Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Od Devínskeho brala do Duklianskeho priesmyku a späť. Dvakrát po Ceste hrdinov SNP
V roku 1975 sme dvanásti študenti gymnázia Jura Hronca
ako prví uskutočnili súvislý prechod Cesty hrdinov SNP, ktorá sa začína
pod Devínom a končí v Duklianskom priesmyku.
Po návrate domov sa zrodila myšlienka na celý karpatský
oblúk. Prípravy trvali dlho, lebo nám chýbali skúsenosti s nekonečným
putovaním. Napokon sme vyštartovali z rumunsko-srbských hraníc
pri Železných vrátach 24. júna 1984. Dvetisíc kilometrov dlhá trasa viedla
hrebeňmi 41 pohorí vrátane časti spomínanej slovenskej magistrály. Po jedenástich
týždňoch sme sa 8. septembra dotkli devínskeho brala.
Do celej esenpéčky, ako ju volá nastupujúca generácia, som sa pustil znovu po 44
rokoch, za ktoré sa zmenila krajina,
značkovanie aj ľudia. Dnešná trasa meria asi 769 kilometrov, prechádza
devätnástimi pohoriami a dosahuje celkové stúpanie 31 786 metrov. Poslednú
dekádu sa stala veľmi obľúbenou.
Kniha, ktorú držíte v rukách, zachytáva spomienky na
obe akcie, ale odráža aj skúsenosti, ktoré som získal pri etapovitých
prechodoch magistrály na jar a v zime. Nekráčal som vždy iba jedným
rovnakým smerom. Knihu som napísal, ako by som vždy postupoval iba
z Devína na Duklu. Inak by som čitateľa plietol.
Celá trasa predstavuje symbolicky chrbticu Slovenska. Privíta
každého, kto sa zodpovedne pripravil. V porovnaní so zahraničnými
výpravami nevyžaduje toľké zháňanie informácií o prírode
a spoločnosti, veľkú organizáciu, finančnú investíciu a cestovateľskú
kalváriu. Prechádza pestrou krajinou s mnohými farbami, vôňami
a obrazmi. Rieky, vrchy, doliny, jaskyne a dedinky sa stali križovatkou
slovenských, uhorských, československých aj európskych dejín. Sú pretkané
umeleckou literatúrou viac, ako si myslíme. Väčšina lokalít má pútavý životopis,
určite zaujímavejší než naše rozmaznané mediálne hviezdy. Pre toho, kto sa
necíti hltačom kilometrov, vie zastaviť, dívať sa, počúvať, pátrať, porovnávať
a premýšľať, sa stane studnicou emotívnych zážitkov a pútavého
poznávania.
Magistrála predstavuje krásnu prírodnú záhradu, dlhokánsky
štadión, očarujúce múzeum, originálnu prírodnú galériu a priestor na stretnutia
so zaujímavými ľuďmi, ktorých inak v labyrinte civilizovaných
veľkomiest nenájdete ani s lupou.
Na jar víta návštevníka v najpestrejšom šate, pokrytá končiacim
snehom a rozkvitnutými lúkami. Letný turista sa zaobíde bez ťažkého
výstroja. Poteší sa dlhému dňu. Ale neraduje sa búrkam, vysiľujúcim lúčom slnka
a niektorým prehusteným úsekom. Na jeseň magistrála ožije novými farbami. Ponúka
zrelé lesné plody. Ľudia sa vytrácajú. Fascinujúce ticho prerušujú rujné jelene.
Zima prináša drinu, ale aj prekrásne zážitky pre tých, čo sa roky na ňu
pripravovali. V nižších polohách chladné dažde a neschnúce blato, vo vyšších
pohoriach návaly snehu, zľadovatený chodník, ťažký výstroj, veľmi krátke dni, v Nízkych
Tatrách aj vysiľujúce víchre a nebezpečenstvo lavín vedia skomplikovať,
ale nie zastaviť postup.
V texte sa prelínajú bezprostredné zážitky a úvahy, stretnutia
s ľuďmi, opisy prírody a kultúrnych miest, postrehy významných
slovenských, českých a iných literátov, ktorých osud sem zavial, ponory do
histórie súvisiacej s trasou a porovnávanie dvoch povstaní na príklade
podbradliansko-podjavorinského kraja (roky 1848/1849) a Nízkych Tatier (1944).
Aj tieto historické udalosti dodávajú putovaniu zvláštny druh spirituality.
Knihu som dopísal vo zvláštnej dobe, keď sa hranice
uzavreli v dôsledku celosvetovej pandémie koronavírusu (COVID-19). Cestovný pas sa stal zbytočným. Platíme krutú daň za náš spôsob
života, zatváranie si očí pred skutočnosťou a neschopnosť riešiť problémy,
ktoré sme spôsobili. Ázijské horstvá, ktoré som desaťročia navštevoval, nám
zrazu akoby odleteli na inú planétu.
Každá zlá vec, ako hovoria starí Číňania, je na niečo
dobrá. Uzavretý ako nikdy inokedy som sa pri písaní nasledujúcich riadkov omnoho
viac sústreďoval na srdce Európy, akoby to bolo pred koronou. Možno až teraz
som si začal uvedomovať, že naše hory prinášajú porovnateľné zážitky
s tými ostatnými. Chce to, aby ste sa do nich hlboko ponorili.
Cesta hrdinov SNP je tu na to, aby sme o nej nielen čítali
a rozprávali, ale aby sme aj po nej vykročili. Dá sa absolvovať po etapách,
ale aj naraz, v skupine aj sólo. Ostáva na každom z nás, ktoré ročné
obdobie, akú formu a aké tempo si vyberie.
Edmund Hillary, jeden z dvojice, ktorá ako prvá
stála na najvyššom končiari Zeme, povedal, že každý si môže nájsť svoj Everest.
A možno dodať, že životný cieľ nemusí vôbec súvisieť s horami. Esenpéčka nie je elitárskou záležitosťou. Privíta každého,
kto si hory obľúbil. Prejde ju ten, ktorý si navykol spať vždy pod strechou,
ale aj ten, čo je môj prípad, ktorý sa vyhýba komerčným, neraz preplneným
a hlučným ubytovacím zariadeniam a dáva prednosť najslobodnejšiemu a
svojím spôsobom najpríjemnejšiemu nocľahu, t. j. v stane.
Prajem šťastný prvý krok a veľa zážitkov.
PhDr. Svetozár Krno, CSc., KARPATY-INFOPRESS
Celkový rozpočet:
7 400,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €