Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Štipendium na podpru sústredenej tvorby po ukončení štúdia
V rámci projektu som pracoval na troch rozsiahlych dielach, ktoré spája snaha dekódovať komplexnú súčasnosť, ktorú zakúšame ako jednotlivé subjekty i ako planetárny hráči a projektovať scenáre udržateľných, inovatívnych a často radikálne nových budúcností. Týmito dielami sú VOLTA : Conditions Are Now Planetary, Edge of Chaos a When Attitudes Become Forms : Monument of Posthumanism. Diela využívajú imerzívne stratégie, nelineárny naratív a technologické prístroje na navodenie sugestívnych zážitkov.
Dielo VOLTA : Conditions Are Now Planetary predstavuje kuriózny moment prepojenia farmaceutického priemyslu, náboženských zvyklostí Zoroastriánskej minority v Indii a krehkého ekosystému populácie supov na indickom subkontinente. Tieto na prvý pohľad nesúvisiace záležitosti sú prepojené úplne a priamo - supy umierajú kvôli diklofenaku administrovanému kravám, ktoré hinduisti nejedia. Zoroastriáni sa nepochovávajú ani nekremujú, nakoľko sú elementy zeme a ohňa pre nich posvätné. Tradične ich tak na druhý svet "prevážali" supy. Je ironické, že protizápalové famratikum uhasilo zoroastriánsky oheň a náboženské tradície, ktoré si uchovali po vyše dve milénia. Dielo narujem pomocou litofanického reliéfu, ktorý je podsvietený svetelnou animáciou s doprovodnou zvukovou zložkou.
Edge of Choas je hypotetický fyzikálny stav, kedy entropia - náhodná distribúcia elementov - dosahuje maximálnych hodnôt. Práve v tomto momente je podľa tejto hypotézy systém najplodnejší a najkreatívnejší. Nachádza sa v stave, kedy môže transmutovať do rôzonorakých foriem a prevážiť môžu rozličné dynamiky. Vhodnou metaforou pre takýto stav je feedback (odozva), teda stav, v ktorom vstup do systému sa stáva jeho výstupom a naopak. Tento efekt je v zvukovom umení často využívaný a estetizovaný, no má i svoje politické a planetárne presahy. V diele som chcel vytvoriť žitú, imerzívnu dynamiku, ktorá by takýto stav stelesňovala a umožniť tak publiku toto zakúsiť a taktiež potencionálne pozemniť. Dielo pozostáva z 18 vlastnoručne vyrobených reproduktorov, mikrofónov a z 20 metrov LED páskov, ktoré vizualizujú a sonifikujú túto komplexnú, ryzomatickú dynamiku.
When Attitudes Become Forms : Monument of Posthumanism odkazuje na kanonickú výstavu Heralda Szeemana, ktorá historicky inštitucionalizuje konceptualizmus v súčasnom umení a taktiež etabluje rolu kurátora v galeríjnom provoze. Kým pred približne polstoročím naznačoval tento slovný zvrat posun od matérie k idei, dnes je tomu, myslím si naopak. Názov si teda osvojujem odlišným spôsobom - tvrdím, že ideje sa vďaka najnovším technológiám ako napríklad 3d tlač, IoT, strojové učenie, či AI materializujú omnoho rýchlejšie než kedykoľvek predtým. Špekulujem, že tento trend "zmúdrovania" technológií vyústi v stroj, ktorý bude mať vedomie seba samého a moc a inteligenciu svoje vedomie manifestovať. Pomocou nadrozmernej, podomácky zostrojenej 3d tlačiarne sa snažím vytvoriť monument post-humanismu, pomník momentu, kedy človek už nie je ústredným planetárnym hráčom.
Michal Mitro
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
5 760,00 €