Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
,,Nájdené v zápisníku "
Nejasná pozícia na rozhraní tradičného závesného obrazu a "site-specific" inštalácie je typická aj pre Monikinu poslednú výstavu - projekt "Nájdené v zápisníku", ktorý vytvorila špeciálne pre priestory Synagógy - CSU v Trnave (Galériu Jána Koniarka). V ňom autorka rozohráva poetickú i emotívnu hru: vstupuje do významami zaťaženého priestoru veže neologickej synagógy, nadväzuje dialóg s jej staviteľom, architektom Jakobom Gartnerom (1861-1921), dávnymi používateľmi synagógy aj náhodnými návštevníkmi veže (sprítomnenými nánosmi vandalizovaných stôp) či dnešnými divákmi a snaží sa im pretlmočiť nástojčivé odkazy svojho umeleckého univerza. Činí tak prostredníctvom príbehov navrstvených v jednotlivých obrazoch. V každom jednom z nich sa ponára do osobnej mytológie spomienok, trápení či reflexií - analyzuje a interpretuje rôzne osobné motívy, pričom sa spolieha na univerzálne zrozumiteľné symboly: na obrazoch vidíme prievozníka, anjelov, srdce - nádoby či pramatky, archetypálne konštrukty aj ideogramy. Obrazy sa javia ako kapitoly jedného a toho istého (nadindividuálneho) príbehu, rezonujú vždy v starostlivo komponovaných pároch a v celku (inštalovanom do veže synagógy) pôsobia ako "vyladená orchestrálna suita". V tejto polohe sa Monika Kubinská prejavuje ako autorka site-specific inštalácií. Obrazy umiestňuje do voľného priestoru pred steny - s pokornou úctou sa ich ani nedotýka - a celok komponuje takmer ako roj motýľov. V kompozícii umocňuje vertikalitu veže, ťahá pohľad diváka nahor k nebesám a v záklone ho núti k akejsi mystickej kontemplácii. Na tento účel vynikajúco využíva priestorové danosti veže (neveľkého profilu), kde sa návštevník - divák ocitá s ťaživými i povznášajúcimi obsahmi obrazov sám, v stíšenom režime autoreflexie. Hlboko zakorenená sakralita (naprieč konfesnými príchylnosťami), ktorá je dlhodobo prítomná v tvorbe autorky, dostala intenzifikovaný a v krehkosti poetiky sebavedomý rámec.
Monika Kubinská
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €