Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
HUDBA U FULLU 2018
Vznik Kvarteta na koniec časov, ojedinelého diela komornej hudby,
sprevádzali rovnako výnimočné okolnosti. Messiaen ho skomponoval počas
druhej svetovej vojny v nemeckom tábore Stalag VIII-A v Görlitzi (dnešné
Poľsko), v ktorom sa ocitol po zajatí jednotky, v ktorej slúžil. Medzi
jeho spoluväzňami boli aj dvaja hudobníci, klarinetista Henri Akoka
a violončelista Ettiene Pasquer. V tábore spoznal Messiaen ďalšieho
krajana-hudobníka, huslistu Jeana La Boulairera. Keď skladateľ našiel v
stane, ktorý slúžil ako kaplnka, starý klavír, rozhodol sa napísať
kvarteto pre takéto nezvyčajné zoskupenie hudobných nástrojov. Hotové
dielo malo v podaní týchto štyroch umelcov premiéru 14. januára 1941 v
zajateckom tábore, kde publikum tvorilo asi tisíc väzňov a personál
tábora. Messiaen si neskôr na túto udalosť spomínal so slovami: "Nikdy
som nebol počúvaný s takou uprenou pozornosťou a pochopením". Všetci
štyria hudobníci boli zakrátko z tábora prepustení.
Hlboko
nábožensky založenému Messiaenovi v atmosfére strachu a neistoty z
budúcnosti ako inšpirácia slúžil biblický text zaoberajúci sa poslednými
dňami sveta. Ide o desiatu kapitolu knihy Zjavenie svätého Jána, verše 1
– 2 a 5 – 7:
"I videl som zostupovať z neba iného mocného anjela,
zahaleného do oblaku a s dúhou na hlave. Jeho tvár bola ako slnko, jeho
nohy ako ohnivé stĺpy a v ruke mal otvorenú knižku. Pravou nohou si stal
na more, ľavou na zem...Tu anjel, ktorého som videl stáť na mori i na
zemi, zdvihol k nebu svoju pravú ruku a zaprisahal sa na Žijúceho na
veky vekov, ktorý stvoril nebo a čo je v ňom, zem a čo je na nej, i more
a čo je v ňom: "Času už nebude!" Ale v dňoch hlasu siedmeho anjela, keď
začne trúbiť poľnica, zavŕši sa Božie tajomstvo, ako zvestoval svojim
služobníkom prorokom."
Z úcty k tomuto hlboko humánnemu a
jednému z najvýznamnejších a zlomových diel komornej hudby 20. storočia
vznikla s finančnou podporou Sociálneho a kultúrneho fondu SOZA skladba
Petra Machajdíka s názvom Signes de la mémoire. Nesie v sebe
pripomenutia si hrôzy, spôsobenej násilím, nenávisťou a deštrukciou, ale
aj zhudobnené fragmenty pocitu odpustenia a lásky. Je zároveň poctou
Messiaenovi a jeho dielu. Aj pre obdiv k tomuto velikánovi hudby 20.
storočia zvolil autor názov svojho kvarteta vo francúzštine.
Simach Art
Celkový rozpočet:
6 316,00 €
Výška podpory:
6 000,00 €