Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Amalka Ľudmila Valenčíková: IN(time)

Krátky opis
Výstava IN(TIME) Amálky Ľudmily Valenčíkovej je vstupom do jej intímneho vnútorného priestoru, ktorý je pretkaný po-citmi, ne-láskou a materskou ná-ruživosťou. Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Kurátorkou výstavy je Katarína Balúnová.
Fotogaléria
Názov podujatia
Amalka Ľudmila Valenčíková: IN(time)

Miesto konania / kraj
Košice / Košice I,Košice II,Košice III,Košice IV

Termín konania
24.02.2022 - 10.04.2022

Popis projektu

Výstava IN(TIME) Amálky Ľudmily Valenčíkovej je vstupom do jej intímneho vnútorného priestoru, ktorý je pretkaný po-citmi, ne-láskou a materskou ná-ruživosťou.

Vybrané textilné materiály  odkazujú na ženskú zraniteľnosť a zároveň na silu vytrvalosti v každodennom seba-hľadaní. Výstava predstavuje súbor mäkkých plastík, vyšívaných obrazov a objektov kombinovaných z netradičných materiálov. Vybraná matéria je dôležitá z hľadiska dotyku – tak autorkinho počas procesu tvorby, ako aj „rozpamätaného“ dotyku diváka. Prevažne biela tkanina v sebe nesie množstvo symbolických významov – je to plachta ako prekrytie postele, miesta s-plodenia a smrti; je to obrus ako prekrytie stola s nedeľným obedom; je to záves, ktorý oddeľuje dnu a von; je to nástenka s krížikovou výšivkou anjelov; je to zahalenie oltára, či rúcho nevesty.  Je to  tiež pripomienkou na interiér starorodičovského domu, kde život plynul potichu a samozrejme. Pre umelkyňu je dôležité najmä puto so starou mamou. Spomienka na ženu – matku – pramatku otvára konfrontáciu s vlastnými skúsenosťami materstva. Pôrod ako prelomová udalosť v živote ženy sa stáva medzníkom, ktorý oddeľuje „predtým“ a „potom“. Dieťa nie je len radostným prírastkom do rodiny, je to aj ťarcha zodpovednosti, nová osobnosť, ktorá si matku bezohľadne nárokuje. Biologicky podmienená, avšak nie samozrejmá materinská láska je jediným prostriedkom na zdolanie hory nových povinností. Obetovanie svojho času a tela je súčasťou novej roly, ktorá je v rámci spoločenského diskurzu zjednodušovaná a podhodnocovaná. Telo ženy sa stáva rajskou záhradou, nádobou, ktorá sa dávaním opotrebúva. Ako majú matky odpustiť dieťaťu, ktoré milujú, že nie sú viac také ako predtým? Autorka sa vo svojich dielach zaoberá témou akceptácie telesnej premeny, ochabnutia kože, straty pevnej formy. Mäkká plastika umožňuje vyjadriť hmotu tela s pridanou hodnotou psychologických významov. Emotívna výpoveď autorky je doplnená lyrickou poéziou, ktorú vpisuje do priestoru a času ako súčasť inštalácie a performance. Prepojenie slov a objektov vytvára špecifickú atmosféru jedinečnej ženskej skúsenosti, ktorá aj keď bezprostredne zdieľaná, len ťažko môže byť plne pochopená.   Katarína Balúnová, kurátorka

Názov prímateľa
Múzeum Vojtecha Löfflera

Celkový rozpočet:
2 390,00 €

Výška podpory:
2 000,00 €