Program:
Tõnu
Kõrvits: River Song pre sólové husle (2010)
Pascal
Manolios: Sayisa - Nocturno pre sólové husle (2018)
Pascal
Dusapin (*1955): Iti pre sólové husle (1987)
Pascal Dusapin
(*1955): Forma fluens pre husle a klavír (2018)
Valentin Bibik
(1940-2003): Sonáta č. 2, op. 111 pre husle a klavír (1995)
Milan Paľa je jednou z najvýraznejších postáv dnešnej hudobnej scény. Unikátnosť jeho hry je neprehliadnuteľná a odborná verejnosť ho právom radí medzi elitu svetových interpretov mladšej generácie. Už počas štúdií na viedenskej Hochschule für Musik und darstellende Kunst a Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne (JAMU) získaval rad ocenení a neprehliadnuteľnú medzinárodnú pozornosť na európskych súťažiach. V tom čase sa tiež pravidelne zúčastňoval medzinárodných majstrovských kurzov v Zürichu (Vladimir Spivakov, Jean Guillou), v súkromnej triede Semjona Yaroshevicha sa zase oboznámil s legendárnou ruskou školou Davida Oistracha. Bola to však spolupráca so skladateľmi, ktorá mala podľa Paľových vlastných slov zásadný vplyv na formovanie jeho hudobného prejavu. Blízky vzťah a úzka tvorivá spolupráca so skladateľmi ako Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František Gregor Emmert vyústila k vzniku množstva skladieb „šitých na mieru“ mladému huslistovi, ktorý medzičasom rozširoval svoje interpretačné schopnosti až k bodu, kedy jeho hra ďaleko presiahla zvyčajné limity. Ako huslista, ktorý rovnako majstrovsky ovláda aj hru na viole, je v súčasnosti Milan Paľa vyhľadávaným interpretom pre uvádzanie nových diel. Má za sebou veľké množstvo premiér skladieb súčasných autorov (Jean Guillou, Peter Machajdík, František Gregor Emmert, Tõnu Kõrvits, Erkki-Sven Tüür, Adrián Demoč, Jevgenij Iršai, Daniel Matej a ďalší). V posledných rokoch sa predstavil na viacerých prestížnych pódiách v oblasti novej hudby, z ktorých medzi najvýznamnejšie patrí ISCM World New Music Days, 28. Muzički Bienale Zagreb, Arcus Temporum (Pannonhalma, Maďarsko), Melos-Etos festival v Bratislave či Hudební fórum Hradec Králové, na ktorom uviedol Husľový koncert fínskeho autora Esa-Pekka Salonen a husľový koncert „Aufgang“ Pascala Dusapina.
Ako mimoriadne aktívny koncertný umelec disponuje bohatým repertoárom v oblasti koncertantnej literatúry. Dráha sólistu ho priviedla k spolupráci s dirigentmi ako Theodor Guschlbauer, Howard Arman, Alexander Cernusenko, Pierre-André Valade, Andreas Sebastian Weiser, Peter Gribanov, Ondrej Lenárd, Jakub Hrůša, James Feddeck, Case Scaglione či Marián Lejava.
„L’enfant terrible sólových huslí“, ako bol raz Milan Paľa v rozhovore nazvaný, je autorom unikátneho, rozsiahleho projektu nahrávok kompletnej slovenskej tvorby pre sólové husle Violin solo 1 - 5. Za tento historický počin mu bolo na Slovensku udelených niekoľko ocenení – Cena ministra kultúry SR (2014) a Cena Frica Kafendu (2015). Milan Paľa je druhým nositeľom Ceny Ľudovíta Rajtera (2009), ktorú získal nielen za výnimočné interpretačné schopnosti, ale i za svoj ojedinelý prístup k slovenskej hudobnej tvorbe. V roku 2014 získal Cenu Nadácie Tatra banky za umenie za nahrávku Slovak Violin Concertos v spolupráci so Symfonickým orchestrom Slovenského Rozhlasu pod vedením Mária Košíka. Milan Paľa sa v súčasnosti venuje projektu Cantūs Moraviae, v ktorom mapuje a postupne nahráva kompletnú tvorbu pre sólové husle a violu moravských skladateľov.
Katarína Paľová študovala hru na klavír na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne v triede prof. Ivana Gajana. Zúčastnila sa majstrovských kurzov u Eugena Indjića, Alexandra Serdara, Daana Vandewalle, Jonathana Powella a i. V súčasnosti študuje doktorandské štúdium na VŠMU v Bratislave pod vedením prof. Ivana Gajana.
Zameriava sa najmä na hudbu 20. a 21. storočia s akcentom na diela menej hrávaných či zabudnutých autorov. Doposiaľ uviedla diela skladateľov ako napr. Samuil Feinberg, Nikolaj Roslavets, Giacinto Scelsi, Jean Guillou, Valentin Bibik, Toru Takemitsu či Pascal Manolios. Katarína Paľová premiérovala niekoľko skladieb slovenských autorov, a zároveň uviedla množstvo diel zahraničných autorov v slovenskej či českej premiére. Ako sólistka i komorná hráčka účinkovala na viacerých pódiách a festivaloch na Slovensku i v Čechách (Konvergencie, Moravský podzim, Albrechtina, Levočské babie leto, Stanica Žilina-Záriečie, koncertný cyklus Ensemble Opera Diversa a i.).