Hlavná strana
Fond na podporu umenia nenesie žiadnu zodpovednosť za úplnosť, správnosť a pravdivosť, ako ani za legalitu údajov uvedených v tejto časti webového portálu FPU. Všetky zverejnené informácie, v textovej, hypertextovej alebo obrazovej forme sú výlučnou zodpovednosťou prijímateľa finančných prostriedkov poskytnutých Fondom na podporu umenia, ktorý preberá zodpovednosť za zverejnené informácie súhlasom s podmienkami FPU a samotným zverejnením informácií na webovom portáli FPU.
V prípade zistenia, že boli prijímateľom finančnej podpory poskytnutej Fondom na podporu umenia zverejnené nevhodné alebo hanlivé informácie, ktoré sú v rozpore s pravidlami FPU, morálkou a etiketou, Fond na podporu umenia má právo takéto informácie okamžite odstrániť z tejto časti webového sídla. Nevhodný obsah zverejnených príspevkom môžete nahlásiť na e-mailovej adrese propagacia@fpu.sk.
A7 Gallery 2021
Výstava, ktorá
nesie názov Archeológia hrdze
prezentuje maliarske práce Natálie Šimonovej a snaží sa upriamiť pozornosť
na autorkino intenzívne zaujatie hrdzou. Nevníma ju len ako proces
prebiehajúcej deštrukcie, ale aj ako dej vytvárajúci nové a často náhodné
obrazce. Hrdza, korózia, vrstvenie farieb, ich následné
odlupovanie, estetika deštrukcie je preto dôležitým tvorivým elementom
a priamo súvisí s jej kožným ochorením vitiligo. Obsesia hrdzou je
reakcia na stratu pigmentu kože, ktorá svojím sfarbením a tvorbou
abstraktných plôch pripomína deštruovaný kovový povrch. Ako vyjadrovací
prostriedok má napriek autorkinej osobnej mytologizácií oveľa širšie významové
pole, s ktorým pracuje. Tento materiál v nás evokuje deštrukciu, ale
aj zabudnutie a stratu významu. Paradoxným sa preto stáva fakt, že sa
s hrdzou môžeme stretnúť na detských ihriskách, kde by mal primárne život prekypovať. Skorodované plochy detských preliezok sú
mementom – pripomienkou, že všetko živé sa od začiatku približuje k
svojmu zániku.
Ďalšou významovou rovinou je autorkina snaha hľadať v štruktúrach mestského priestoru detské ihriská, preliezačky či hojdačky postavené najmä v období socializmu. Duplikáciou a prekrývaním jedného vybraného fragmentu poukazuje na typizovanú výstavbu detských ihrísk počas socializmu, s ktorými sa stretneme na každom sídlisku. Upozorňuje nás na skutočnosť, že existuje spoločný archetyp, alebo lepšie povedané prototyp sociálneho vybavenia sídlisk a v rôznych konfiguráciách sa opakuje. Duplikáciou určitého objektu vytvára svoje vlastné štruktúry, na ktorých zámerne absentuje ľudská figúra. Vytvára dojem objektov, vytrhnutých zo svojho prirodzeného prostredia, levitujúcich v abstraktnom bezčasom priestore.
Autorkinu maliarsku tvorbu môžeme vnímať, ako formu archeologického výskumu. Preto hotovým dielam vždy predchádza dôkladný výskum priestoru. Okrem práce s hrdzou sú dôležitými technikami koláž a frotáž, ktorá je priamym odtlačkom štruktúr náhodne nájdených v mestskom priestore. Otvára otázky osobnej či kolektívnej pamäte a snaží sa objavovať nostalgické pocity, ktoré nikdy nemohla zažiť prostredníctvom priameho kontaktu. Vie o nich len na základe osobnej fascinácie a dialógu s pamätníkmi socialistických ihrísk. Autorka takýmto spôsobom vyťahuje detské ihriská z nánosov spomienok a zabudnutia, spoločenskej nostalgie, analyzuje ich a interpretuje svojim maliarskym pohľadom.
A7rooms Gallery
Celkový rozpočet:
8 800,00 €
Výška podpory:
8 000,00 €