Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Výstavy Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, 2021
Martin Kudla, Cluster / Vzhluk
Pojem Cluster (Vzhluk) vníma autor ako geometrické uchopenie odkazu na ortogonálny, pravouhlý svet či ekonomický „softvér“, ktorý sa stal integrálnou súčasťou našej existencie. Digitálna virtualita obklopuje a ovplyvňuje každého z nás. Kódovaním naratívnej zložky obrazu sa autor snaží o analógový most súčasnej technoimaginácie. Jednoduchšie povedané, žijeme vo svete, ktorý tradične uvažujúci človek dokáže pochopiť, jeho prostriedky efektívne používať, ale mnohokrát je mimo jeho schopností pochopiť ako a prečo vlastne fungujú technológie, ktoré práve používa. Kudlov obraz, analógová maľba alebo digitálna projekcia sa snaží byť mostom medzi dvomi svetmi, ktorý by ich mal priblížiť a vzájomne obohatiť.
Žijeme v dobe technoimaginácie, ako to čiastočne predpovedali Walter Benjamin či Wilém Flusser. Otázkou však ostáva, ako sa ľudstvo nechá touto digitálnou stratou aury ovplyvniť. Umelá inteligencia generuje estetický zážitok veľkosti nano procesoru. Variabilita výstupov dokazuje rozširovanie spektra používaných techník či technologických postupov v umení.
Cluster je ako skupina objektov, ktoré vo vnútri nejakej väčšej skupiny nemajú ani náhodný ani rovnomerný výskyt. Vlastným generatívno-interaktívnym softvérom, v spolupráci s programátorom, nabáda diváka k interakcii a manipulácii s obrazom. V jeho dielach vnímame práve tento konflikt diverzifikácie, kde autor analyzuje striktné geometrické uvažovanie a nachádza voľnosť v používaní autorskej techniky, ktorá subverzívnym spôsobom neguje zaužívané postupy.
Toto všetko je umelecký objekt súčasnosti, vystavuje nás procesu stratifikácie a modelovaniu svetelnej a geometrickej jednoduchosti obrazov, ktoré sú generované, manipulované a sú čoraz menej priamym odkazom na bezprostrednú realitu. Odhmotnený od autorského gesta, sa Kudla snaží zachytiť postmoderné prázdno, alebo istotu nekonečnej generatívnej prítomnosti. Pracuje v kontexte post-analog painting, čo znamená, že obraz je iba kamuflážou digitálneho prostredia, ktorý mení a kóduje štruktúru našich predstáv. Pri fotografovaní existuje zaostrenie a rozostrenie, ale spôsob akým Martin Kudla v tomto kontexte pristupuje k maľbe má viac spoločného s DPI rozlíšením, a teda s množstvom pixelov na palec.
Martin Kudla v tomto technologickom svete zostáva vnímavým výtvarníkom. Jednotlivé médiá sa v jeho myslení dokážu obohacovať navzájom. Digitálna výzva rozširuje pole maľby ako analógového výrazového prostriedku, „krásu“ digitálneho obrazu dokážeme vnímať vďaka kultivácii tradíciou, v ktorej je fenomén svetla dôležitý pre vizuálne prejavy, ktoré sa uchádzajú o pozornosť kultivovaného diváka. Autor ponúka rafinovanú hru foriem a významov, nebadané presuny pozornosti medzi ilúziou a hmatateľnou skutočnosťou. Vystavené artefakty upútajú svojou zdanlivou jednoduchosťou, ktorá v sebe skrýva potenciál previazanosti vedeckých poznatkov s novou výzvou aj pre umelecký priestor.
Mestské kultúrne stredisko Rimavská Sobota
Celkový rozpočet:
7 950,00 €
Výška podpory:
7 000,00 €