Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Rasťo Sedlačík: Za maľbou / Expandovaná maliarska platforma
Rastislav Sedlačík: ZA maľbou / Behind the Painting (collateral damage)
FactoryLand / LandSKaping / Catcher Zone (re-paint, re-size, re-format, re-cycle, over-pain)
trvanie výstavy: 26. máj – 9. júl 2022
miesto konania: Považská galéria umenia v Žiline, výstavné priestory na 1. poschodí
kurátori: Mira Sikorová-Putišová a Noro Lacko
grafický dizajn a co-architekt: Marcel Benčík
Výstavné projekty Rasťa Sedlačíka vždy
reagovali na konkrétny galerijný priestor resp. s ním takmer bezvýhradne
interagovali, dopĺňali ho alebo vytvárali inštaláciu ako takú. (1) Výstavný
projekt v Považskej galérii umenia v Žiline (samozrejme v kontexte s
bolestivou „náhodou“, čo nedávno postretla autora) však túto väzbu opúšťa (2).
Priestor sa pre autora stáva viac prvkom, ktorý ho oddeľuje od sveta tam vonku,
a primárnym nie je ani členenie priestoru na prvom poschodí PGU, dispozícia
okien, stien etc. Dôležité sú „len” m2 využiteľnej plochy v priestore.
Existujúci výstavný priestor má funkciu „membrány“ na komponovanie a budovanie
nového priestorového konštruktu, predovšetkým skôr priestorovej identity. Výstava
nás tiež smeruje k tomu, že pri používaní termínov maľba a maľovanie musíme byť
v prípade tvorby Rasťa Sedlačíka ostražití, no predovšetkým - by sme mali byť otvorení
pri chápaní sémantiky týchto pojmov, pretože tu niekde sa nachádza to, čo by
mohlo byť jednou z charakteristík expandovanej („rozšírenej“) maľby (3). I toto
je vrstieva pojmu ZA maľbou, a to nielen v zmysle závesného obrazu/plátna
- ako jej hmatateľného výsledku, ale aj procesu, ktorým vzniká. Maľba
a maľovanie je u Rasťa Sedlačíka dôležitým, avšak nie výlučným
ohniskom, od ktorého sa odvíja trajektória jeho tvorby.
Je
skôr jedným z viacerých v pevne stanovenej štruktúre: priestor, ak zohľadníme dominantný
urbánny charakter obsahov jeho obrazov všeobecne, ale tiež priestor výstavy -– princíp
readymade ako „found image“ v zmysle privlastnenia si videného a následne autorom
transponovaného, avšak, a opäť typicky autorsky nie výlučne, iba do
klasického formátu namaľovaného obrazu –- a súvislosti, kde bol výsek reality
videný a privlastnený, ktoré autor zámerne necháva viditeľné aj pre diváka.
„Obrazy“, čo je oveľa výstižnejšia definícia jeho diel, ak sa na ne dívame „kus
po kuse“, keďže jediné (a opäť nie výlučne), čo ich spája, je plocha – sú teda autorom nachádzané výseky z reality
ako určité vizuálne readymady, kde sa „privlastnené“ (následne dotvárané a
modifikované) stáva obsahom obrazu.
(1) Na doterajšie výstavné projekty autora sa
dá nazerať cez úvahu - ako v súčasnosti inštalovať maľbu, resp. ako
vytvárať architektúru výstavy, čiže užívateľské rozhranie pre toto médium,
s cieľom narušiť klasickú schému „iba“ zavesený obraz na stene výstavného
priestoru. No tiež nazerať na takéto projekty ako na formu gesamtkunstwerku:
kurátora (vo viacerých projektoch Noro Lacko), dizajnéra a architekta
výstavy (Marcel Benčík) a samotného výtvarníka (Rasťo Sedlačík)
(2) S prihliadnutím na tzv. „bod nula“ (strata
tvorby po vyhorení depozitu), v ktorom sa autor momentálne nachádza
a je bezprecedentný, sa prítomnosť/existencia diela stratila, takže
momentálny výstavný projekt je rekonštrukciou / archeológiou / reštaurovaním, postupmi,
ktoré sú v prípade maľby (predovšetkým historickej) inak úplne bežné,
avšak teraz nadobudli úplne inú formu – najmä. práca s „pozostatkami“ 2D
formátov je realizovaná ako 3D inštalácia/vytváraný priestor -
i s včlenením digitálneho obrazu ako formy „znovu sprítomnenia“ už
neexistujúceho.
(3) Pojem rozšírená maľba nezahŕňa po formálnej stránke iba jej presah do inštalácie či komponovanej architektúry výstavy média maľby, prípade Rasťa Sedlačíka je aj využitím, no i overením jej klasických postupov ako opozitného, klasického (a väčšinovo divákovi dôverne známeho) prvku, ako súčasti jeho práce s nájdeným a privlastneným obrazom.
Realizáciu výstavy z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
http://www.fpu.sk/" style="outline: none; color: rgb(242, 56, 39); margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; font-stretch: inherit; line-height: inherit; font-family: inherit; cursor: pointer; transition: all 0.3s ease 0.1s;">http://www.fpu.sk/" alt="" width="165" height="65" srcset="http://www.fpu.sk/" 2560w, http://www.fpu.sk/" 300w, http://www.fpu.sk/" 1024w, http://www.fpu.sk/" 150w, http://www.fpu.sk/" 768w, http://www.fpu.sk/" 1536w, http://www.fpu.sk/" 2048w, http://www.fpu.sk/" 958w, http://www.fpu.sk/" 600w" sizes="(max-width: 165px) 100vw, 165px" style="outline: none; height: auto; max-width: 100%; border-width: initial; border-style: none; margin: 0px; padding: 0px; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; font-stretch: inherit; line-height: inherit; font-family: inherit;">
Považská galéria umenia v Žiline
Celkový rozpočet:
4 400,00 €
Výška podpory:
3 500,00 €