Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Monografický katalóg, Štefan Balázs
Monografický katalóg Š. Balázsa predstavuje jeho tvorbu výberom malieb a kresieb z ostatných 10 rokov a prináša bohatý obrazový prehľad členený do troch oddielov: Kruhy, Siete a špirály, Krčenie plochy – skladanie tvaru – nájdenie nového tvaru. Tri odborné štúdie, prvá od historičky umenia Evy Kapsovej, ďalej od teoretičky umenia a kurátorky Aleny Vrbanovej, ktorá sa tvorbe Š. Balázsa dlhodobo a prínosne venuje a eseje od historičky umenia a pamiatkárky Zuzany Labudovej pojednávajú o kontextualite diela Š. Balázsa, tematike a jeho programe ako aj o jeho špecifických autorských prístupoch. Úvodnú štúdiu pripravila G. Garlatyová, editorka publikácie. Grafickým dizajnérom knihy je Patrik Ševčík.
Štefan Balázs je geometrický abstrakcionista. Jeho maľbu by sme určite mohli charakterizovať aj takto a uvažovať o nej v súvislosti s tendenciou geometrickej abstrakcie, prípadne ďalšími tendenciami ako op-art, minimalizmus či neo-geo. V zásade by sme mali teda vychádzať z komparácií s inými maliarskymi dielami, ktoré nám jeho maľba „pripomenie“. Iste je podnetné vytvárať analógie, ktoré nám umiestňujú diela umenia do medzinárodného kontextu, zobrazujú sa v ňom, umiestňujú. Vytvárajú určitý základ, platformu, pretože geometrická abstrakcia je ako princíp pomerne uzatvoreným priestorom umenia, má svoje dejiny, témy, zámery, aj avantgardnú agendu, ktorá je predmetom postmoderného prehodnocovania, čím sa však jej hegemónnosť otvára.
Tento projekt bol podporený z verejných zdrojov poskytnutých Fondom na podporu umenia. Publikácia reprezentuje výlučne názor jej autorov a fond nezodpovedá za obsah publikácie.
Obsah
Gabriela Garlatyová: Prológ. Lineárne maľby Štefana Balázsa. Linear paintings of Štefan Balázs
Eva Kapsová: Pramene fascinácie. Estetika Štefana Balázsa postavená na logike a poriadku. Sources of Fascination. The Aesthetics of Štefan Balázs Based on Logic and Order
Alena Vrbanová: Hedonika redukcie, geometrie a minimalizmu maľby. Hedonism of Reduction, Geometry and Minimalism of Painting
Zuzana Labudová: Mapovanie zo stredu obrazu. Mapping From the Centre of the Picture
Špirály a meandre, Spirals and Meanders
Kruhy a siete, Circles and Nets
Krčenie plochy – Skladanie tvaru – Nájdenie nového tvaru, Surface Shrinkage – Form Folding – Finding a New Form
Zoznam diel autora, List of Works
Biografia autora, Artist's Biography
Výstavy, Exhibitions
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota
Celkový rozpočet:
2 830,00 €
Výška podpory:
2 500,00 €