Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
"V dobrej spoločnosti"
„V dobrej spoločnosti“ sa ocitáme na výstave dizajnovo zušľachtenej úžitkovej keramiky. Jej autorkami sú Linda Viková a Simona Janišová, ktorých tvorivá energia sa prezentuje aj pod značkou si.li (od r. 2012) - navrhujú a produkujú porcelán a kameninu, ktoré sú primárne úžitkové a remeselne bravúrne prevedené. Ich prístupy k materiálu sú diametrálne odlišné a predsa v súčinnosti vytvárajú harmonické celky. Tieto keramikárky tvoria v spoločnom ateliéri limitované edície diel, ktoré sú prácami individuálnymi alebo spoločnými. Tak je koncipovaná tiež ich prezentácia v Malej výstavnej sieni LGPMB - pomyselne je rozdelená na tri časti, ktoré však hovoria jednotným jazykom o si.li - o spoločnej práci či individuálnych projektoch oboch autoriek.
Výstava reflektuje súčasnú dizajnérsku tvorbu s námetmi inšpirovanými medziľudskými vzťahmi a vzťahmi vôbec (príroda - človek, naturálny materiál - digitálne technológie, remeselník - dizajnér). Pri hlbšom skúmaní myšlienkových prúdov pretavených do tvorby autoriek sa vynára poetika a prirodzené ladenie týchto osobností.
Spolupráca dizajnu a funkcie je často opomínaným prvkom vecí úžitkových či každodenných, no si.li potvrdzujú opak. Odhaľujú niečo čo je a bolo permanentnou súčasťou každodennej rutiny bez toho, aby sme si to uvedomovali. Pripomínajú, že úžitkové predmety môžu byť estetickými a modernými doplnkami užívateľa. Projekt si.li uplatňuje výrazne odlišný prístup oproti voľnej tvorbe autoriek: „tie veci nikdy nevznikli, keby sme ich nerobili spolu“ (Simona). Si.li reprezentujú minimalictické objekty čistých, funkčných tvarov s jednoduchým dekorom. Predstavovanú kolekciu Stash Jar tvoria nádobky s vekami rôznych veľkostí, ktorých limitovaná kombinácia farieb a tvarov im umožňuje ľahkú asimiláciu do prostredia na nekonečne veľa spôsobov. Podobnú variabilitu evokuje i séria Bukových váz. Dekoratívnosť a dizajnérske zručnosti sa viacnásobne prejavujú v sólovej tvorbe autoriek. Linda prichádza so Stoneware vessels (kameninovými nádobami), ktoré majú jednotnú formu - sú vyrobené z kameninových plátov vkladaných do matrice, alebo odlievané do sadrovej formy. Ďalej sú už objekty osobitými jednotlivcami série, keďže Linda dotvára každú nádobu samostatne, často aj s väčším časovým odstupom.
Glazúrové „maľby“ rešpektujú a užívajú tvar či povrch nádoby akoby maliarskeho plátna a jedinečný charakter nádob demonštruje autorka tiež názvami, ktoré im dáva podľa finálnych expresií (Supernova, Mellow Yellow, Tanzanite a pod.).
Simona predstavuje súbor objektov „Anachronik“, ktorý vychádza z námetov akejsi „vše-obecnej“ formy - tvarovej archetypálnosti predmetov. Autorsky s predlohami manipuluje prostredníctvom digitálnych technológií, ktoré jej umožňujú nielen detailnejšie a presnejšie vypracovanie, ale napríklad aj pridávanie povrchových reliéfnych rastrov. Prísne vypracovanie kameninových a porcelánových objektov následne rozptyľuje a „poľudšťuje“ nanášaním glazúr štetcami na povrch nádoby, ako pri technikách maľby. Výsledkami Simoninej práce sú predmety, v ktorých sa spájajú prvky vycizelovanej techniky, tradičného remesla, priemyselnej a umelecky zaujímavej estetiky.
Programové prehodnocovanie historického vývinu remeselných zručností v súlade s tradičnými technológiami je jedným z prejavov autorských prístupov, diferenciácie a rozmanitosti tvorby. Popieranie klasických a hľadanie nových možností využitia materiálu v technike voľného ručného modelovania a polohe dizajnu je jednou z novátorských iniciatív keramikárok.
Výstava sa snaží citlivo ilustrovať umelecký počin dvoch keramikárok na slovenskej umeleckej scéne. Približuje mladý dizajn, sviežosť i hravosť uvedenú do prirodzeného dialógu medzi zhotovovateľom a užívateľom - obdivovateľom.
Liptovská galéria Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši
Celkový rozpočet:
2 230,00 €
Výška podpory:
2 000,00 €