Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Akvizícia PGU 2021/5 Eva Filová: Angažovaný šatník, 2006-2014
Eva Filová (1968) je
dôležitou autorkou intermediálneho a mediálneho umenia, umelkyňou s vyhraneným
programom v oblasti feministického umenia - v tejto oblasti patrí medzi jeho
kľúčové predstaviteľky, predovšetkým v období po roku 1989. V roku 2017 PGU v Žiline
do zbierky získala jedno z jej ťažiskových diel - Bez rozdielu (2001), ktoré
bolo súčasťou medzinárodnej výstavy Gender check (2009, MUMOK) zameranej na
rodové aspekty v umení strednej a východnej Európy a momentálne je súčasťou
kolekcie diel prezentovaných v aktuálnej expozícii PGU - Prvé múzeum intermédií
III - Nežná sila venovanej umeniu postfeminizmu, feminizmu a rodovým otázkam.
Cieľom je získanie ďalšieho diela tejto umelkyne - Angažovaný šatník (2006 -
2014). Zámerom je vytvoriť konzistentný súbor diel Evy Filovej v rámci
zbierkového fondu PGU v Žiline. Tiež rozšíriť kolekciu diel postfeministického
a feministického umenia, ktorú galéria ako tematický celok postupne buduje už
od 90. rokov - a dôležitou referenciou o tejto kolekcii je aj spomínaná
expozícia PMI III Nežná sila.
Popis diela:
Eva Filová - Angažovaný šatník (2006 - 2014)
inštalácia - textil, farba na textil, štipce,
šnúra na bielizeň, 18ks bielizne s nápismi
Čierne a biele kusy bielizne (ponožky, rukavice,
ženská aj mužská spodná bielizeň, tielka, tričká, čiapka, opasok) sú
nainštalované na šnúre, pripnuté štipcami ako sušiace sa prádlo. Kusy oblečenia
nesú nápisy ako eutanázia, sterilizácia, interrupcia, registrované partnerstvo,
výhrada svedomia, odluka cirkvi, intolerancia, katechizmus, atď. Autorka v
tejto inštalácií stavia vedľa seba pojmy, ktoré reprezentujú ľudskoprávne
hnutia a na druhej strane nehybnosť cirkevných dogiem. Bielizeň, ako kus
oblečenia, ktorý nosíme na koži, ale zároveň sa dá vyzliecť, oprať či vymeniť,
tu zohrávajú úlohu symbolu a má viac možností interpretácie. Všetky nápisy
odkazujú na citlivé témy, ktoré aj vďaka typu oblečenia a farby môžu
identifikovať toho, kto ich nosí. Takisto ich možno vnímať aj ako prejav odporu
voči snahám okliešťovať reprodukčné práva žien - autorka viaceré z textílií
(tričká) použila ešte pred realizáciou predmetnej inštalácie ako
"rekvizity/kostýmy", ktoré obliekla aktérom videu Možnosť voľby
(2003), ktoré reagovalo práve na tento aspekt.
Dielo bolo od svojho vzniku súčasťou viacerých
dôležitých výstav:
2006 – 4 + jeden, Slovenský inštitút, Praha
2012 – Oltáre súčasnosti – súčasné oltáre,
Turčianska galéria, Martin
2014 – Tutti Frutti - festival súčasného umenia a
kultúry, Nová tržnica Bratislava (Angažovaný butik)
2015 – Fem(inist) Fatale, LAB, Kunsthalle
Bratislava
Získanie tohto diela prináša možnosť ho ďalej
vedecky spracovať – vystavením, textovým prehodnotením. Jeho prezentácia alebo
zapožičanie na iné prehliadky umenia bude pozitívnou referenciou o tomto úseku
akvizičnej činnosti PGU pre odbornú, ale aj širšiu kultúrnu verejnosť.
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
1 250,00 €
Výška podpory:
1 000,00 €