Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Vytvorenie a naštudovanie hereckej postavy v autorskej inscenácii divadla DNO
Štipendium bolo použité na vytvorenie a naštudovanie hereckej
postavy v autorskej inscenácii námestovského divadla dNO. Námetom inscenácie
bola viacnásobná vražda v námestovskom kostole. Premiéra inscenácie Hra na Boha
sa konala v sobotu 11. septembra 2021 v sále Domu Kultúry. Inscenácia bola uvedená v rámci festivalu
Slanický ostrov divadla 2021, ktorý sa tento rok venoval ústrednej téme ON. Žiadateľka
pôsobí v autorskom tíme divadla dNO, ktoré poukazuje na spoločenské problémy. V
takomto divadle sa postavy rodia na základe skúseností, vzájomných diskusií a
reálnych dokumentov.
Inscenácia je divadelným portrétom jednotlivca a štátu, ktorí si
privlastnili božie právo rozhodovať o živote a smrti. Mojím zámerom (i mojich
kolegov - spolutvorcov) nie je jatriť staré rany, ale nazrieť na túto udalosť s
generačným odstupom bez sentimentálnej záťaže.. Snažili sme sa poukázať na
pretrvávajúce nebezpečenstvo alkoholizmu, individualizmu, odsudzovania a
vzájomnej ignorácie, ktoré sú zhubné aj pre súčasnú spoločnosť a môžu končiť
tragicky, tak ako v prípade hroznej udalosti z roku 1960.
Divadlo dNO sa snaží tvoriť divadlo, ktoré vyvoláva otázky,
motivuje k rozmýšľaniu a podnecuje k diskusii. Veríme, že to má zmysel
v prostredí, kde to nie je samozrejmá vec. Že má zmysel viesť dlhé hodiny
rozhovorov o nepopulárnych a kontroverzných témach aj v regióne, kde
je divadlo chápané ako príjemná zábava a tí, čo ho vytvárajú pokračujú predovšetkým
v šlapajách folklórnej všeľudovej zábavy, tí ostrieľanejší siahnu už aj po Ferkovi
Urbánkovi...
HRA NA BOHA je autorský počin námestovského divadlo dNO. Už po druhýkrát
sme vychádzali z lokálnej histórie, druhýkrát sme sa snažili
sprostredkovať ľuďom dokumentárne divadlo.Hra nepoukazuje iba na vražedný
masaker, ktorý sa odohral v roku 1960 v námestovskom kostole. Zámerom
bolo poukázať, že navonok malé zlyhania štátu, nezáujem okolia, ľahostajnosť rodiny
i spoločnosť samotná môžu v niektorých jednotlivcoch vyvolať tie najnižšie
pudy, ktoré môžu mať fatálne dôsledky pre nás všetkých.
V hre som stvárnila viaceré postavy, ktoré vykresľovali
celkovú ideu i atmosféru – človek z davu, nekompromisný sudca z ľudu,
policajná zapisovateľka – postavy, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou deja
a prezentujú môj pohľad na súvislosti, príčiny a dôsledky, ktoré som objavila
dlhým pátraním (v archívoch, dobových dokumentoch, výpovede svedkov). Budovala
som si príbeh svojej postavy „od kolísky až po hrob“ – posledná fáza ale ešte
nenastala, keďže na postave sa pracuje neustále každou reprízou. Najskôr som
naštudovala psychologickú stránku postáv – čo nebolo vôbec jednoduché, keďže o tejto
udalosti nie je veľa dokumentov – zahmlievala dobová tlač, pamätníci nechcú
tento príbeh znova otvárať, jediným podkladom boli štátne archívy. Postavy sme
okorenili o repliky, ktoré majú silnú odozvu aj v súčasnosti, kedy si
tiež problém pohadzujú rôzne inštitúcie či skupiny, jednotlivci. Samozrejmosťou
bolo štúdium
odbornej literatúry i beletrie, rozhovory s odborníkmi z oblasti psychológie,
medicíny, sociológie alebo práva.
Výrazové
prostriedky na dosiahnutie žiadaného zámeru som si cibrila na workshopoch fyzického
divadla, hereckých techník, improvizácie, využívanie dychu a hlasového fondu.
Organický
rast svojej postavy som musela korigovať a konzultovať aj s ostatnými
členmi autorského tímu, dbať pritom na ostatné postavy a dbať na posolstvo
celého diela – existuje univerzálna pravda? Čo sa stane, keď nás opustí štát, spoločnosť,
rodina? Kto má právo súdiť? Tieto
naliehavé otázky vyvolávajú pnutie a rozpory v celej našej spoločnosti. V
plánovanom predstavení divadla DNO vyvolajú rozpory tiež – spočiatku medzi
jednotlivými postavami a neskôr vo vnútornom svete každej jednej postavy. V práci
som postupovala tak, aby bol projekt čitateľný a zrozumiteľný pre divákov, ale
aj zarezonoval v širokej verejnosti.
Práca na týchto postavách a v inscenácii námestovského
divadla dNO bola veľmi nápaditá, pestrá, zúročila som v nej svoje doterajšie
pestré skúsenosti z oblasti činohry, fyzického divadla, prácu s hlasom,
temporytmom,... Jednoznačne pozitívne hodnotím celú skúsenosť a svojou mierou
opäť prispela k umeleckému rastu žiadateľky.
Daniela Kubíková
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €