Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
TÉMA / cyklus tematických výstav Galérie umelcov Spiša v r. 2018
Výstava Biedermeier C+S s podtitulom Traditio illusio aeternitatis est... (Tradícia je ilúziou večnosti...) konfrontuje predmety z obdobia biedermeieru s dielami 11 súčasných umelcov voľného spolku C+S, inšpirovanými rôznymi aspektmi tohto obdobia. Výstava je realizovaná v rámci cyklu výstav TÉMA, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Výstava je prvou a poslednou modifikovanou reprízou projektu s cieľom prezentovať východoslovenských výtvarníkov v dialógu s historickým kontextom. Koncepcia výstavy je založená na konfrontácii predmetov z obdobia biedermeieru s dielami súčasného umenia, inšpirovanými rôznymi aspektmi zvoleného historického obdobia. Vystavené artefakty pochádzajú z dvoch východoslovenských zbierkotvorných inštitúcií – Šarišskej galérie v Prešove a Krajského múzea v Prešove, ako aj z viacerých východoslovenských súkromných zbierok a majetkov.
Kurátor výstavy Mgr. Jozef Ridilla uvádza: "Prejavy biedermeieru v umení i umeleckom remesle (1815 – 1848) možno považovať zo všetkých historických období za obzvlášť podnetné na reflexiu súčasnosti v jej rovinách spoločenských, kultúrnych, politických, sociálnych, estetických a iných. Práve tento sloh bol zvolený za východzí inšpiračný bod pre tvorivú prácu výtvarných umelcov východoslovenského Spolku C+S. Ide o medzinárodné výtvarné združenie s nestálou členskou základňou, ktoré vzniklo začiatkom leta 1990 v atmosfére „pomlčkovej vojny" ako voľné spoločenstvo výtvarníkov s orientáciou na šírenie vlastnej nekomerčnej kultúry. Podnázov projektu – "Tradícia je ilúziou večnosti" je ironickou narážkou na pestovanú falošnú ilúziu nemennosti (spoločenských vzťahov, estetických noriem, svetonázorových náhľadov, geopolitických realít...). Ide o výrok, ktorý použil Woody Allen vo filme Deconstructing Harry (1995) v reakcii na náboženské polofundamentalistické myslenie, pričom preklad tohto výroku do latinčiny zbližuje v humornej skratke našu súčasnosť s historickou realitou 1. pol. 19. st. Ide tiež o narážku na skutočnosť, že tak v minulosti ako aj súčasnosti možno „tesať do mramoru“ rozmanité „okrídlené“ myšlienky.“
Diela, ktoré vytvorili súčasní umelci sú veľmi rozmanité: Júlia Zelená prezentuje objekty – šaty, ktoré vytvorila využitím starých rukodielnych výšiviek, čo je ironickou narážkou na obľúbenú činnosť biedermeierovských žien. Na vtedajšiu neslobodu žien vylúčených z verejného života reaguje svojimi obrazmi Stano Šalko, na politickú i osobnú neslobodu poukazuje František Turcsányi. Inými dielami sa prezentuje Viktor Šefčík: v reakcii na obľubu drobných kvietkov v období biedermeieru prezentuje detaily kvetov vo veľkých rozmeroch, ktoré sú latentne erotické. Hneď niekoľko autorov, napr. Španielka Ronda Bautista reaguje na ekonomické aspekty biedermeieru a ich presah do súčasnosti. Maliar Ondrej Jurín vytvoril špeciálne pre výstavu dielo Smutný pes, reflektujúce dôraz, aký biedermeier kládol na rodinné hodnoty. Edita Vološčuková vytvorila pendant k dobovému interiéru, fantazijný environment, ktorý odkazuje na pracovňu biedermeierovského džentlmena či vedca: pohráva sa s dobovým nadšením pre vedu, pričom si vybrala genetiku schopnú transformovať, akoby čarovať (tak ako umenie). Andrea Lipkovičová integrovala meštianske cnosti a necnosti do obrazu v štýle kitsch artu. Ivan Novotný reflektuje obchodný boom tej doby podporený obchodnými značkami a Peter Lipkovič dielami odkazuje na politickú ekonómiu v ironickej forme.
Galéria umelcov Spiša
Celkový rozpočet:
13 000,00 €
Výška podpory:
11 000,00 €