Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
(Ne)vymedzená plocha
(Ne)vymedzená plocha je atlasom senzorických skúseností človeka s prostredím zemského povrchu v rámci subjektívnej autorskej skúsenosti, ktorá ale nevyhnutne rezonuje v kontexte poznaných kultúrnych, technologických a vedeckých schém. Cez elaborované prizmy tak do intuitívneho žánru krajinomaľby vstupujú taxonómie, ktoré v rôznych úrovniach štrukturujú cyklus malieb – podobne ako svojho času kubizmus, konštruktivizmus, ci ďalšie avantgardy v reakcii na nové možnosti vnímania sveta. (Ne)vymedzená plocha je syntézou viacerých rovín takéhoto štrukturovania - s odkazom na modernistické avantgardy v klasickom médiu maľby.
V primárnej rovine je cyklus rozvrstvený podla hustoty ľudských obydlí (mesto – dedina - medzistav - príroda), v sekundárnej na základe plynutia času v rámci kalendárneho roka a v ďalších podla empirických charakteristík prostredia – rýchlosti, teploty, dynamiky a ďalších. Antropocentrická perspektíva, z ktorej je možné prostredie takto pomenovať a katalogizovať sa vo vizuálnom poňatí cyklu prelína so zobrazovaním ľudských zásahov do krajiny z perspektívy krajiny samotnej – 12 mesiacov nie je len poľnohospodársky cyklus manipulácie s technikou a úrodou, ale (hlavne) základný cyklus vzniku a rozkladu, ktorý v pozadí dominuje aj procesom ľudskej civilizácie. Pravé uhly budov nie sú len efektívnym nástrojom k tvorbe prostredia pre život ľudí, ktorí zo svojich pravouhlých okien upierajú celý život zrak na prírodné systémy. V dehumanizovanej perspektíve, ktorej modelovanie do grafickej podoby je intuitívnou autorskou disciplínou, sú tieto pravé uhly elementom spôsobujúcim výrazne iné lámanie vetra, zvuku, ci slnka a aj keď sú v celoplanetárnej povrchovej štruktúre skôr zlomkom, než dominujúcou formou, predstavujú neprehliadnuteľnú formatívnu silu, kontrastujúcu s vlastnosťami prírodnín.
Ľudmi vytvorené štruktúry našepkávajú každodennosti ľudského života a vnímania.
Skombinujúc myslenie človeka a perspektívu prírody sú však skôr akýmisi heterotopiami – výnimkami odchádzajúcimi a zároveň reformujúcimi „pravidlá“ systému, z ktorého vzišli. Cyklus veľkoformátových malieb so zvukovou inštaláciou (Ne)vymedzená plocha dáva prírode uši, oči a priestor, aby sa o sebe pokúsila prehovoriť výrazovými prostriedkami človeka.
Text: Samuel Velebný (kurátor výstavy)
Denisa Dováľová
Celkový rozpočet:
0,00 €
Výška podpory:
3 840,00 €