Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
HYDROZOA, Stála expozícia Stana Filka v SSG / Časť prvá: Ján Ballx, HOB
Pozývame Vás na prvú
časť Stálej expozície Stana Filka v Stredoslovenskej galérii s názvom HYDROZOA.
SSG vlastní
rozsiahlu zbierku diel archívnej a projektovej povahy tohto neoavantgardného
umelca generácie 60. rokov. Nový formát Filkovej trvalej expozície realizujú
pozvaní autori v reakcii na jeho tvorbu, ktorú komponujú do novej inštalácie,
prostredia, jednotlivého diela, resp. vytvárajú autonómne umelecké projekty.
Program bol verejnosti sprístupnený úvodnou časťou v decembri 2017. Autorom
aktuálnej prvej časti expozície s názvom HOB je Ján Ballx.
HOB
„Život cítime akosi mimo smrť. Aj záhrobie je mimozemské. V hrobe
sme pod zemou a všetok ostatný priestor je MIMO-ZEM-STAN. Mimo-iného je viac
nových dimenzií a nezachytiteľná skúsenosť s konečnosťou bytia a nekonečnosťou zodpovednosti.
Aj príležitosťou k bezpodmienečnej pohostinnosti. Cítiť sa hosťom v
Stredoslovenskej galérii je mi nesmiernou cťou, som tu, pozývam a vítam v nej
Stana Filka, ktorý zomrel, ale jeho umelecké ostatky sú uložené aj tu, dajú sa
vidieť a cítiť živo. Cítenie druhého je akoby zrkadlová ilúzia. To potvrdzujú
napríklad experimenty s vcítením, aj detské dysortografické produkcie. HOB je
aj videný BOH v tvári toho druhého; všetko je naopak, aj v doslovne optickom
zmysle. Definujeme seba podľa druhého – obrátene v radikálnej etickej
(a)symetrii vzťahu k tomu pred nami; jeho dávame hore, my sa chceme držať dole.
72 je empatický priemet iniciál hostiteľa SF. Okrem ďaľších významov je to aj
počet babylonských jazykov, počet mien Boha, vnútorný uhol pentagramu... čosi
nad-prirodzené. Vidieť je cítiť. Byť v kontakte s tou najbazálnejšou cestou.
Cez fotóny odrazených lúčov svetla novorodenec prijíma obraz tváre matky
(prvého človeka) ako počiatok seba a umrlec zatvára oči – bránu na konci
svetla, svoj stan otvorený zo všetkých strán.“
J. Ballx
HYDROZOA je názov nového formátu
permanentnej expozície Stana Filka v Stredoslovenskej galérii, ktorého
neohraničené trvanie a premenlivá povaha je vyjadrená delením programu na časti
(jednotlivé dočasné výstavy, autorské projekty, intervencie a i.). Program bol
verejnosti sprístupnený úvodnou časťou v decembri 2017. SSG vlastní rozsiahlu
zbierku Filkových diel archívnej a projektovej povahy. Trvalá expozícia S.
Filka HYDROZOA ale nie je koncipovaná tradične ako uzavretá a ukončená
expozícia autora resp. zbierky, ktorá by bola dlhodobo vystavená v konkrétnej
finálnej podobe, ale má premenlivú povahu podľa meniaceho sa programu. Projekt
je realizovaný pozvanými autormi, ktorí individuálne reagujú na Filkovu tvorbu,
komponujú ju do novej inštalácie, prostredia, jednotlivého diela, resp.
vytvárajú autonómne autorské projekty.
Stano Filko (1937-2015) je slovenský neoavantgardný umelec generácie 60.
rokov, známy najmä tvorbou totálnych inštalácií a prostredí. Medzi jeho
najznámejšie projekty patria readymade eventy Happsoc od 60. rokov (na prvom z
nich spolupracoval s A. Mlynárčikom a Z. Kostrovou) a transcendentálne
prostredie Biely priestor v bielom priestore od 70. rokov (pôv. s M. Lakym a J.
Zavarským). SSG získala v roku 2015 do svojej zbierky rozsiahlu akvizíciu viac
než 700 Filkových diel. Ide o zbierku menších objektov a diel na papieri, ktorá
má povahu umeleckého archívu s bádateľským potenciálom. Obsahuje autonómne diela, ako aj dokumentácie Filkových
výstavných projektov a mnohých už neexistujúcich alebo priebežne
prepracovávaných priestorových diel či diel vysvetľujúcich vývoj jeho
unikátneho ideologického systému farieb, ktorý vytvoril na vysvetlenie svojho
holistického konceptu sveta. Retrospektívna výstava S. Filka z tejto
zbierky sa konala v SSG v roku 2017.
Ján Ballx (1973) je
psychiater a umelec. Lekársku fakultu vyštudoval v Brne. Ako psychiater pôsobil
v Nitre, následne v Londýne a striedavo v Bratislave. V súčasnosti pôsobí vo
vlastnej súkromnej praxi v Bratislave. Psychiatriu a psychoterapiu vyučuje aj
medzinárodne ako supervízor. Dlhodobo pracoval vo výbore Slovenskej
psychoterapeutickej spoločnosti a bol prezidentom Slovenskej asociácie pre
Gestalt terapiu. V 90tych rokoch spoluzakladal projekt Subterra v Nitre.
Vystavoval na viacerých kolektívnych výstavách napr. v SNG v Bratislave (2010,
2013). V rokoch 2009-2012 bol členom umeleckej skupiny Debili. Samostatne
vystavoval v bratislavskej AMT gallery (Dimensioni Nuova, 2013) a v galérii Hit
(hit, 2015), ako aj na psychiatrickej klinike v Nitre (10, 2016) a v Starom
divadle v Nitre (exsubterra, 2017). Spolu s APART collective vydal publikáciu X
(2017). V nedávnom období prednášal k výstave Ľudovíta Felda vo VSG v Košiciach
(Cítenie nie je ako nič iné, 2017), v rámci projektu APPART colective vo
Výskumnom ústave zváračskom v Bratislave (A U T O G E N, 2017) a v rámci
diskusného projektu Otázky vôle v OSF v Bratislave (Koniec kreativity
individuálneho, 2017). Venuje sa prevažne otázkam života, smrti, mysle a ducha,
obzvlášť cez vzťahové a etické optiky.
M. Keratová
Stredoslovenská galéria
Celkový rozpočet:
8 425,00 €
Výška podpory:
8 000,00 €