Hlavná strana


Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.

V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.

Flash Art Czech and Slovak Edition 2021, 2022, 2023

Krátky opis
Časopis FLASH ART Czech & Slovak Edition je v súčasnosti jediným spoločným tlačeným periodikom v Čechách a na Slovensku, ktoré kontinuálne a pravidelne informuje o domácom súčasnom výtvarnom umení s dôrazom na jeho možnú nadnárodnú pôsobnosť. Od jeho založenia v roku 2006 ubehlo už viac ako 15 rokov a celý ten čas odrážal časopis záujmy a potreby dvoch paralelne fungujúcich umeleckých scén. Časopis vychádza ako štvrťročník.
Fotogaléria
Názov podujatia
Flash Art Czech and Slovak Edition

Miesto konania / kraj
Bratislava / Bratislava I,Bratislava II,Bratislava III,Bratislava IV,Bratislava V

Termín konania
01.01.2021 - 31.12.2021

Popis projektu

V roku 2022 vyšli plánované 4 čísla Flash Artu CS. 59 číslo bolo venované téme Detstva, ktoré je významným zdrojom invencie mnohých umelcov. O kolektíve Mothers Artlovers napísala Martina Raclavská; Michal Novotný analyzoval tvorbu umelkýň B. Rogers, A. Kleytman, V. Janů a M. Tučkovej, pubertálny vzdor je leitmotívom tvorby Ivarsa Gravlejsa, ktorého profil pripravila Barbora Hájková; téme ihrísk realizovaných umelcami sa venovala Silvie Šeborová. V príspevku Dvojité prehodnotenie práce otcov: Matej Gavula a Éva Mag Rado Ištok uvažoval nad autorskými prístupmi umelcov reagujúcich na dielo svojich rodičov; Ján Kralovič zhodnotil ilustrátorskú tvorbu Milana Grygara a Dezidera Tótha/Monogramistu T.D. Daniela Čarná sa zaoberala detskou tvorbou umelcov, Ondřej Horák priblížil spôsoby, ako nazerať na problematiku "detstva" v umeleckom prostredí súčasnosti; Vladimíra Büngerová sa zamerala na projekty Romana Ondaka v kontexte detstva.

Témou  60. čísla bol stav permanentnej núdze. Ivana Rumanová sa v ňom zhovárala s ekologickým aktivistom Brianom Holmesom o jeho skúsenostiach najmä vo vzťahu k developerským skupinám, ktoré ohrozujú prírodné lokality. Nina Vidovencová písala o dopadoch pandémie na sektor slov. vizuálneho umenia vo vzťahu ku kultúrnej politike a k návrhom konštruktívnych systémových riešení, Mária Beňačková Rišková približila medzinárodný projekt Nový európsky Bauhaus. T. Špinková v príspevku V nouzi poznáš kvikot prasat upriamila pozornosť na projekty týkajúce sa domestifikácie zvierat v súčasnom umení. Lenka Sýkorová analyzovala súčasnú kresbu ako médium silného gesta, ktoré sa počas pandemického obdobia zintenzívnilo.

V 61 čísle s témou umeleckých skupín a kolktívov sme zaoberali iniciatívami snažiacimi sa o nehierarchické riadenie a fungovanie v rôznych zoskupeniach. Obrat ku kolektivite, skupinovej spolupráci redefinuje i témy umeleckej slobody a prirodzenosti. O téme spolužitia bolo tohtoročné Bienále architektúry v Benátkach, o ktorom napísala Zuzana Duchová, ktorá v ďalšom príspevku kriticky nazerala na medzinárodnú inštitucionalizovanú spoluprácu v rámci programov Európskej únie. Prax dánskej skupiny Superflex priblížila cez rozhovor Malou Solfjeld. O postave Sama Sráča písala Noemi Smolik. M. Serranová ponúkla historický exkurz, ohliadnutie sa za participatívnymi projektmi od prelomu tisícročia po súčasnosť v Čechách. Silvie Šeborová nahliadla do brnianskych ateliérov, uvažovala nad prínosmi ich zdieľania umelcami rôzneho zamerania, Peter Tajkov mapoval umelecké a kurátorské kolektívy v Košiciach. Lýdia Pribišová sa zamerala na jeden z nich, Spolku. Ján Kralovič viedol rozhovor s Luciou Repašskou o princípoch práce platformy D'Epog, pôsobiacej na pomedzí divadla a performance.

Politika identít, ktorá bola témou 62. čísla, je úvahou o spravodlivejšom fungovaní spoločnosti. Minh Thang Pham tu načrtol situácie, v ktorých sa on, ako umelec a príslušník vietnamskej menšiny ocitá. Fungovanie múzeí národnostných menšín v Čechách a na Slovensku z pohľadu politiky identít analyzovala sociologička Ivana Rapoš Božič, Tereza Špinková uvažovala o tom, ako môže súčasné umenie prispieť k dekolonizácii múzeí a o tom, ako by malo byť vystavované rómske umenie. Lenka Vráblíková a Elspeth Mitchell sa zaoberali etnomykológiou v politických a estetických artikuláciách národnej identity.

Tvorbu pôvodom vietnamskej fotografky Kvet Nguyen  priblížila Beata Jablonská, alter ego intermediálnych umelkýň Evy Rybářovej a Marie Tučkovej Cloudy Babies Tea Záchová. Profil Maxa Vajta pripravila Anežka Kořínková. Rozhovor s umelkyňou Olgou Krykun približujúci jej autorské videnie súčasných hraníc v globálnom prostredí internetu viedol Lexa Peroutka.  O cancel culture, mocenskom zneužívaní internetu, fenoméne fake news, o anonymite a pseudonymite v online prostredí písala Nina Vidovencová.

 

Vo všetkých 4 číslach bola v úvode časopisu rubrika News a v závere recenzie výstav a kníh. Posledné dve čísla boli obohatené o editoriál, ktorý sme zaviedli na odporúčanie redakčnej rady. Ku každému vydanému číslu vyšiel newsletter, naďalej sme vydávali i týždenný newsletter o dianí na umeleckej scéne. O nových číslach informujeme pravidelne v podcastoch na https://kunstfilter.podbean.com/.

class="MsoNormal">V tomto roku mal časopis množstvo mediálnych partnerov: Festival Fotograf, 4+4 dny v pohybu, Festival dokumentárních filmů v Jihlave,  festival animovaných filmov Paf v Olomouci, OFF Bratislava, Pohoda, JAMA, Novotvar, KIOSK, Sensorium, DOM, Fest Anča, NU Dance Fest, Tehláreň, Cena O. Čepana, Cena J. Chalupeckého, ocenenie Rady galérií Slovenska Biela Kocka. Inováciou bolo zavedenie online e-shopu na webe

https://kunstfilter.podbean.com/.

class="MsoNormal"> 

Redakcia: Lýdia Pribišová, Tereza Záchová, Helena Kontová,

Koordinátorky: Elis Unique, L. Pribišová

Editorka web a soc. médií: Anežka Kořínková

SK Newsletter: Ivana Krištofíková

Sadzba: Dita Lamačová

Redakčná rada: Rado Ištok, Markéta Magidová, Michal Novotný, Mariana Serranová, Jiří Skála, Silvie Šeborová, Peter Tajkov, Nina Vidovencová, Jan Zálešák


Názov prímateľa
PILOT

Celkový rozpočet:
47 710,00 €

Výška podpory:
28 000,00 €