Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
Literárne večery v Artfore 2021
pestrá lúčnymi kvetmi
keď vonia jemne
Hudobný hosť je gitarista a pesničkár Martin Chrobák.
Večer moderuje vydavateľ Ján Graus.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fpeterhotra.com%2F%3Ffbclid%3DIwAR19wkqRa2tQnpkG3iORtmcIhHdUnU2C0TSXtxiikEksf36CsuyWyJXZET4&h=AT30_aZP1Iai_4-guOxzh_UDw7Fkvfh9WD408Ufk1Tx_t7yEoFLemgybrQfp8vZTQh5R-3Fn73v3dLQ82AX_NwnO0ffvMgnkiGgV_ZM9lQUr7mRPlMTl-uOGWrEYfMPbuKva&__tn__=q&c[0]=AT1mdtslvjqG7JqQSv-uwjwK2sfrX5Hl4qjsTsbsQ50M05G9hqCOYFZz9tSE_u-d6CRxtw7sPYZ0B9Dy3k5jNhOcNbomtj3kH6ETFJpWDtUsXi0SJcLuApKFONZIceRGBjCIeHaA6zUeMVdsR72EEIWY" rel="nofollow noopener" role="link" tabindex="0" target="_blank" style="color: var(--blue-link); cursor: pointer; outline: none; list-style: none; border-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; padding: 0px; margin: 0px; touch-action: manipulation; text-align: inherit; display: inline; -webkit-tap-highlight-color: transparent; font-family: inherit;">https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fpeterhotra.com%2F%3Ffbclid%3DIwAR19wkqRa2tQnpkG3iORtmcIhHdUnU2C0TSXtxiikEksf36CsuyWyJXZET4&h=AT30_aZP1Iai_4-guOxzh_UDw7Fkvfh9WD408Ufk1Tx_t7yEoFLemgybrQfp8vZTQh5R-3Fn73v3dLQ82AX_NwnO0ffvMgnkiGgV_ZM9lQUr7mRPlMTl-uOGWrEYfMPbuKva&__tn__=q&c[0]=AT1mdtslvjqG7JqQSv-uwjwK2sfrX5Hl4qjsTsbsQ50M05G9hqCOYFZz9tSE_u-d6CRxtw7sPYZ0B9Dy3k5jNhOcNbomtj3kH6ETFJpWDtUsXi0SJcLuApKFONZIceRGBjCIeHaA6zUeMVdsR72EEIWY"
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fpeterhotra.com%2F%3Ffbclid%3DIwAR19wkqRa2tQnpkG3iORtmcIhHdUnU2C0TSXtxiikEksf36CsuyWyJXZET4&h=AT30_aZP1Iai_4-guOxzh_UDw7Fkvfh9WD408Ufk1Tx_t7yEoFLemgybrQfp8vZTQh5R-3Fn73v3dLQ82AX_NwnO0ffvMgnkiGgV_ZM9lQUr7mRPlMTl-uOGWrEYfMPbuKva&__tn__=q&c[0]=AT1mdtslvjqG7JqQSv-uwjwK2sfrX5Hl4qjsTsbsQ50M05G9hqCOYFZz9tSE_u-d6CRxtw7sPYZ0B9Dy3k5jNhOcNbomtj3kH6ETFJpWDtUsXi0SJcLuApKFONZIceRGBjCIeHaA6zUeMVdsR72EEIWY" role="link" tabindex="0" style="color: var(--primary-text); cursor: pointer; outline: none; list-style: none; border-width: 0px; border-style: initial; border-color: initial; padding: 0px; margin: 0px; touch-action: manipulation; text-align: inherit; font-weight: 600; display: inline; -webkit-tap-highlight-color: transparent; font-family: inherit;">https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fpeterhotra.com%2F%3Ffbclid%3DIwAR19wkqRa2tQnpkG3iORtmcIhHdUnU2C0TSXtxiikEksf36CsuyWyJXZET4&h=AT30_aZP1Iai_4-guOxzh_UDw7Fkvfh9WD408Ufk1Tx_t7yEoFLemgybrQfp8vZTQh5R-3Fn73v3dLQ82AX_NwnO0ffvMgnkiGgV_ZM9lQUr7mRPlMTl-uOGWrEYfMPbuKva&__tn__=q&c[0]=AT1mdtslvjqG7JqQSv-uwjwK2sfrX5Hl4qjsTsbsQ50M05G9hqCOYFZz9tSE_u-d6CRxtw7sPYZ0B9Dy3k5jNhOcNbomtj3kH6ETFJpWDtUsXi0SJcLuApKFONZIceRGBjCIeHaA6zUeMVdsR72EEIWY" class="o9v6fnle cxmmr5t8 oygrvhab hcukyx3x c1et5uql" style="overflow-wrap: break-word; margin: 0.5em 0px 0px; font-family: " segoe="" ui="" historic",="" "segoe="" ui",="" helvetica,="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(5,="" 5,="" 5);="" font-size:="" 15px;"="">Báseň haiku je tradičná japonská lyrická forma, ktorá sa do dnešnej podoby vyvíjala stáročia už asi od ôsmeho storočia. Charakter haiku v histórii ovplyvnil šintoizmus, taoizmus a zenbudhizmus.
Dnešná podoba haiku je ustálená v trojveršovej básni obsahujúcej 17 slabík (tzv. mór), v prvom verši 5, v druhom 7 a v treťom 5. Avšak súčasné autorky a autori haiku tento úzus nie vždy striktne dodržiavajú, slabiky sa môžu vynechať alebo aj pridať. Haiku sa píše aj bez interpunkcie.
Súčasný názov tejto formy básne haiku sa používa zhruba od začiatku dvadsiateho storočia.
Dnešné haiku v dávnej dobe bolo v Japonsku súčasťou tzv. radenej básne renga písanej viacerými autormi, pričom tvorilo úvodné trojveršie takejto básne (hokku).
Samotné pomenovanie haiku je zložené z častí dvoch japonských slov a to haikai a hokku. Haikai bola ľudová forma básne renga a hokku bol pomenovanie úvodnej slohy tejto básne.
Prvý, kto napísal samostatné trojveršie bol podľa tradície Nonoguči Rjúho, ktorý z takýchto trojverší vytvoril samostatnú zbierku. Už v 17. storočí sa viac rozšírilo písanie takýchto trojverší so slabikami vo veršoch 5-7-5 a títo autori sa nazývali haidžin.
Haiku tradične pojednáva o prírode, konkrétnych prírodných objektoch, úkazoch, počasí, rastlinách, zvieratách a ľuďoch. Opisuje situácie v nich, medzi nimi, vzťah, kontrapunkt. Haiku končieva v treťom verši prekvapivým, zvláštnym obrazom.
Spomedzi autorov japonského klasického obdobia (Edo) v 16. a 17. storočí ako Rjúho, Kjorai, Buson, Bončó či Issa bol tiež výraznou osobnosťou Macuo Bašó (1644 = 1694), ktorý písal svoje trojveršia vtedy nazývané hokku dlhodobo putujúc krajinou a mestami Japonska. Možno najčastejšie uverejňované jeho haiku je Žaba, tu v jednom z prekladov:
Prastarý rybník
Žaba doň skočí
Žblnk
Artforum Košice s.r.o.
Celkový rozpočet:
3 160,00 €
Výška podpory:
3 000,00 €