie, odraz, no i na báze popísanej techniky jeho vynárania sa v tme prostredníctvom
svetelného textu, je dôležitý indikátor jeho tvorby.
Dielo bolo prvýkrát vystavené na výstave
Lighthouse v PGU v Žiline a v GJK v Trnave v r. 2001. (Ďalšie výstavy: Galéria
Buryzone, 2002. Galéria Slovenského inštitútu Praha, 2006. Dom Umenia
Bratislava, 2010. Galéria umenia E. Zmetáka, Nové Zámky, 2014.)
Zámerom akvizície je rozšíriť kolekciu diel
postfeministického a feministického umenia, ktorú galéria ako tematický celok
postupne buduje už od 90. rokov - a dôležitou referenciou o tejto kolekcii je
expozícia PMI III Nežná sila. Získanie tohto diela prináša možnosť ho ďalej
vedecky spracovať – vystavením, textovým prehodnotením. Jeho prezentácia alebo
zapožičanie na iné prehliadky umenia bude pozitívnou referenciou o tomto úseku
akvizičnej činnosti PGU pre odbornú, ale aj širšiu kultúrnu verejnosť.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
6 875,00 €
Výška podpory:
5 500,00 €