Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Beyond the Mask
In Reverso vol. III:
BEYOND THE MASK
Karíma Al-Mukhtarová – Peter Maščák – Alexander Takáč – Ján Zelinka
2/6
– 3/8/22
vernisáž:
2/6/22 – štvrtok – 18:00
EQO (priestor interaktívnej kultúry),
Komenského 2, 05302 Spišský Hrhov
kurátor: Adam Macko
Autorská kolektívna výstava vizuálneho umenia štyroch
autorov (Karíma Al-Mukhtarová, Peter Maščák, Alexander Takáč, Ján Zelinka),
ktorých vybrané diela tematicky reflektujú masku ako vizuálny atribút
telesnosti. Maska (rúško) sa vplyvom pandémie covid stala dominantným
viditeľným aspektom v spoločnosti. Mimo medicínskeho naratívu a
politických interpretácií konformizmu či odporu je cieľom prezentácie analýza tohto stále prítomného gesta
z pozície vizuálneho umenia. Skúmajú sa otázky vonkajšej identifikácie, vnútornej
identity, fyzickej exploitácie, inverzného mysticizmu a analytickej
dekonštrukcie jeho antropologického významu. Výstava je samostatnou operáciou v
rámci cyklu In Reverso, ktorý skúma interpretačné obraty umeleckej
individuácie. Vychádza z kritickej teórie (S. Sontag) a konfrontuje
avizovaný emocionálny obrat (Ch. Esche) či inštitucionálnu postprodukciu (N.
Bourriaud), ktoré sa koncipovali ako solistické teórie. Existenciálna kríza
pandemického ohrozenia a klimatickej zmeny akcelerovali potrebu komplexného
prehodnotenia, ktoré nie je len tematické, ale cieli na pozíciu umelca aj ako
producenta a zajatca súčasného prekariátu. Úzkosť, osamotenie, neurózy
individualizmu naznačujú, že skúmaným obratom (reverzom) je nová kontextualita,
osvietenecká syntéza vytlačovaného kritického myslenia s prostredím svojej
pôsobnosti. Vybraní autori odvracajú pohľad „od seba – beyond self“ (ktorý bol ešte stratégiou 90. a 00. rokov),
nakoľko ho vyprázdnil balast sociálnych sietí a dávajú priestor analýze
skrytej telesnosti. Umelci izolujú obrazy špekulatívnej reality – syntetizujú
žitú skutočnosť a sekvenujú nové svety na generačne zrozumiteľné rámce.
Konkrétne diela danú tému reflektujú z pozície mysticizmu univerzálnych
foriem, transkultúrne prenosných a špecificky aplikovateľných
(Al-Mukhtarová), psychologizujúcich (Maščák), transidentických (Takáč)
a historicko-reflexívnych optikou mortality (Zelinka). Výstava ako celok
predstavuje komentár zneviditeľnej telesnosti – izolovaného tela, pandémiou
redukovaného na medicínsky a hygienický objekt, resp. digitálne vzorce
trans-identity, „vnútorné strany masiek“.
Výstava predstaví diela malého a stredného objektu a digitálnych printov. Bude otvorená vernisážou vo štvrtok 2. júna 2022 o 18.hod v priestore EQO Sp. Hrhov.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Karíma Al-Mukhtarová (*1989, Praha) je absolventkou AVU (Ateliér intermediální tvorby I., prof. MgA. Milena Dopitová) & VŠUP v Prahe (Ateliér Jiřího Davida, prof. Jiří David). Je držiteľkou Essl Art Award CEE / CZ za rok 2013. Zúčastnila sa početných individuálnych výstav v Česku a Nemecku. V tvorbe sa venuje intermediálnym objektom a inštaláciám. Skúma kultúrne kódy s intertextuálnym presahom, kde otláča prvky procesuality a multikultúrnej symboliky. Žije a tvorí v Prahe.
Peter Maščák aka Lavra (*1984, Michalovce) je absolventom FUTU v Košiciach (Ateliér súčasného obrazu, doc. Adam Szentpétery, akad. mal.). Je finalistom súťaže Maľba roka nadácie VUB 2016. Nadväzuje na mystifikačné stratégie postmodernizmu – prepája popkultúrnu symboliku animovaných odkazov s temnými lovecraftovskými fantáziami, eklektické privlastnené materiály dáva do komunikácie s existenciálnymi figuratívnymi zobrazeniami. Žije a tvorí v Michalovciach.
Alexander Takáč (*1993, Košice) je absolventom FUTU v Košiciach (Ateliér grafiky a experimentálnej tvorby, prof. P. Rónai, akad.mal.). Venuje sa témam identity, sebamystifikácie a transrodovej problematike cez pop-kultúrne stratégie. Figuratívne modely skúma skrze širokospektrálne formy klasickej maľby a kresby s priestorovými presahmi, digitálnemu renderovaniu a koláži či kreatívnemu písaniu. Žije a tvorí v Prahe.
Ján Zelinka (*1978, Vranov nad Topľou)
je absolventom FUTU v Košiciach (Ateliér slobodnej kreativity 3D, prof.
Juraj Bartúsz, akad.soch.). Dizertačnú prácu obhájil na VŠVU v Bratislave.
Je držiteľom Ceny Oskara Čepana za rok 2015. Programovo sa venuje témam smrti
a fyzickej konečnosti. Cez experimentálne materiály fixuje figuratívne
a antropomorfné motívy, najčastejšie uhynutých zvierat, ktoré nesú silný
existenciálny náboj. Žije a tvorí v Prešove.
SARAHS SK, N.O.
Celkový rozpočet:
3 340,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €